کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با توجه به بازار جدید عراق و روسیه برای صدور محصولات کشاورزی ایران، خواستار استفاده بهینه تر از آب کشاورزی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و صادرات ارزشمند تر به جای خام فروشی شده است.

با رونق گرفتن بازار صادراتی میوه و تره‌بار برای روسیه و عراق بیم آن می‌رود، تا با توجه به بحران کمبود آب در کشور امکان تأمین نیاز فرآورده‌های کشاورزی و میوه چه برای بازار داخل و چه برای صادرات مهیا نشود.

چرا که برخی محصولات آب بری بالایی دارد.

 در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران الگوی مصرف آب کمتر با بهره‌وری بیشتر را در کشورهای ترکیه، هند، چین و مصر مورد بررسی قرار داده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هند و چین با آنکه جمعیتی میلیاردی دارند اما با استفاده از تحقیقات کاربردی، استفاده از روش‌های آبیاری نوین و سیستم تعاونی توانسته‌اند بیشترین بهره‌وری را ایجاد کرده و نه تنها محصولات غذایی خود را تأمین کنند، بلکه به راحتی بازاری صادراتی ایجاد نمایند.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد، کشور ترکیه با تشویق سرمایه‌گذار خارجی متمرکز کردن مدیریت کشاورزی در زیرمجموعه هر استانداری، تولید محصولات کشاورزی را رسماً مقرون به صرفه کرده است، تا جایی که صادرات میوه و محصولات غذایی یکی از ابزار مهم ارزآوری برای این کشور است.

محمد حسین شریعتمدار مشاور وزیر جهاد کشاورزی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به نقش تحقیقات در کاهش مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: علت موفقیت هند در بخش تولید کشاورزی آن است که تحقیقات کاربردی مستقیماً وارد مزارع می‌شود، نه آنکه در بایگانی‌ اداره‌ها خاک بخورد.

وی به این نکته اشاره می‌کند که میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی ما بالاست، تا جایی که به ازای هر متر مکعب آب 150 گرم برنج یا هر محصول خشک دیگری تولید می‌شود، در حالی که این رقم در هند 450 گرم است.

عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد و کشاورزی معتقد است، باید در ابتدا الگوی نحوه مصرف آب برای تولید محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم.

تاریخ مصرف الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی ما گذشته است

وی به این نکته اشاره می‌کند که آنچه که در مورد میزان مصرف آب برای کشاورزی در کشور ما استفاده می‌شود، تاریخ مصرفش گذشته است و در همه کشورها برای مصرف آب بسیار سخت‌گیری می‌شود.

کشاورز خام‌فروشی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از معضلات در این عرصه عنوان می‌کند و می‌گوید: تقریباً در عمل هر چه در بخش کشاورزی صادر می‌کنیم، کالای خام است و کالای فرآوری‌شده تقریباً در تجارت کشاورزی ما وجود ندارد، به جز رب گوجه‌فرنگی که عملاً امکان صادرات میوه آن فراهم نیست.

تعاونی‌ها در زنجیره تولید میوه به میدان بیایند/ تفاوت 250 درصدی قیمت میوه از زمین تا مصرف

به اعتقاد معاون وزیر جهاد کشاورزی، باید سیستم تعاونی در کشور در عرصه میوه و تره‌بار به میدان بیاید، چرا که اکنون بار تحمیل قیمت ها هم بر دوش کشاورز و هم بر دوش مصرف‌کننده است و هیچ کالایی را نمی‌توان پیدا کرد که با 250 درصد تفاوت نسبت به قیمت عمده عرضه شود تا حدی که قیمت سیب‌زمینی در سر زمین 700 تومان و در بازار تا 2000 تومان قیمت می‌خورد.
کد خبر bc021a0b23f141d18c2b56dd6f98615a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =