صنایع غذایی> مزدک جمشیدی - طعم و مزه سوسیس وکالباس آنقدر به ذائقه ما خوش می آید که کمتر کسی هست به رغم تبلیغات منفی در استفاده از سوسیس و کالباس طعم آن را دوست نداشته باشد ودر وعده های غذایی خود برای خوردن آن جایی باز نکرده باشد.

بخشی از ترکیبات تشکیل دهنده سوسیس وکالباس که آن را خوشمزه و لذیذ کرده است ادویه ها و مواد و فرمولهای اختصاصی کارخانجات است که باعث طعم مطبوع آن شده است.

اما طعم خاص حاصل از بوی دود که در بعضی از محصولات گوشتی وجود دارد بر لذت خوردن سوسیس و کالباس افزوده است.

به راستی این عطر خوشایند دود حاصل از سوختن چوب چطور وچگونه در کارخانجات سوسیس وکالباس ایجاد می شود؟و در محصولات مختلف به کار برده می شود.در واقع طعم خوشایند حاصل سوختن کدام چوب و تحت چه شرایطی است؟

پاسخ پرسش ما را سرکار خانم دکتر پریسا فلاحی،مدیر کنترل کیفیت شرکت فرآورده های گوشتی رباط در جریان بازدید از این کارخانه به خبر نگار ما داد.

او گفت:در بعضی از محصولاتمان از پوششی مخصوص با قابلیت دود پذیری استفاده شده است که معمولا رنگ شفافی دارند.

این محصولات در اتاق مخصوص دود قرار می گیرند وبا هدایت دود حاصل از سوختن چوب تنه درخت گلابی در زمان مشخص اصطلاحا دودی می شوند.

البته جالب است بدانید در این مرحله هیچ احتراقی در کار نیست وچوب درخت گلابی که در ظاهر خیلی هم گران است با چرخ دنده ای که روی چوب می چرخد  اصطکاک ایجاد می کند و دود تولید شده به اتاق دود منتقل می گردد.

به گفته دکتر فلاحی سازمان های نظارتی ،دود باقیمانده روی محصول را ارزیابی می کنند و بر اساس میزان آن اجازه تولید و فروش را صادر می کنند.

منبع:تیتر20
کد خبر c4642664171d423aa94a79e49d1f7443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =