دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران نسبت به كاهش مصرف شير در بين دانش‌آموزان ايراني ابراز نگراني كرد و گفت:‌ مي‌توان با اجراي راهكارهايي نسبت به تقويت بخش مصرف ميان وعده‌هاي غذايي سالم در بين دانش‌آموزان كشور اقدام كرد.

كاوه زرگران در اولين كنفرانس علمي تخصصي غذا و ميان وعده سالم با اشاره به اينكه در سالهاي گذشته طرح‌هايي در خصوص مصرف شير و نان در مدارس كشور به اجرا درآمد اما بعضا اجراي اين طرح‌ها به دلايل مختلف با مشكلاتي مواجه شد، افزود: به عنوان مثال قرار بود 13 ميليون دانش آموز كشور از اجراي طرح شير مدارس بهره‌مند شوند اما به دليل كسري بودجه در حالي كه قرار بود دانش‌آموزان 70 نوبت شير دريافت كنند اين ميزان به 20 نوبت در سال جاري كاهش است.

وي با اشاره به نقش پررنگ ميان وعده‌ها در زندگي امروز بشر اظهار كرد:‌ ميان وعده‌ها به مرور زمان و با ظهور زندگي ماشيني به وجود آمدند و ميان وعده‌ها با تيراژ بالا در كارخانه‌هاي صنايع تبديلي و غذايي توليد مي‌شوند كه براي افزايش ماندگاري آنها در توليدشان از نگهدارنده استفاده مي‌شود.

وي افزود: استفاده از ميان وعده‌هاي سالم باعث مي‌شود تا ضمن تامين انرژي از چاقي افراد جلوگيري شود. به همين دليل شاهد اين هستيم كه به دليل رعايت نكردن مناسب مصرف ميان وعده‌ها در ماه مبارك رمضان افراد با چاقي مواجه مي‌شوند.

دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي در ادامه با بيان اينكه مي‌توانيم با ارائه راهكارهايي اجراي طرح نان مدارس را ادامه دهيم، خاطرنشان كرد: سنت حفظ مصرف نان در مدارس كشور بايد در قالب مصرف ساندويچ و نان و پنير سنتي حفظ شود تا از اين طريق هم صنعت رونق پيدا كند و هم ريزمغدي‌ها به ميزان كافي به بدن دانش‌آموزان برسد.

زرگران با اشاره به پيشرفت‌هاي صنايع غذايي كشور در چند دهه اخير عنوان كرد: به عنوان مثال در حاض حاضر ميوه‌جات خشك توليدي كشور عمدتا صادراتي هستند و صنايع شير و لبنيات نيز با وجود همه مشكلات توانسته علاوه بر تامين نياز كشور به ميزان قابل توجهي صادرات نيز داشته باشد. اگرچه ما در اين حوزه نياز به افزايش سرانه مصرف داريم.

او با بيان اينكه آماهار نشان مي‌دهد ميان وعده‌ها به تدريج جايگزين صبحانه شده‌اند، اضافه كرد: در فرانسه اين جايگزيني به ميزان 32 درصد و در آفريقاي حتي تا 65 درصد نيز گزارش شده است. از سوي ديگر معمولا انسان امروزي به دليل شاغل بودنش به جاي شام و ناهار ميان وعده‌ها را مصرف مي‌كند كه از اين نظر نيز كشور مصر بالاترين نسبت و سوئيس كمترين نسبت را به خود اختصاص داده‌اند.

دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي همچنين اسنك‌ها را از جمله مهمترين ميان وعده‌هاي غذايي مورد مصرف مردم اعلام كرد و افزود: نسبه صنعت چيپس و اسنك كشور بي‌مهري زيادي شده است در حالي كه اين صنعت مي‌تواند نقش كليدي در حوزه ميان وعده‌ها داشته باشد. بد نيست بدانيم بيشترين آمار مصرف اسنك‌ها نيز مربوط به منطقه آمريكاي لاتين است. اسنك‌ها به صورت سنتي در واقع نان و پنير و گردو هستند كه نقش زيادي در برطرف كردن گرسنگي افراد دارند.

منبع:كانون انجمن‌هاي صنايع غذايی ایران
کد خبر 30d7e8d064c2442ba5a8de773a0417eb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =