صنایع غذایی> دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه صنایع غذایی و تبدیلی شفاف عمل می کنند، گفت: این صنایع تحت نظارت سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو قرار دارند اما برای تکمیل این زنجیره باید نظارت ها بر عملکرد اصناف تشدید شود.

کاوه زرگران درباره هجمه ها و انتشار اخباری مبنی بر آلودگی محصولات غذایی در فضای مجازی، افزود: به طور طبیعی در هر جامعه و صنعتی تخلف وجود دارد و هیچ صنعتی مستثنی از این امر نیست اما گاها به دلیل تخلف یک کارخانه تمام واحدهای صنعتی زیر سوال می روند که این مهم با اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصاد کشاورزی و صنایع غذایی در تضاد است.

وی اضافه کرد: امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی کوچکترین شایعاتی در چند ثانیه حتی در دور دست ترین مناطق کشور منتشر می شود که می تواند علاوه بر صنعت از حیث اقتصادی و اجتماعی منافع ملی را با مخاطراتی مواجه سازد.
وی شایعاتی که از قول روسای بیمارستان ها در فضای مجازی منتشر می شود را تکذیب کرد و گفت: انتشار این اخبار با اسامی و سمت روسای بیمارستان ها صحت ندارد و دروغ است.
وی با بیان اینکه در حوزه غذا در بخش های صنایع غذایی، صنایع تبدیلی، مزارع، شرکت های حمل و نقل و مراکز عرضه شایعات مختلفی مطرح است، افزود: معتقدیم که شفاف ترین بخش صنایع غذایی و تبدیلی است زیرا با وجود شناسنامه محل تولید و عرضه هر محصول قابل پیگیری است.
وی تصریح کرد: تمام واحدهای صنایع غذایی تحت نظارت سازمان های استاندارد و غذا و دارو هستند و نمایندگان این دو سازمان به طور مستمر در کارخانجات حضور دارند اما براین باوریم که در راستای ارتقای سلامت جامعه نیاز است ارگان های نظارتی نگاه ویژه ای در بخش های مختلف غذایی حتی مزارع داشته باشند.
زرگران اضافه کرد: در اغلب موارد محصولاتی که در مزارع تولید می شوند مورد آزمایش های تعیین میزان آلایندگی، باقیمانده سموم و فلزات سنگین قرار نمی گیرند و این محصولات در میادین میوه و تره بار و بازار عرضه می شود و به دست مردم می رسد.
وی گفت: چون در این بخش اخبار منفی منتشر نمی شود بدان معنا نیست که این بخش از سلامت کافی برخوردار است بلکه پایشی در مزارع صورت نمی گیرد تا اخبار منفی دراین زمینه منتشر شود زیرا زمانی که محصولات ما صادر، مشخص می شود که دارای مخاطراتی است که این امر نیازمند توجه بیشتر ارگان های نظارتی است.
وی حضور اصناف در نظارت و عملکرد صنایع غذایی را موثر دانست و ادامه داد: متاسفانه تعداد پرسنل و کارشناسان معاونت بهداشت محیط با تعداد واحدهای صنفی فعال در حوزه غذا قابل مقایسه نیست و کمبود تعداد کارشناسان نشان می دهد که هیچ گونه نظارتی در این بخش نمی تواند اتفاق بیفتد و عملا ما نمی توانیم مطمئن باشیم محصولی که از کارخانه خارج می شود از سلامت کافی برخوردار است.
زرگران گفت: برای حفظ سلامت جامعه ما از تمام دستگاه های نظارتی می خواهیم تا نام هر واحد متخلف در حوزه صنایع غذایی را به طور رسمی اعلام کنند تا مردم محصول غیراستاندارد خریداری و مصرف نکنند.
وی معتقد است؛ اما نام یک صنعت همچون فرآورده های گوشتی یا لبنی را به یکباره زیر سوال بردن باعث می شود نشریات زرد به این موضوعات دامن بزنند و با کاهش مصرف برخی محصولات مفید از جمله شیر و لبنیات علاوه بر ضرر و زیان های اقتصادی در حوزه سلامت و بهداشت هم دچار چالش شویم.
وی تاکید کرد: هرگونه تخلف و مخاطره ای که رسما توسط سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد اعلام شود برای صنایع غذایی فصل الخطاب است اما در برخی حوزه ها می بینیم اخباری توسط مدیرانی که در زمینه حوزه مربوطه تخصص ندارند و یا شایعات فضای مجازی را دانسته یا نادانسته با هدف تضعیف اقتصاد کشاورزی و صنایع غذایی کشور منتشر می کنند.
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی توصیه کرد: مردم برای آگاهی از صحت یا کذب اخبار و شایعات منتشره مبنی بر آلودگی مواد غذایی به سایت های سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت مراجعه کنند.

 2.3 میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی طی سال گذشته

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی گفت: در حال حاضر 11 هزار و 200 واحد صنایع غذایی و تبدیلی در کشور فعال است که سال گذشته از محل صادرات این واحدها حدود 2 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز کسب کردیم.
وی با بیان اینکه بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشور سهم کشاورزی و صنایع غذایی است، اظهار داشت: صنایع غذایی با ایجاد اشتغال برای 430 هزار نفر، سهم 17 درصدی از کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
زرگران، جایگاه کشاورزی و صنایع غذایی کشور را پراهمیت برشمرد و گفت: سهم غذا از سبد هزینه ای خانوار 26 درصد می باشد که بیانگر اهمیت غذا و تامین رفاه اجتماعی کشور است.

منبع:ایرنا
کد خبر b050e27c50b540868e5a10a6de68401c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =