«طبیعی است دامنه تخلف در همه صنوف ممکن است وجود داشته باشد و وظیفه نمایندگان انجمن‌های صنفی این است که با توجه به اینکه ابزارهای نظارتی برای وزارت بهداشت وجود ندارد، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند، بدین ترتیب یکسویه نگاه کردن به هر موضوعی مشکل‌آفرین خواهد بود.» آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های کاوه زرگران، دبیر کل کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی است که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

حدود یک سال از حضور جنابعالی در کانون می‌گذرد، ممکن است بفرمایید در طول این مدت کانون با چه فراز و فرودهایی روبه‌رو شد و چه مباحثی را پیگیری کردید ؟
زمانی که کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی را تحویل گرفتم با یک بودجه 800 هزار تومانی و بدون آنکه فضای مناسبی داشته باشد در دفتر یکی از انجمن‌های صنفی میهمان بودیم.
در آن مقطع نهایت سعی‌ام در حول این محور بود که بتوانیم کانون را از نظر اقتصادی مستقل کنیم و در حدود 8 ماه اخیر در محل مستقلی برای کانون فعالیت می‌کنیم و جالب توجه اینکه کلیه هزینه‌های تجهیز و اداری را راسا کانون تامین کرده است.
درواقع کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی را با 2 کیس رایانه تحویل گرفته و به شرایط فعلی رساندم. به عبارتی برخلاف روند گذشته، یعنی نحوه مدیریت صرف هزینه‌ای در کانون مدیریت درآمد-هزینه را برگزیدم.

ممکن است اعلام کنید چگونه برای کانون درآمدزایی کردید؟
کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی به اعتقاد من یک فراتشکلی است که دارای پتانسیل‌های بسیاری می‌باشد. در گام نخست با استناد به ماده 77 توانستیم اتاق را مجاب کنیم تا به عنوان یک تشکل مادر از کمک‌های اقتصادی‌اش برخوردار شویم. در گام بعدی توانستیم با برگزاری همایش‌هایی که می‌توانست برای کانون درآمدزا باشد، در عالی‌ترین سطح ممکن به درآمدزایی بپردازیم. همچنین اقدام به برگزاری تور «سیال» کردیم که برای کانون درآمدزایی مناسبی داشته باشیم، البته در این تور حدود 11 مقام بلندپایه مجلس و نایب‌رییس اتاق را با خود همراه کردیم.
در این سفر با برگزارکنندگان «سیال» و رایزن‌های اقتصادی سفارت ایران در پاریس مذاکراتی داشتیم. همچنین در آینده به دنبال ایجاد شرکت تعاونی تامین مواد غذایی در راستای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی صنایع غذایی و در حوزه بازرسی و نمونه برداری تشکیل شرکت بازرسی کانون هستیم که فراخوان ایجاد آن منتشر شده است.

فکر می‌کنید در سال 94 این شرکت تعاونی راه‌اندازی شود؟
بله، تلاش می‌کنیم تا اقدام اجرایی این شرکت تعاونی در سال آینده انجام شود.

ممکن است پیرامون عملکرد کمیته فنی کانون که موفق شد ضوابط برچسب‌گذاری مواد غذایی را اجرایی کند، توضیح دهید.پس از آنکه احساس کردم مدیران صنایع غذایی نیاز به مشاوران صنایع غذایی در زمینه‌های مختلف دارند، فراخوانی را به تشکل‌های صنایع غذایی مبنی بر تشکیل کمیته فنی در کانون ارسال کردم و تشکل‌ها 35 نفر  افراد تحصیلکرده خود را به کانون معرفی کردند.
این کمیته در یک سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست کار تدوین و اصلاح ضوابط برچسب‌گذاری وزارت بهداشت رابه طور کلی در اختیار خودش بگیرد و در جلسات مشترک این کمیته و کارشناسان سازمان غذا و دارو با نظر صنعت ضوابط برچسب‌گذاری اصلاح شد و در نهایت در روز جهانی غذا توسط وزیر بهداشت به صنعت ابلاغ شد که به اعتقاد من دستاورد مهم کمیته فنی کانون بوده است.

نخستین سال دبیرکلی‌تان در کانون مصادف بود با چالش‌های بسیاری که برای صنعت غذا و جنابعالی به وجود آمد، چراکه اگر در گذشته تنها شاهد حمله‌های بهداشتی به نوشابه، سوسیس و کالباس و چیپس و پفک بودیم، امسال به آب معدنی و لبنیات و به عبارتی کلیت تولیدات صنایع غذایی که دارای مهر استاندارد و پروانه بهداشتی هم بودند حمله شد و این صنعت را با خسارت بسیاری مواجه کرد.  یکی از پرسش‌هایی که در افکار عمومی همواره در ماه‌های گذشته مطرح بوده، این است که کانون نسبت به این هجمه‌ها چه واکنشی نشان داده است؟
در همان مقطع طی نامه‌ای به وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو اعلام کردم که اگر تخلفی در صنعت غذا وجود دارد صرفا باید متخلفان معرفی شوند و نباید کلیت یک صنعت زیر سوال برود. همچنین در کمیسیون کشاورزی مجلس با نظر صنایع غذایی موضوع را بررسی و راهکار های لازم را اتخاذ کردیم. در همان زمان به دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی هم اعلام کردم که کانون آمادگی پیگیری حقوقی هجمه‌های وارده به صنایع لبنی را دارد که هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی مخالف این حرکت کانون بود و بیشتر به دنبال تعامل میان بخش خصوصی و دولت بودند.

برای سایر صنوف نظیر فرآورده‌های گوشتی، آب معدنی و ... چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در رابطه با خمیرمرغ موضوع با لبنیات کاملا متفاوت است، یعنی اگر وزارت بهداشت به این مرحله رسیده است که امروز دیگر امکان نظارت بر پروسه تولید خمیرمرغ را ندارد و مجبور است پروانه‌ای را لغو کند، شایسته است صنف هم همکاری‌های لازم را انجام دهد. ما قطعا واحدهای بزرگی در فرآورده‌های گوشتی داریم که خمیرمرغ را سالم تولید و مورد استفاده قرار می‌دادند، اما در کنار آن تخلفات واحدهای زیرپله‌ای هم وجود دارد. ما برای آنکه بتوانیم حقوق واحدهایی که سالم فعالیت می‌کنند را احقاق کنیم به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم که اتحادیه‌های ما بتوانند بازرس افتخاری سازمان غذا و دارو شوند و طی تفاهمنامه‌ای این مساله را ابلاغ کردیم و در این راه مدارک روسای انجمن‌ها به همراه یک نماینده اخذ و احکام آنها توسط رییس سازمان غذا و دارو صادر شده است.
طبیعی است دامنه تخلف در همه صنوف ممکن است وجود داشته باشد و وظیفه نمایندگان انجمن‌های صنفی این است که با توجه به اینکه ابزارهای نظارتی برای وزارت بهداشت وجود ندارد، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. بدین ترتیب یکسویه نگاه کردن به هر موضوعی مشکل‌آفرین خواهد بود. اعتقاد دارم در این خصوص انجمن صنایع لبنی می‌تواند یک الگو برای کلیه صنایع باشد. سلامت مردم خط قرمز کاری من است و به خود اجازه نمی‌دهم حتی برای کمک به صنعتی سلامت مردم به خطر بیفتد.
ما ابتدا باید درون خودمان را پایش کنیم، بعد از وزارت بهداشت بخواهیم راهکاری ارایه دهد، به عبارتی اگر انجمن‌های صنفی صنایع غذایی راهکاری برای جداسازی سره از ناسره ارایه دهند تمام تلاشم را برای احقاق حقوق آنها انجام خواهم داد. 

منبع: اقتصاد سبز
کد خبر caa2a8b56e0b447886b41b2358d40bc1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =