عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به نرخ پایین تعیین شده برای خرید تضمینی گندم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون کشاورزی قول داد تا نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم را پیگیری کند.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد نشست روز سه‌شنبه کمیسیون کشاورزی با وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گفت: دغدغه عدم اجرا و چگونگی اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد در یکسال گذشته مرتب از سوی کمیسیون کشاورزی  وجود داشت، بنابراین این کمیسیون در صدد پیگیری آن بود.

وی افزود: روز سه‌شنبه با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون کشاورزی مجلس؛ در زمینه قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی بحث شد و مقرر شد، تا در راستای بحث‌‌های بازرگانی داخلی و خارجی شرکت بازرگانی ایران به وزارت جهاد کشاورزی الحاق شود.

* قول وزیر جهاد برای پیگیری نرخ خرید تضمینی گندم

عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه اظهار داشت: همچنین در این نشست درباره نرخ تعیین شده 1155 تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری صحبت و عنوان شد که این نرخ برای خرید تضمینی گندم با توجه به تورم و هزینه‌های تمام شده مناسب نیست.

پاپی‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ پایین 1155 تومانی خرید تضمینی گندم موجب دلسردی کشاورزان از کشت می‌شود و به دنبال این موضوع قطعا کاهش تولید گندم را خواهیم داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: براساس قانون خرید تضمینی، دولت موظف است، هر ساله نسبت به افزایش قیمت تضمینی متناسب با میزان تورم سالانه اقدام کند.

پاپی‌زاده اظهار داشت: بنابراین با توجه به نرخ تورم باید نرخ خرید تضمینی گندم حدود 1400 تومان تعیین می‌شد، در حالی که با افزایش 105 تومانی نسبت به نرخ سال گذشته، نرخ خرید تضمینی به 1155 تومان رسیده و علیرغم تورم حدود 30 درصد نرخ خرید تضمینی فقط 9 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در صورتی که نرخ خرید تضمینی گندم 1400 تومان اعلام می‌شد، اثر مثبت آن حفظ قدرت خرید کشاورز در حد سال گذشته بود و سود بیشتری نسبت به قبل عایدش نمی‌شد.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی قول داده‌ که موضوع نرخ خرید تضمینی گندم را پیگیری کند، اظهار داشت: اعضای کمیسیون کشاورزی برای تجدید نظر در مورد نرخ خرید تضمینی گندم نامه‌ای را تنظیم کرده‌‌ و به امضا رسانده‌اند و در حال رایزنی با سایر نمایندگان برای امضا آن هستند و قصد دارند، تا با ارسال آن به رئیس‌جمهور از وی بخواهند، تا در مورد نرخ خرید تضمینی گندم تجدیدنظر کند.

پاپی‌زاده با اشاره به تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه گفت: روسیه به دنبال این اقدام واردات محصولات کشاورزی این کشورها را به کشورش ممنوع کرد، بنابراین این اتفاق فرصتی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم کرده که باید از آن حداکثر استفاده به عمل آید.

وی افزود: ما باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم، تا هم نگاه روسیه به شرق تقویت شود و هم وابستگی این کشور در آینده به غرب کمتر می‌شد و به این ترتیب تعامل بین کشورهای شرق را گسترش دهیم.

پاپی‌زاده  با بیان اینکه بیشتر ایام سال کشور روسیه دچار سرما است و قادر به تولید محصولات کشاورزی نیست، اظهار داشت: صادرات محصولات کشاورزی به این کشور موجب می‌شود، تا بخشی از محصولات مازاد تولیدی کشاورزان به این کشور صادر شود و به این ترتیب یک بازار مناسب برای آن‌ها به وجود آید.

پاپی زاده افزود: در جلسه کمیسیون کشاورزی با وزاری جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت این وزرا قول دادند، تا با رایزنی‌ با مقامات روسی این فرصت را برای صادرات فراهم کنند و با انجام تفاهم‌نامه‌هایی گام‌هایی را در مسیر به صادرات روسیه بردارند.
کد خبر a51efd4237f84ae9a3d4ac9e04f2def7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =