مواد غذایی> مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات کالا‌های کشاورزی در ۶ ماهه اول سال کل ارز سال را دربر گرفته، چون قیمت‌های جهانی نهاده‌ها افزایش شدیدی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم زارع با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، بیشترین تورم در حوزه مواد خوراکی است افزود: درباره کالا‌های ضروری زمانی که درآمد نسبی مردم کم می‌شود کاهش تقاضا بر کالا‌های کم مصرف بیشتر می‌شود، ولی تقاضا در کالا‌های پر مصرف کمتر نخواهد شد.

وی درباره موضوع افزایش هزینه‌های تولید هم گفت: در بخش کشاورزی دو موضوع افزایش قیمت هزینه‌های تولید و کاهش عرضه ناشی از عوامل اقلیمی وجود دارد.

وی ادامه داد: سه مسیر برای تنظیم بازار داریم که مسیر اصلی این است که عرضه و تقاضا متعادل باشد.

 زارع خاطر نشان کرد: واردات کالا‌های کشاورزی در ۶ ماهه اول سال کل ارز سال را دربر گرفته است؛ قیمت‌های جهانی نهاده‌ها افزایش زیادی داشته است البته میزان واردات نهاده‌های دامی هم افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: قیمت اعلام شده در موضوع تخم مرغ تقریباً متناسب با رشد هزینه‌های تولید است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: جذابیتی که در صنعت مرغ و تخم مرغ وجود دارد موجب می‌شود که عوامل مختلفی در این زمینه وارد شوند مثلاً در میدان بهمن افرادی هستند که نه عمده فروش، نه خرده فروش، نه تولید کننده هستند، ولی نقش مخربی ایجاد می‌کنند که مقداری قیمت را دست کاری می‌کنند و هم تولید کننده را تحریک می‌کنند.

وی افزود: ما باید سعی کنیم عرضه را به اندازه کافی افزایش دهیم تا جذابیت از بین برود.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی سیاست تمرکز بر تأمین را دارد ضمن اینکه در موضوع نظارت هم سازمان حمایت و تعزیرات کمک می‌کنند.

 زارع خاطر نشان کرد: دولت تا ۲۳۵ هزار تن واردات مرغ را مصوب کرده است تا در این زمینه کمبود نداشته باشیم و در این روز‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود و به دلیل اینکه در میادین توزیع می‌شود بنابراین انحرافی دیده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: ابزاری برای برخورد با دلالی نداریم و دستگاه‌های نظارتی باید با آن‌ها برخورد کنند.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت برنج هم گفت: میزان واردات برنج الآن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ولی موضوع ممنوعیت واردات برنج، قانونی است.

وی افزود: زمانی که قیمت برنج در مبدأ افزایش پیدا می‌کند و همچنین نرخ ارز و شاخص عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند نمی‌توان انتظار داشته باشیم قیمت یک کالا ثابت بماند.

وی ادامه داد: مرجع کارشناسی قیمت در کشور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و بانک مرکزی است و شاخص عمومی قیمت‌ها را بانک مرکزی می‌دهد.

 زارع گفت: دولت در موضوع برنج توزیع را شروع کرده است که توزیع برنج هندی با قیمت ۱۸ هزار تومان و برنج تایلندی هم با قیمت ۱۲ هزار تومان برای کنترل بازار انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: سرانه مرغ تا سال گذشته ۲۶ کیلوگرم بود و تا ۳۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرد و الآن به ۳۳ کیلوگرم در سال رسیده است.
وی تصریح کرد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی بر تأمین است، ولی اگر به میزان مکفی تولید می‌شد قطعاً بازار نباید با مشکل مواجه می‌شد.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره اعلام روزانه قیمت اقلام خوراکی توسط وزارت جهاد کشاورزی گفت: کارگروهی برای رصد بازار روزانه تشکیل می‌شود و حتماً در یک تا دو روز آینده پلتفرم این کار را آماده خواهیم کرد.

وی افزود: شرایطی فراهم خواهد شد تا ضمن اینکه اعلام قیمت می‌شود نظارت مردمی را فراهم خواهیم کرد تا مردم ناظر باشند و قیمت‌ها را اعلام کنند و امیدواریم با تأمین کافی کالا مسائل تعزیراتی و بازرسی را به حداقل برسانیم.

 سید داوود موسوی معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: واحدصنفی مجاز است درصد‌های سود مصوب خرده فروشی را در اقلام خود اعمال کند.

وی ادامه داد: الآن در موضوع تخم مرغ درب مرغداری مبلغ ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان مصوب شده است؛ وقتی که قیمت تخم مرغ از درب مرغداری بالاتر عرضه شود بنابراین قیمت مصرف کننده هم بالاتر می‌رود؛ البته منکر تخلف در خرده فروشی هم نیستم.

 موسوی خاطر نشان کرد: زمانی که شرایط تولید و عرضه مرغ مناسب باشد کارکرد میدان بهمن خوب است.

وی تصریح کرد: به دلیل تنوع و تعداد واحد‌های خرده فروشی و مرغداری‌ها، امکان مراجعه یک واحد خرده فروشی به مرغداری وجود ندارد.
وی ادامه داد: بازرس مستقر در میدان بهمن داریم و مرغ بر اساس حواله تحویل مغازه دار می‌شود.

معاون سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کاهش ۱۰ درصدی در سه قلم کالای لبنی اتفاق نیفتاده است گفت: این طور نیست و تکذیب می‌کنم و با واحد‌های تولیدی مکاتبه کردیم و اعلام کردیم قیمت‌ها باید بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی باشد و در توزیع این سه قلم محصول لبنی مشکلی وجود ندارد.

وی درباره قابل پیش بینی بودن افزایش شدید قیمت برنج در این فصل سال هم افزود: برنج از طریق تولید داخل به صورت صد درصد تأمین نمی‌شود و به واردات نیاز داریم و این افزایش قیمت پیش بینی پذیر بود و انتظار داریم سریع‌تر واردات انجام شود.

 موسوی درباره افزایش قیمت روغن و کره هم گفت: روغن و کره مشمول قیمت گذاری تثبیتی بودند در سال گذشته ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از کره برداشته شد، ولی تا مهر سال قبل قیمت کره مصوب ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود؛ در موضوع روغن هم اواخر سال قبل قیمت روغن افزایشی بود، چون قیمت جهانی رشد پیدا کرد البته روغن جزو اقلامی است که در بازار رصد می‌شود و قیمتی است که مصوب شده و تنظیم بازار ابلاغ کرده است یعنی قیمتی است که ناشی از عوامل بهای تمام شده، هزینه‌های دستمزد و قیمت جهانی است.

وی افزود: در موضوع مرغ و تخم مرغ قیمت گذاری دستوری وجود ندارد.

 محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: زنجیره تأمین و تولید مرغ تا زمانی که به مرغداری می‌رود و از کشتارگاه تا میدان بهمن توزیع شود افزایش قیمتی در این زمینه نیست مگر اینکه کالای تحویلی بر اساس ادعا‌های مرغدار مبنی بر اینکه نهاده‌ها را به موقع دریافت نکرده بنابراین با قیمت مصوب تحویل نداده است و مبلغی هم کشتارگاه و عمده فروش اضافه می‌کند و نهایتاً به دست مصرف کننده با رقمی بالاتر از قیمت مصوب می‌رسد.

وی افزود: وجود محلی مانند میدان بهمن و امثال این‌ها در موضوع توزیع مرغ ضرورتی ندارد، به نظرم اگر توزیع مرغ از محل کشتارگاه مستقیم برای صنوف صورت بگیرد و واسطه‌هایی مثل میدان بهمن و میادین دیگر حذف شود مشکلی را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه توزیع مرغ از زمان کشتار با وزارت صمت است بنابراین نظارت هم با وزارت صمت می‌باشد و اگر تخلفی صورت گرفت برای تعزیرات حکومتی ارسال می‌کنند تا رسیدگی شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطر نشان کرد: فعلاً گزارشی مبنی بر تخلفی در فروش سه محصول لبنی که کاهش ۱۰ درصدی قیمت داشتند را نداریم و در صورتی که تخلفی صورت بگیرد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره تنظیم بازار قیمت برنج خارجی هم گفت: زمانی که تولید ما برای مصرف کافی نیست و همه مردم توان خرید برنج داخلی را ندارند طبیعتاً برنج مورد نیاز را باید وارد کنیم و زمانی که دغدغه گرانی برنج وجود دارد شاهد انبار‌های خانگی هستیم بنابراین باید برنج به موقع وارد می‌شد و الآن قیمت برنج خارجی حدود ۲۸ هزار تومان است.

 قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برنج با هر نوع ارز که وارد کشور می‌شود باید با یک قیمت مصوب اعلام شود و زمانی که قیمت اعلام شد می‌توان در کف بازار آن را کنترل کرد؛ بنا داریم که قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم، اما هیچ فردی حق ندارد خودسرانه قیمت کالای خود را بالا ببرد، بعضی از انجمن‌ها خودسرانه قیمت کالا را بالا می‌برند مثل لاستیک، لبنیات و مرغ. وی افزود: بازار را عرضه و تقاضا تنظیم می‌کند.
کد خبر a91a8265cfeb42d7a3597ad06c9a72d9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =