رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: اهداف ارز ترجیحی هیچگاه محقق نشد.

اهداف ارز ترجیحی هیچگاه تحقق نیافته استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی صادقی شاهدانی در استودیوی گفتگوي ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: آنچه ما به عنوان هدف برای ترویج ارز ترجیحی تعیین می کنیم هیچ وقت تحقق نیافته و نخواهد یافت البته دلایل خاص خودش را هم داشته است.
او ادامه داد: از سوی دیگر به تبع همین دلایل خاص همیشه این نگرانی وجود داشته که اگر ارز ترجیحی برداشته و حذف شود چه کنیم و چه اتفاقی خواهد افتاد.
سجاد برخورداری عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سوی دیگر استودیو گفت: تحقق نیافتن اهداف ارز ترجیحی نتیجه سیاست های اشتباهی بود که در تمام دولت ها به کار گرفته شد و هیچ گاه کنار گذاشته نشد.
او ادامه داد: روی هم رفته زمان اعلام ارز ترجیحی 4 هزار و 200 تومانی، زمان مناسبی بود اما به دلیل نداشتن برنامه مشخص جهت ادامه مسیر، اهداف ارز 4 هزار و 200 محقق نشده است.
 برخورداری دیگر مشکل ارز ترجیحی در کشورمان را بیش اظهاری برخی سودجویان عنوان کرد و افزود: عده ای در اعلام های اولیه، رقم مقدار مورد نیاز ارز ترجیحی خود را بیش از قیمت واقعی عنوان کردند و متأسفانه نظارتی بر قیمت گذاری های اعلامی این افراد شکل نمی گیرد، بانک مرکزی فقط تخصیص می دهد وزارت صمت هم وظیفه قیمت گذاری ندارد.
شاهدانی در سوی دیگر استودیو گفت: خیلی دیر متوجه شدیم که تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی اشتباه است آنجا که منابع قابل توجهی را از دست دادیم و این منابع می توانست در جاهای مناسب تری صرف شود به جای راه اندازی و رفع مشکلات جامعه و کشور، صف های طویلی در جلوی صرافی ها شکل گرفت و منابع 4 هزار و 200 تومانی فقط به صرف و سود برخی شد.
او ادامه داد: معمولاً کسی که ارز ترجیحی مطالبه می کند باید برای مصرف آن، نیازی تعریف نماید اما در کشور ما هیچگاه الگوی درستی برای تأمین نیازهای ارز ترجیحی تعریف و تدوین نشد بنابراین هر کس به عنوان یک متقاضی وارد بازار می شود و ارز 4 هزار و 200 دریافت مي کند این در حالی است که در خارج کشور، مثلاً آلمان، وقتی فردی از یک بانک یا صرافی طلب ارز خارجی به میزان بالا می کند بلافاصله از او پرسیده می شود این ارز را برای چه کاری می خواهی؟ آنجاست که فرد باید برای درخواست خود، تأمین نیاز ارائه کند.
شاهدانی تصریح کرد: تنها یک دسته افراد از تخصیص ارز 4 هزار و 200 خوشحال بودند، آنهایی که این ارز را دریافت کردند و ملزم به پاسخگویی نبودند. در این جریان، تولید کنندگان ناخرسند بودند زیرا ارز مورد نیازشان را دریافت نمی کردند.
حسن مهربانی استاد دانشگاه تهران در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: تصور و توهم دولت است اگر فکر کند با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی، مردم و مصرف کنندگان هم کالاها را برابر با ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت خواهند کرد. نمی توان 20 هزار مرغدار و حدود هزار و خرده ای واسطه و دلال مرغ و دام را مجاب و مکلف به عرضه کالا با ارز 4 هزار و 200 تومانی کرد.
او ادامه داد: با تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی حساب امضاء های طلایی افزایش می یابد و کالاهای واسطه ای به کالاهای سرمایه ای تبدیل می شود در این زمان، انبار کردن کالاها به صرفه تر از ارائه و عرضه آنها خواهد بود. در حال حاضر هم بسیاری از کالاهای وارد شده در انبار به سر می برند.
مهربانی افزود: برای تولید کننده ای که ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می کند مرغ مرده بهتر از مرغ زنده است زیرا امکان انبارش آن فراهم تر است و مرغ مرده ذرت و نهاده نياز ندارد.
کد خبر 9faa91fecbcd47c59960d54b29be9040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =