مواد غذایی> اقتصاد غذا - در حالی که کارخانجات صنایع لبنی با کمبود شیرخام مواجه اند، مصرف سرانه لبنیات در کشور کاهش یافته و دولت به سختی ارز 4200 تومانی واردات نهاده های دامی را تامین می کند عده ای منفعت طلب به دنبال فشار بر وزراتخانه های جهاد کشاورزی و صمت برای رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک به ازای پرداخت ما به التفاوت هستند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، نابسامانی در بازار شیرخام و لبنیات به دلیل دخالت های متعدد دولت ، فعالان این بخش را به چالش کشیده است به طوری که از طرفی افزایش قیمت شیرخام در کنار کمبود آن به معضلی برای صنایع لبنی تبدیل شده از طرفی نیز افزایش قیمت لبنیات منجر به کاهش مصرف و حذف لبنیات از سفره مردم شده است.

این اتفاقات در شرایطی است که دولت به سختی رقم هنگفت ارزی را برای واردات نهاده های دامی با ارز دولتی پرداخت می کند. یارانه ای که عملا به دلیل بی تدبیری های تصمیم گیران دولتی به ویژه در وزارت جهاد کشاورزی به سفره مردم نمی رسد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان صنایع لبنی به دلیل وجود شیر یارانه ای در کشور ناشی از پرداخت ارز دولتی به نهاده های دامی و همچنین افزایش نرخ ارز طی یک سال اخیر عملا قیمت خامه و شیر خشک داخلی برای صادرات وسوسه انگیز شده است. به طوری که امروزه شاهد رشد صادرات خامه درکشور هستیم.

فعالان صنایع لبنی براین باورند که صادرات خامه به قیمت پایین ناشی از عوامل اقتصادی در کشور منجر به افزایش تولید شیر خشک و افزایش جذب شیر خام و در نتیجه افزایش قیمت شیرخام برای صنایع و مردم می شود و با افزایش تولید شیرخشک عملا فشار به دولت برای رفع ممنوعیت صادرت شیرخشک نیز آغاز خواهد شد.

اقدامی که در صورت عملی شدن آن باید منتظر گرانی و کمبود شیر خام در داخل کشور و افزایش این فشار به سفره های مردم باشیم.

حال باید دید ترامپ های وطنی به خاطر مشتی دلار تن به رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک و درنتیجه ضرر به منافع ملی خواهند داد یا دولت می تواند از این آزمون سربلند بیرون آید؟

 

کد خبر bf17ebb1225a4e1ab57443ae05d73e00

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =