صنایع غذایی> انجمن صنایع روغن نباتی در پی پاسخ ندادن ستاد تنظیم بازار به درخواست‌شان مبنی بر "افزایش قیمت روغن نباتی"، همه وظایفی را که دولت سال گذشته در قالب خصوصی‌سازی به این انجمن واگذار کرده بود، مجددا به وزارت جهاد کشاورزی برگرداندند و اعلام کردند که " به دلیل رفتار مسئولان تنظیم بازار، از این پس وظایف تنظیم بازاری خود را دیگر انجام نمی‌دهند".

به گزارش خبرنگار ایسنا، از ماه آوریل 2013 میلادی تا مارس 2015 قیمت جهانی انواع روغن خام که جزو اقلام وارداتی به کشور محسوب می‌شود همواره روند کاهشی داشته و علی‌رغم این‌که این ماده اولیه تعیین‌کننده 70 درصد قیمت تمام شده روغن نباتی است، صاحبان صنایع آن طی نامه‌ای به ستاد تنظیم بازار خواستار افزایش قیمت این محصول شدند اما تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است.

بنابراین محمد قبله - دبیر انجمن روغن نباتی - پس از حدود یک ماه از درخواست افزایش قیمت روغن نباتی و بی‌جواب ماندن آن از سوی ستاد تنظیم بازار، طی نامه‌ دیگری از انجام کلیه وظایف محوله به این انجمن از سوی وزارت جهاد کشاورزی که در قالب واگذاری وظایف به بخش خصوصی صورت گرفته، سر باز زد.

این در حالی است که 90 درصد ماده اولیه صنایع روغن نباتی از طریق واردات تامین می‌شود که این محصول وارداتی طی دو سال اخیر کاهش قیمت داشته است؛ بنابراین مبنای درخواست افزایش قیمت روغن نباتی از سوی این صنعت، جای تعجب دارد.

نامه‌ انجمن روغن نباتی به وزارت کشاورزی

در نامه‌ای که دبیر انجمن روغن نباتی خطاب به دفتر ساماندهی و توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی نوشته، آمده است: " با عنایت به عدم اجرای تعهدات دولت مندرج در مصوبات کارگروه تنظیم بازار در خصوص محاسبه تاثیر افزایش تعرفه، نرخ ارز و مابه‌التفاوت اخذ شده از روغن خام (جهت حمایت از تولید دانه‌های داخلی و پرداخت ضرر وزیان از محل مذکور) بر بهای تمام شده روغن نباتی، همچنین افزایش هر روز هزینه‌های تولید براساس تصمیمات دولت همچون افزایش نرخ سود متاسفانه دیگر واردکنندگان حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت مورد نظر نبوده و انجمن قادر به تمکین آنان به مصوبه کارگروه تنظیم بازار نیست. لذا از این تاریخ مسئولیت ثبت سفارش و اخذ مابه‌التفاوت برعهده این انجمن نبوده و من بعد کلیه متقاضیان واردات کالا جهت هرگونه اقدام و اجرای تصمیمات دولت به آن اداره کل معرفی خواهند شد. از آنجا که مقام عالی وزارت تاکنون به درخواست انجمن که طی نامه مورخ 94.2.27 ارسال شده، پاسخی نداده‌اند انجمن به دلیل رفتار مسئولان تنظیم بازار از 93.12.20 در خودداری از تحقق وعده‌های داده شده همچون عدم افزایش تعرفه و اصلاح بهای تمام شده روغن نباتی پس از دو سال قادر به پذیرش مسوولیت‌های محوله نیست. مستدعی است من‌بعد کلیه وظایف تفویض شده به انجمن در ثبت سفارش و اخذ مابه‌التفاوت تنظیم بازار، تامین روغن خام و کنترل تولید و توزیع سهمیه پالم در حوزه حضرت عالی صورت پذیرد. "



در این باره محمد حسین شریعتمدار - مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی - به ایسنا گفت: اگر قیمت‌های جهانی روغن خام همچنان روند رو به کاهش دارند، افزایش قیمت داخلی آن اجحاف به مصرف‌کننده است و باید حقوق مصرف‌کننده رعایت شود.

به نظر می‌رسد امسال هم مانند سال گذشته روغن نباتی‌ها نمی‌خواهند دانه روغنی تولید داخل را بخرند و باید سازمان تعاونی روستایی مانند قبل این محصول را خریداری کند.

البته پارسال سازمان تعاون روستایی برای فروش کنجاله به دامداری‌ها و فروش روغن خام استحصال شده از دانه تولید داخل با مشکل مواجه شد، چرا که دامداران کنجاله را به نصف قیمت تمام شده خریدند و صنایع روغن نباتی از خرید روغن خام تولید داخل سر باز زدند و نهایتا سازمان تعاون روستایی بخشی از آن را به شرکت بازرگانی دولتی ایران داد و مابقی آن به گفته تولیدکنندگان داخلی روی دست سازمان ماند و فاسد شد.

از سوی دیگر باید دید وزارت جهاد کشاورزی در این شرایط که صاحبان صنایع روغن‌نباتی حاضر به اجرای وظایف‌شان نیستند چه کار می‌کند؟ وظایف واگذار شده را باز می‌ستاند و خود اجرا می‌کند یا آنکه انجمن یا تشکلی دیگر برای اجرای وظایف تنظیم بازاری در خصوص روغن نباتی انتخاب می‌کند؟


منبع: ایسنا
کد خبر b93de1dcc48e485a8c4a523d6ab800a5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =