دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: فرض کنیم حدود چهار درصد از روغن گیاهی در صنعت لبنیات مصرف شود، مشخص نیست چرا تا این حد حساسیت نسبت به این موضوع ایجاد شده است در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی برای آن‌ دسته از مصرف‌کنندگانی که نسبت به چربی‌های حیوانی حساسیت دارند از انواع چربی گیاهی در تولید لبنیات استفاده می‌کنند.

رضا باکری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پیش از این برای تولید هفت نوع محصول لبنی مجوز استفاده از روغن گیاهی صادر شده بود که از این به بعد حذف می‌شود اما باید با کارخانه‌های که از روغن پالم در محصولاتی همچون شیر و ماست استفاده کرده‌اند برخود شود.

وی با بیان اینکه دامداران از نظر فنی امکان استفاده و افزودن روغن پالم به شیر را ندارند، افزود: اعلام ممنوعیت استفاده از روغن گیاهی در تولید انواع محصولات لبنی به دلیل کاهش و حذف تدریجی ترانس اسیدهای چرب اشباع بود که باعث گرفتگی قلب و عرق می‌شود وگرنه سالانه بیش از 1.5 میلیون تن انواع روغن گیاهی به کشور وارد می‌شود که حدود 750 هزار تن آن روغن پالم گیاهی است.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ادامه داد: چربی گیاهی در تولید انواع شیر، ماست، دوغ، خامه صبحانه و... مجوز ندارد و اگر کارخانه‌ای از روغن گیاهی در تولید این محصولات استفاده کرده است متخلف بوده و با آن‌ برخورد می‌شود اما پیش از این برای تولید هفت نوع محصول با استفاده از روغن گیاهی مجوز صادر شده بود که پنیر پیتزا، پنیر پروسس شده، خامه قنادی، شیرخشک صادراتی با چربی گیاهی و ... در این دسته محصولات قرار دارند.

باکری تاکید کرد: پیش از این انجمن صنفی صنایع لبنی سابقه شناسایی و برخورد با کارخانه‌هایی که قانون را در تولید محصولاتشان رعایت نکرده‌اند داشته است که می‌توان به استفاده از چربی گیاهی در کره وارداتی اشاره کرد و در برخی دیگر از موارد نیز متخلفان به دادگاه معرفی و ضمن برخورد با آن‌ها، کارخانه مورد نظر پلمپ شد.

وی خاطر نشان کرد: تخلف اخیر که همان استفاده از روغن گیاهی در برخی محصولات لبنی بدون مجوز توسط برخی از برندهای تولیدکننده بود در آزمایشات وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد مشخص شد که می‌توان به ارائه دو مورد از گزارش‌های تخلف از سوی سازمان استاندارد اشاره کرد.
کد خبر 8fc9fd711cf04d5f8f82bb6309bc8bb9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد مهدوی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 0
    بله ولی از روغن پالم استفاده نمیکنند. یک مسئله مهم در مورد روغن پالم که هیچ بآن در منابع داخلی اشاره نشد و سالهاست که مطالبی در مورد آن باینجانب میرسد، مسئله وجود مقدار زیادی بقایای سموم آفت کش در روغن پالم است که این مسئله را حاد تر مینماید.