صنایع غذایی> عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: پرداخت مشوق صادراتی برای لبنیات، مشکل دامداران مبنی بر پایین بودن قیمت شیرخام را حل نمی‌کند.

رئیس کمیته فنی و عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع لبنی با اعلام این خبر گفت: بر خلاف تصور برخی، ارائه مشوق برای صادرات محصولات لبنی، منجر به افزایش نرخ خرید شیرخام توسط کارخانه‌ها نخواهد شد.

وحید مفید با اشاره به اینکه پرداخت مشوق صادراتی در تمام دنیا مرسوم است، افزود: البته به شرطی که این مبالغ در یک نظام قانون‌مند هزینه شده و در راستای حمایت از تولید برای خروج مازاد یک محصول باشد. این روش بدون‌شک، اقتصاد را به جریان می‌اندازد.

به گفته وی، اما اجرای این طرح در ایران، بسیار زودهنگام و بدون ارتباط با شرایط حال حاضر است. زیرا معمولاً کشورهای پیشرفته که سرانه بالایی در مصرف لبنیات دارند و در کنار آن، مقداری مازاد محصول نیز در بازار احساس می‌شود، اقدام به چنین کاری می‌کنند، در حالی که در ایران، هنوز مصرف این ماده مغذی به مرز استاندارد بین‌المللی نیز نرسیده است؛ پس چگونه می‌توان ادعای انباشتگی به معنای واقعی کلمه را داشت؟

رئیس کمیته فنی انجمن صنایع لبنی کشور خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان منکر لزوم پرداخت مشوق شد، اما به‌نظر می‌رسد اگر این پول برای افزایش سرانه مصرف و همچنین کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه هزینه شود، مطمئناً آثار مفیدتری در پی دارد.

مفید در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر چگونگی ارائه "اشانتیون" به فروشگاه‌های مواد غذایی، ادامه داد: این موضوع جدیدی نیست و یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال، شبکه‌های توزیع، صاحبان فروشگاه‌ها را ترغیب می‌کنند که در صورت خرید پنج بطری شیر، یک بطری به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اکنون اگر کارخانه‌ها به ارائه "اشانتیون" روی آورده‌اند، به‌دلیل رکودی است که در سراسر بازار حکم‌فرما شده و صنایع مجبورند که از سود خود صرف‌نظر کنند. البته این ترفند در موارد دیگری مانند معرفی برند یا محصول جدید نیز به‌کار می‌رود.

مفید با اشاره به اینکه قیمت تمام محصولات نهایی موجود در بازار، مصوب سازمان حمایت است، یادآور شد: به‌دلایل مختلف، مردم آن‌طور که باید و شاید رغبتی به مصرف شیر و لبنیات ندارند؛ بنابراین اگر مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان که به‌عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده، برای فرهنگسازی هزینه شود بی‌شک نتیجه بهتری خواهد داشت و بازار از حالت رکود خارج می‌شود.

گفتنی است چندی پیش نیز محمد فربد نائب رییس انجمن لبنی در گفتگویی با خبرگزاری فارس از پرداخت یارانه با این روش به منظور حل مشکل خرید شیر مازاد دامداران انتقاد کرده و این روش را ناکارآمد اعلام کرده بود.

منبع:ایانا

کد خبر c18ad816519c445f8699fff241610e4e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =