صنایع غذایی> رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه واردات کره با ارز دولتی باعث افت شدید قیمت خامه،شیرخشک و شیر شده است،گفت:دولت باید صادرات شیرخشک را آزاد کند و واردات کره را کاهش دهد.

سید احمد مقدسی از کاهش قیمت خامه تولید داخل خبر داد و گفت: عمده خامه تولیدی در کشور برای تولید کره مورد استفاده قرار می گیرد اما به دلیل اختصاص ارز دولتی برای واردات کره و افزایش واردات این محصول، کسی تمایلی به خرید خامه داخلی و تبدیل آن به کره ندارد.

وی اضافه کرد: یک کیلوگرم خامه ٤٠ درصد چربی دارد، طی یک الی دو هفته اخیر قیمت هر یک درصد چربی از ٢٧٥ تومان به حدود ٢٢٠ تومان رسیده است و همچنان نیز روند کاهشی دارد.

وی افزود:قیمت شیرخشک نیز از کیلویی ١٨ هزار و ٩٠٠ تومان به ١٦ هزار تومان رسیده است.

مقدسی گفت: این امر باعث شده قیمت شیرخشک نیز کاهش یابد ضمن اینکه هم اکنون با حدود ١٠ هزارتن شیرخشک دپو شده در کشور مواجه هستیم.

وی دلیل دپو شدن شیرخشک را ممنوعیت صادرات این کالا عنوان و اضافه کرد: ما برای گرفتن مجوز صادرات این محصول اقدام کرده ایم اما هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

مقدسی با بیان اینکه این اتفاقات باعث شده قیمت شیرخام نیز در برخی استانها به زیر نرخ مصوب برسد، ادامه داد:به عنوان مثال در استان اصفهان قیمت این کالا به کمتر از ١٩٠٠ تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کره فله تولید داخل نیز در کشور دپو شده است، افزود: ما درخواست کرده ایم اجازه صادرات این محصول نیز داده شود.

مقدسی تاکید کرد: واردات کره به کشور باید با ارز آزاد انجام گیرد ضمن اینکه مقدار آن نیز کاهش یابد.

وی افزود: در صورت ادامه این روند، وزارت جهاد ناچار خواهد شد برای جلوگیری از زیان دامداران مجددا اقدام به خرید توافقی شیرخام کند.

مقدسی با تاکید بر لزوم آزادسازی فوری صادرات شیرخشک، گفت: از مسئولان خواهشمندیم سریع و به موقع در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند واردات انجام دهند طی دو روز مقدمات کار را فراهم می کنند اما درباره صادرات اینگونه نیست.

منبع:مهر
کد خبر c8d9daaf63b143d2b0f9b9b3708b0764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =