صنایع غذایی> اقتصاد غذا - این روزها خبرهای ناخوشایندی از وضعیت دامداران و صنایع لبنی به گوش می رسد و اعتراضات آنها در شهرهای مختلف به نقطه تاریکی در عملکرد دولت یازدهم  و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده  است.

 اما در این میان  به نظر می رسد شفاف سازی در خصوص آمار و ارقام، قیمتهای موجود و همچنین پیشنهاد جدید پرداخت یارانه صادراتی به لبنیات جای بررسی بیشتر دارد.

در همین راستا رضا باکری دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران نیز  صبح امروز در گفتگو با ایرنا  به بررسی دلایل کاهش صادرات لبنیات ایران به  خصوص به عراق پرداخته است که مطالب ارایه شده در این گفتگو  و همچنین مسایل  مرتبط  به آن قابل تامل است.

1. دبیر انجمن لبنی در این گفتگو  در خصوص عوامل کاهش صادرات لبنیات اعلام کرد: به طور میانگین نرخ تورم جهانی 2.5 درصد برآورد شده درحالی که نرخ تورم کشورمان 12.5 درصد است؛ تفاوت 10 درصدی منجر به افزایش قیمت نهایی محصول تولیدی کشور می شود.

این بخش از اظهارات دبیر انجمن لبنی از این رو قابل تامل است که با پذیرش ارقام فوق، وی هیچ اشاره ای به افزایش نرخ ارز در ایران و پوشش بخش مهمی از این تفاوت نکرده است. بنابر آمار موجود نرخ ارز در سال گذشته (1394.2.26) 3260 تومان بوده است در حالی که نرخ ارز امروز حدود 3450 تومان است و این تفاوت حاکی از افزایش 6درصدی نرخ ارز است که در محاسبات دبیر انجمن لبنی از قلم افتاده است.

2. باکری در بخش دیگری از گفتگوی خود  درباره مصوبه پیشنهادی به دولت به عنوان مشوق صادراتی 40 هزار ریالی به ازای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک و خرید شیر خام با قیمت 14 هزار و 400 ریال گفت: این مشوق صادراتی مربوط به بازار روسیه است زیرا قیمت هر کیلوگرم شیر خام دامداری های روسیه، 20 سنت (حدود هفت تا هشت هزار ریال) در حالی که نرخ هر کیلوگرم شیرخام ایران 14 هزار و 400 ریال برآورد شده است که همین امر مابه التفاوت حدود چهار هزار ریال نرخ شیرخام دو کشور را نشان می دهد.

بررسی های خبرنگار ما در خصوص بازار روسیه نشان می دهد متوسط قیمت شیر خام در روسیه طی سه ماهه اول سال 2016 میلادی 26.62 سنت یورو (حدود 1050تومان) بوده است در حالی که معلوم نیست دبیر انجمن لبنی چگونه این رقم را 20 سنت اعلام کرده است! (جدول و نمودار انتها)

همچنین دبیر انجمن لبنی و سایر همکاران و فعالان صنایع لبنی به کرات و به صورت رسمی اعلام کرده اند که کارخانجات لبنی قادر به خرید شیر 1440 تومانی نبوده و نیستند به طوری که در سال 95 قیمت شیر خام خریداری شده توسط کارخانجات از 1250 تومان نیز کمتر بوده است و معلوم نیست در صورت تصویب یارانه صادراتی در ازای خرید شیر خام 1440 تومانی چه دستگاهی می تواند خرید شیر با این قیمت را بررسی و تایید کند؟!

3- در حالی که درآمدهای دولت به دلیل کاهش قیمت نفت به شدت کاهش یافته و عملا دولت پول اندکی در خزانه دارد بهتر نبود دولتمردان محترم به جای دنبال کردن یارانه صادراتی، در صدد رفع موانع صادراتی از جمله حذف عوارض صادراتی به عراق و حذف عوارض 25 درصدی صادراتی به روسیه می بودند تا پول کشورمان در جیب دولتهای عراق و روسیه نرود و ما به ازای آن یارانه صادراتی کمتری نیز پرداخت شود؟!

4. در حالی که خبر سونامی پوکی استخوان و بیماری های دهان و دندان ناشی از کاهش مصرف شیر درکشور بارها و بارها از سوی دلسوزان و کارشناسان بیان شده است جا داشت انجمن صنایع لبنی به جای حمایت از این طرح، راهکارهای معقول و منطقی تری برای حل مشکل دامداران و صنایع لبنی پیشنهاد میکرد تا به جای ریختن پول دولت به جیب چند کارخانه دار و عدم حل مشکل به صورت اساسی و کارشناسی، بودجه مورد نظر در بخش های نظیر شیر مدرسه یا شیر یارانه ای یا حتی پرداخت یارانه مستقیم به دامداران به منظور کاهش قیمت تمام شده شیر خام مصرف می شد تا در این صورت آحاد مردم کشور خودمان، دامداران و صنایع لبنی از این شرایط منتفع شوند نه اینکه بودجه کشور به جیب چند کارخانه دار و چند کشور خارجی سرازیر شود.

5. تجربه شکست خرید تضمینی شیر توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی که تنها کمتر از 5 درصد شیر خام کشور را با هزاران حرف و حدیث جذب کرد و تاثیری در بازار خرید شیر خام نداشت و رابطه سنتی و دراز مدت دامدار و صنایع را نیز با لکنت مواجه کرد به نظر می رسد درس عبرتی برای دولتمردان نشده و تجربه پرداخت یارانه صادراتی نیز در صورتی که فقط به شیر خشک مختص نشده و تمامی محصولات صادراتی لبنی را شامل شود تنها می تواند کمتر از 10 درصد تولیدات لبنی را شامل شود و طی ماه های آینده باید شاهد آن باشیم  که  این تجربه وزارت جهاد کشاورزی و دولت یازدهم نیز به شکست طرح قبلی خرید شیرخام توسط تعاون روستایی به کارنامه دولتمردان اضافه شود.







کد خبر 6e76fbb5ab454413810b42207efc03b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
    4 1
    این کارخانه دارها هیچوقت حرف راست نمی زنن و فقط با اعداد و ارقام بازی می کنند