مواد غذایی> مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، هرماه گزارشی از بررسی روند متوسط قیمت اقلام خرواکی در ماه قبل را منتشر می کند.

گزارشی که در پی آن، حد بحرانی و مطلوب و هشدار این اقلان خوراکی هم عنوان می شود.  کوچک‌ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس می‌کنند.

مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه قبل نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت در کالاهای منتخب مربوط به پرتقال (39.5 درصد)، گوجه‌فرنگی(9.9 درصد) و تخم مرغ ماشینی(8.9 درصد) است. همچنین در یک قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمت‌ها مربوط به سیب زمینی (منفی 4.9  درصد) است. کمترین میزان رشد در قیمت‌ها مربوط به اقلام، برنج خارجی درجه یک(1.3 درصد) و عدس(1.6 درصد) است.

 همچنین مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل هم نشان می دهد که در 2 مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از 100 درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام کره‌پاستوریزه (121.5 درصد)، گوجه فرنگی (119.3 درصد) و روغن مایع (89.7 درصد) مشاهده می‌شود. بیشترین کاهش قیمت مربوط به پرتقال (منفی 4.0 درصد) و کمترین میزان رشد در قیمت‌ها مربوط به اقلام رب گوجه فرنگی (24.5 درصد و سیب (29.4 درصد) است.


*خوراکی‌هایی که وارد محدوده بحرانی شدند

درادامه این گزارش، جهت بررسی روند تغییرات قیمت اقلام خوراکی از سه حد مطلوب، هشدار و بحرانی استفاده می شود که به شرح زیر است: حد مطلوب:حدی از قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسانات قیمت در اطراف آن برای مصرف کننده قابل قبول به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده منجر به کاهش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر یک درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک ساله 12 درصد خواهد بود.

حد هشدار: حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسانات قیمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزایش تورم خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 5,1درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شده است که برای یک دوره یک ساله 18 درصد خواهد بود. عبور قیمت‌ها از این حد، بیانگر ضرورت برنامه‌ریزی خاص برای کنترل قیمت‌هاست.

حد بحرانی: حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. این حد بر اساس افزایش ماهانه حداکثر 2 درصد برای قیمت هر کالا در نظر گرفته شدهاست که برای یک دوره یک ساله 24 درصد خواهدبود. در این شرایط اتخاذ تصمیمات سریع و اقدام عاجل و حتی مداخله مستقیم در بازار برای کاهش قیمت‌ها ضروری است.

بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در مردادماه 1400، متوسط قیمت حدود 71 درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، لوبیا چیتی، عدس و، قند، شکر چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند. در خصوص بیشتر اقلام یاد شده بالا، خصوصا مرغ و تخم مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، روغن مایع و پرتقال امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می‌شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گاو یا گوساله، خیار و سیب زمینی در محدوده هشدار قرار دارند که درمورد گوشت گاو یا گوساله، شیب قیمت صعودی و در مورد سیب زمینی، شیب نزولی است.

متوسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند، گوجه فرنگی و پیاز در محدوده مطلوب است و متوسط قیمت اقلامی مانند رب گوجه فرنگی بهتر از حد مطلوب قرار دارد.




کد خبر afccab392ef0425d9ce293d755b3d968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =