صنایع غذایی> عضو هیأت مدیره کانون صنایع غذایی گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات یک میلیارد تومانی به تولیدکنندگان طلب سپرده‌گذاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌کنند و این مشکل را بارها به مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم ولی همچنان ادامه دارد.

علیرضا مروت‌پور در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع بدهکار به سیستم بانکی به راحتی صورت نمی‌گیرد و بانک‌ها بیشتر تمایل دارند به واحدهایی که برنامه توسعه تولید دارند، تسهیلات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با این حال بانکها در قبال پرداخت تسهیلات، وثیقه‌های زیادی را طلب می‌کنند که ارائه این وثایق برای صنعتگران مشکل است.

عضو هیأت مدیره کانون صنایع غذایی با بیان اینکه بانک‌ها تسهیلات با سود 18 درصد را به تولیدکنندگان ارائه می‌کنند، گفت: دولت باید برای ارائه تسیهلات به واحدهای بدهکار، ردیف بودجه جداگانه‌ای تعیین کند.

به گفته وی، تعداد واحدهایی که دارای بدهی معوق هستند از تعداد واحدهایی که برای توسعه تولید خود نیازمند به تسهیلات هستند، بیشتر است و این دو گروه نباید با شرایط یکسان مشمول دریافت تسهیلات بانکی شوند بلکه باید شرایط ویژه‌ای برای کارخانه‌های دارای بدهی تعیین شود.

مروت‌پور در ادامه با اشاره به مشکل موجود در زمینه تقاضای بانک‌ها برای سپرده‌گذاری بخشی از تسهیلات پرداختی به صنعتگران، گفت: وقتی تولیدکننده‌ای از بانک تسهیلات یک میلیارد تومانی دریافت می‌کند، سیستم بانکی از وی تقاضا می‌کند که 200 یا 300 میلیون تومان از وام دریافتی را به عنوان سپرده نزد بانک باقی بگذارد و اگر تسهیلات دریافتی 2 میلیارد تومان باشد درخواست سپرده‌گذاری 400 تا 500 میلیون تومانی مطرح می‌شود. 

وی افزود: این در حالی است که صنعتگران نیازمند دریافت تمام این تسهیلات هستند و سپرده‌گذاری بخشی از آن در بانک‌ها به نفع تولیدکنندگان نیست.

به گفته وی، بانک‌ها با این روش سود بیشتری بابت پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان دریافت می‌‌‌کنند.

عضو هیأت مدیره کانون صنایع غذایی با بیان اینکه این روش در پرداخت تسهیلات کوچک در حد 4 میلیون تومان به مردم نیز از سوی بانک‌ها اعمال می‌شود، گفت: بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات کوچک نیز درخواست سپرده‌گذاری 100 تا 400 هزار تومانی می‌کنند، در حالی که حتی این ارقام کوچک نیز برای وام‌گیرنده مهم است.

وی با بیان اینکه این مشکل را بارها در جلسه با مسئولان بانک مرکزی مطرح کرده‌ایم، گفت: این روال همچنان ادامه دارد و مسئولان بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و وزیر اقتصاد باید فکری برای رفع آن کنند.
کد خبر c8b9106c5d9041cda98ae815f260315a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =