۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۱
مواد غذایی> اقتصاد سبز - بدون شک صنعت نان ایران همیشه وام‌دار فعالیت‌ها و نوآوری‌های شرکت نان‌آوران خواهد بود. شرکتی که بدون نگاه به کم و کاستی‌ها و معایب این صنعت و عدم وجود حمایت‌های دولتی می‌رود تا صنعت نان کشور را یکه‌تاز منطقه کند تا جایی‌که آوازه ساخت دستگاه نان لواش « نان آوران» تا ونکوور کانادا نیز رفته است. جهت اطلاع از آخرین نوآوری‌های این  شرکت پای صحبت‌های علیرضا مروت‌پور مدیرعامل این شرکت نشسته‌ایم که با هم می‌خوانیم:

لطفاً گزارشی از فعالیت‌های مجموعه نان‌آوران در سال 94 ارایه دهید و بفرمایید برای سال 95 چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟
سال‌های 93 و 94 برای صنعت سال‌های بسیار سختی بود، اما با این‌حال مجموعه « نان‌آوران» در این سال‌ها رشد بسیار خوبی در تولید و فروش داشته است که این رشد حداقل به 30 درصد رسید. به عقیده بنده شاید دلیل این موفقیت تغییر در نحوه پخش و توزیع محصولات بوده است. ما در حدود 150 دستگاه وانت بار متحدالشکل خریداری کردیم که در حال حاضر در تهران، البرز و شیراز مستقر شدند و توزیع مشهد نیز در برنامه‌های آتی مجموعه قرار دارد. 
ناوگان پخش درون‌شهری « نان‌آوران» با یونیفرم‌های جدید و یکسان با ماشین‌های جدید برای آسایش بیشتر راننده و پخش و توزیع هرچه بهتر در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند. 
در مورد دستگاه‌های نان لواش باید اشاره کنم که این دستگاه در گذشته در تهران نصب و راه‌اندازی شده بود و در حال حاضر چند نمونه از ماشین‌آلات به شیراز نیز فرستاده شده است. از کشورهای مختلفی مانند آلمان، سوئد، شهر ونکوورکانادا با سفارش دستگاه لواش روبه‌رو هستیم در ایران نیز حجم سفارشات بالا رفته است. 
یکی از زیرمجموعه‌های« نان‌آوران» شرکت دانش‌بنیان «پارس آنزیم ایرانیان» است که این شرکت ثبت شده و در حال حاضر کارهای احداث این کارخانه تحت نظر سازمان فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. 
در بحث نان‌های سنتی واحدی با نام« دکتر سبوس» افتتاح شده است که این واحد غالباً از خمیر ترش لاکتیکی و سبوس تخمیری استفاده می‌کند. به تعبیری « نان‌آوران» مشتری شرکت پارسیان آنزیم ایرانیان است چرا شرکت پارسیان آنزیم ایرانیان تولیدکننده خمیر ترش لاکتیکی و سبوس تخمیری برنج و گندم است. 

لطفاً کمی راجع به « دکتر سبوس» توضیح فرمایید؟
همانطور که مستحضرید در واحدهای پخت نان سنتی از میزان کمی موادشیمیایی استفاده می‌شود. در مورد نان لواش که بیشترین میزان مصرف را در میان نان‌های سنتی دارد « دکتر سبوس» در پخت این نان از خمیر ترش لاکتیکی و سبوس تخمیری استفاده کرده است که باعث شده تولید این نان همراه با کیفیت بالا باشد. نان‌های دکتر سبوس در هیچ جای ایران نمونه مشابهی ندارد. 

آیا قیمت این نان با نان‌های دیگر متفاوت است؟
شرکت «پارسیان آنزیم ایرانیان» تلاش کرده حتی اگر شده خود شرکت  یارانه ای را پرداخت کند تا ما بتوانیم در حد امکان این نان را گران نکنیم این نان از لحاظ کیفیت غذایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است چرا که حاوی ویتامین B بوده که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و ضایعاتی نیز ندارد. 
با تمام این تفاسیر تمام تلاشمان را کردیم تا این نان گران نشود. این واحد تولیدی با پرسنلی کاملاً متفاوت‌تر مشغول به‌کار بوده و مدیر فنی این واحد به‌صورت دائم مشغول به فعالیت است. 

آیا تولید خمیر ترش شرکت «پارسیان آنزیم ایرانیان» به مرحله‌ای رسیده است که بتوانید برای همکاران صنف خودتان نیز فروش داشته باشید؟
شرکت« پارسیان آنزیم ایرانیان» تنها شرکت دانش بنیان در حوزه غلات است و در حال حاضر همکاران ما در تلاش هستند تا یک کارخانه مجهز و مدرن را تأسیس کنند چرا که به هیچ‌وجه به سود اقتصادی این‌کار فکر نمی‌کنیم و تصور می‌کنیم از این نقطه نان سنتی کشورمان درست شود چرا که در این مورد با کشور آلمان و دانشگاه تهران همکاری داشتیم در سال 2015 شرکت «پارسیان آنزیم ایرانیان» یک مقاله به سمپوزیوم فرانسه ارایه داد که این مقاله در آنجا موردقبول واقع شد و از همکاران ما در شرکت «پارسیان آنزیم ایرانیان» در این سمپوزیوم دعوت به‌عمل آمد که این مساله خود دارای یک اعتبار جهانی است. 
ما هرساله شاهد موفقیت و گسترش مجموعه «نان‌آوران» هستیم لطفاً کمی راجع به رمز موفقیت مجموعه «نان‌آوران» توضیح فرمایید؟
یکی از بزرگترین دلایل موفقیت نان‌آوران داشتن نیروهای خوب و قوی بوده است بنده به نوبه خودم همواره تلاش کردم. با عشق بانیروهای مجموعه کار کنم. 

لطفاً راجع به تأسیس اولین واحد«نان‌آوران»توضیح دهید که از چه مقطعی و چه سالی شروع به کار کردید؟ 
امسال یکصدوششمین سالی است که بنده و پسرعمویم در حوزه نان فعالیت می‌کنیم به‌دلیل این‌که پدر من و پدر ایشان در کار پخت نان فعالیت می‌کردند. بنده به‌همراه پسرعمویم نسل سومی هستیم که وارد عرصه پخت و تولید نان شدیم و فرزندان ما نیز به‌عنوان نسل چهارم مشغول به فعالیت هستند. و من کاملاً به مشکلات نان واقف هستم. در سال 1379 اولین واحد تولیدی « نان‌آوران» تأسیس شد. در کل ایران شاید « نان‌آوران» اولین مجموعه تولید نان بود که خانم‌ها می‌توانستند در آن فعالیت داشته باشند و در حال حاضر نزدیک به 18 تا 20 درصد پرسنل « نان‌آوران» را خانم‌ها تشکیل‌ می‌دهند و غالباً فارغ‌التحصیل همین صنعت بوده‌اند و در سال 94 (2015) 15 نفر از مدیران بخش‌های مختلف « نان‌آوران» به نمایشگاه ایبا آلمان (IEBA) اعزام و در کلاس‌های آموزشی آنجا شرکت کردند. کتاب‌های مختلفی را به چاپ رساندیم و کتاب‌های مختلفی را نیز ترجمه کردیم. 
در واحد شماره یک شروع به تولید نان لواش کردیم که بعدها به نان تافتون تغییر یافت و همچنان مشغول به فعالیت در تولید نان تافتون هستیم و بعد از آن واحد شماره 2 را برای تولید نان‌های حجیم و نیمه حجیم تأسیس کردیم که در شهرک صنعتی هشتگرد واقع شده است با متراژی حدود 3 هزار مترمربع با سه سالن 800 متری که این واحد تمامی گواهینامه‌های معتبر لازم را دریافت کرده است و واحد شماره 3 در شهرک صنعتی اشتهارد است که در 5 هزار مترمربع واقع شده است با سه سالن 3 هزار متری که در این واحد تولیدی به‌صورت اخص نان‌های تست و نان‌های تست جو را تولید می‌کنیم. واحد شماره 4 در کمالشهر قرار گرفته است که در واحد شماره 4 نان‌های (Flat) یعنی همان نان روستا را تولید می‌کنیم. تعدادی شرکت نیز تحت نظر مدیران فنی « نان‌آوران» مشغول به فعالیت هستند. نان‌های تولید شده در تمامی واحدهای « نان‌آوران» از ساعت 4 بعدازظهر تا 5 صبح شروع به توزیع و پخش می‌شوند. 

در رابطه با« کلانا» نیز توضیح می‌فرمایید؟
«کلانا» از ابتدا در کنار « نان‌آوران» بوده است و در تمامی شعباتی که افتتاح می‌کند شرط اصلی استفاده از محصولات « نان‌آوران» است. «کلانا» مستقل فعالیت می‌کند اما جدایی از « نان‌آوران» ندارد و مدیریت آن با امین مروت‌پور است.


کد خبر 90062a3918dc442588e51ee7b7f3ce3f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرامی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    1 0
    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر سبوس به وب سایت شرکت مراجعه فرمایید: http://www.doctorsaboos.com