ماجرای اضافه شدن پالم به شیر و حواشی صنایع لبنی گویا قرار نیست به پایان برسد، به طوری که برخی از خبرگزاری های داخلی از افزایش قیمت لبنیات در هفته گذشته خبر داده اند، افزایش قیمت هایی که از ۲۰۰ تومان شروع و به بیش از ۵۰۰ تومان می رسد.

به گزارش خبرنگار تراز؛ به گفته این خبرگزاری ها به در حال حاضر ماست با پنج درصد چربی نیز ۸۴۰۰ تومان در بسته‌های دو و نیم کیلویی و ۶۵۰۰ تومان در بسته‌های یک و نیم کیلویی و ۳۹۰۰ تومان در بسته‌های یک کیلویی عرضه می‌شود.

این افزایش قیمت در مورد شیر نیز صدق می‌کند؛ به طوری که تا دو هفته پیش شیر کم چرب یک لیتری ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید، اما در حال حاضر قیمت این محصول ۲۲۰۰ تومان است.

قیمت هر لیتر شیر پرچرب نیز از ۲۱۵۰ تا ۲۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده است.

شیر کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی کم چرب ۱۴۵۰ تومان و پرچرب ۱۷۵۰ تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

قیمت شیر ساده ۲۰۰ سی سی از ۷۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان رسیده و شیرهای طعم‌دار ۲۰۰ سی سی همچون شیر کاکائو، شیر عسلی و غیره از هزار تومان به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی هرگونه افزایش قیمت بیش از سقف قانونی تعیین شده یعنی ۱۵درصد را به شدت رد می کند.

محمد فربد با بیان این مطلب به خبرنگار «تراز» گفت: هرنوع افزایش قیمت بیش از ۱۵درصد تعیین شده، غیر قانونی است.

وی افزود: با توجه به اتفاقات چند هفته اخیر، شرایط فعلی بازار اصلا اجازه چنین کاری را نمی دهد، زیرا میزان تقاضا برای لبنیات به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی تصریح کرد:  اکنون واحدها و کارخانه های لبنیات درفروش محصولات با مشکل مواجه شده اند و متاسفانه جو روانی علیه صنایع لبنی است.

وی اظهار داشت: هجمه های فراوانی علیه صنایع لبنی صورت می گیرد و به نظر می رسد تا این صنعت را به مرز ورشکستگی نکشانند از تلاش خود دست برندارند.

وی تاکید کرد: احتمال بروز خطا و تخلف در هر صنعتی وجود دارد بنابراین باید با فرد خلافکار و خاطی برخورد کرد نه اینکه زمینه ای ایجاد شود تا کل صنعت زیر سووال برود و در آستانه ورشکستگی قرار گیرد.
وی بیان کرد: در چند هفته اخیر صنایع لبنی آسیب جدی دید و حواشی که به ناحق برای آن ایجاد شد ضربه های فروانی را وارد کرده است.

فربد اظهار داشت: بر اساس قانون صنایع لبنی مجاز به افزایش۱۵درصدی قیمت محصولات خود هستند که برخی کارخانه ها و برندها در ابتدا این تغییر را اعمال کرده، عده ای صبر می کنند تا نتیجه کار دیگران دیده شود بعد اقدام کنند و بعضی از تولید کنندگان نیز ترجیح می دهند افزایش قیمت ها را در چند مرحله اعمال کنند و اصلا این گونه نیست که تمامی کارخانه ها و تولید کنندگان صنایع لبنی یکباره اقدام به افزای شقیمت محصولات خود کنند.

وی به خبرنگار «تراز» توضیح داد: ما نیز نظارت مستمری بر روی قیمت های کارخانه ها و برندهای معورف داریم زیرا صنایع و واحدهای کوچک و کمتر شناخته شده هیچ گاه قیمت هایی بیش از کارخانه های بزرگ تعیین نمی کنند به عبارت بهتر قیمت و کیفیت محصولات کارخانههای بزرگ خط قرمز واحدهای کوچک است که هیچ گاه از آن تخطی نمی کنند.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۷میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که ۲میلیون آن در روستاها خودمصرفی شده و یا از سوی واحدهای تولید لبنیات سنتی و... مورد استفاده قرار می گیرد و سهم صنایع لبنی نیز ۵میلیون تن است که در صدها واحد لبنی توزیع می شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: در چند هفته اخیر ضرر و زیان میلیاردی به این صنعت وارد شده است اما اکنون نمی توان آمار دقیقی از میزان خسارت ها اعلام کرد؛ متاسفانه کل صنعت آسیب دیده است اما صنایع کوچک در این شرایط نتوانستند به شکل مناسب از خود دفاع کنند.
فربد گفت: پس از چند سال، صنعت لبنیات و دامداری در جهت خوبی در حال حرکت بود اما اتفاقات اخیر سبب شد تا این صنایع آسیب های جدی ببینند.

وی درپاسخ به این سووال که اکنون شایعه ای مبنی بر فروش محصولات پرچرب در بسته بندی های محصولات کم چرب در جامعه وجود دارد، آیا این مساله را تایید می کنید، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای تولید هر یک از مصحولات پروانه ساخت محصول صادر می کند کارخانه ها نمی توانند بر خلاف آن رفتار کرده و محصول دیگری را جایگزین محصول پروانه دار کنند به عبارت دیگر چنین کاری غیر ممکن است.

وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته همواره به مردم توصیه کرده ایم تا از محصولات پرچرب کمتر استفاده کنند اما باید گفت کارخانه ها و واحدها بر اساس میزان تقاضا اقدام به تولید محصولات می کنند به این شیوه که اگر در جامعه محصولات کم چرب بیشتر استفاده شود ظرفیت تولید بر روی تولید این محصولات و برعکس متمرکز می شود.

وی تاکید کرد: هیچ کارخانه و تولید کننده ای جرأت ندارد تا محصولی را بدون پروانه تولید کرده و یا در بسته بندی محصول دیگر به بازار عرضه کند.

فربد گفت: عمده مشکلات صنایع لبنی از اواخر دولت هشتم آغاز و در دولت های نهم و دهم به اوج خود رسید و در دولت فعلی روند خوبی برای رونق این صنعت آغاز شده بود که متاسفانه این بحران صنعت را با مشکلات فراوانی همراه ساخته است.
کد خبر 76782db6979e4d7a86fffaefc5b945fb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =