نخستین ماه از سال تحصیلی جدید سپری شد اما خبری از توزیع شیر در مدارس نیست؛ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌‌‌ها و ۱۵۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۳ برای توزیع شیر در مدارس اختصاص یافته اما هنوز اعتبارات مربوطه پرداخت نشده است.


به‌گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ نخستین ماه از سال تحصیلی جدید به پایان رسید اما هنوز توزیع شیر در مدارس کشور آغاز نشده است و اعتبار لازم برای اجرای این طرح نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است.

سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ دوم شهریور ماه، در سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش درخصوص توزیع شیر در مدارس کشور گفت: طرح شیر رایگان در مدارس از مهر اجرایی می‌شود و اعلام می‌کنیم 120 نوبت شیر به صورت رایگان در مدارس توزیع می‌شود.

او گفته بود که «هیچ مشکلی برای سال تحصیلی 94-93 نداریم و تمام دانش آموزان دختر و پسر مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره اول دولتی، مراکز شبانه روزی، کودکان بی سرپرست، مدارس استثنایی و کارکنان شاغل در واحدهای آموزشی سراسرکشور تحت‌پوشش این طرح خواهند بود».

در تاریخ 30 شهریور نیز بطحایی از اختصاص 3 هزار میلیارد ریالی اعتبار برای اجرای این طرح خبر داده و خاطرنشان کرده بود: آموزش و پرورش با توجه به اعتبارات دریافتی از ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین سقف اعتبارات تخصیص یافته نسبت به توزیع شیر در استان‌ها برحسب جمعیت مشمول و نوع شیر توزیعی اقدام خواهد کرد.

وی همچنین گفته بود که «توزیع 70 نوبت شیر 2،5 درصد چربی در بسته 200 سی سی برای هر دانش‌آموز و نظارت بر کیفیت شیر توسط مراجع مربوطه از نکات مهم و برجسته این طرح است».

صرف‌نظر از توزیع 120 نوبت یا 70 نوبت شیر در مدارس کشور، این نکته مطرح است که با پایان نخستین ماه از سال تحصیلی جدید، توزیع شیر در مدارس کشور به دلیل عدم تامین اعتبار لازم محقق نشده است.

در بخشنامه مربوط به شیر مدارس آمده است که 300 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها و 150 میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه سال 93 برای توزیع شیر در مدارس اختصاص می‌یابد اما تا کنون اعتبار مربوطه در اختیار آموزش و پرورش قرار نگرفته است؛ البته طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش مذاکرات لازم برای دریافت بخشی از اعتبار 300 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفته است.

همچنین در بخشنامه شیر مدارس به توزیع شیر غنی شده با ویتامین D در استان‌هایی مانند گیلان، مازندران، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی که کمبود گسترده ویتامین D در آنها مشاهده می‌شود،‌ تأکید شده است.

29 شهریورماه بود که حسین چمنی مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: «مهر ماه شیر رایگان در مدارس توزیع نمی‌شود.»

اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص توزیع شیر در مدارس شهر تهران اظهار داشت:‌ توزیع شیر میان دانش‌آموزان به عنوان یک برنامه ملی جزو تعهدات ما بوده و قطعاً اعتبار لازم برای توزیع شیر تأمین می‌شود.

وی افزود:‌ توزیع شیر در مدارس تهران از اوایل آبان آغاز می‌شود که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول مشمول این طرح هستند. توزیع شیر در مدارس پایتخت با اعتبار 11 میلیارد تومانی صورت می‌گیرد.

به هر حال بحث توزیع شیر در مدارس کشور و تامین اعتبار مرتبط با آن موضوعی است که سال‌هاست شاهد تاخیر در اجرای آن هستیم و همین مسئله باعث می‌شود تا توزیع شیر در میان جمعیت دانش‌آموزان چند ماه پس از شروع سال تحصیلی صورت بگیرد. امسال نیز همانند سال‌های گذشته توزیع حداقل 70 نوبت شیر در میان جمعیت دانش‌آموزی نیازمند تامین اعتبار لازم برای آغاز اجرای طرح است.

به گزارش تسنیم، موضوع دیگری که امسال بیش از سال‌‌های گذشته محسوس‌تر است، بحث کیف شیر توزیع شده در مدارس با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص پالم در لبنیات است؛ البته طبق بخشنامه شیر مدارس مسئولیت پاسخگویی کیفی شیر مدارس بر عهده وزارت بهداشت است.
کد خبر 9d23540fbe1c4fda8390e2d32e1e6f0c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =