۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
مواد غذایی> ماده بلانکیت در نان های بربری و سنگک ماشینی برای سفید کردن نان کاربرد دارد کهخ البته غیرمجاز است.

چند وقتی است که خبرهایی از استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز به خمیر نان سنتی و ماشین‌های پخت غیراستاندارد منتشر می شود. به این ترتیب، مساله وجود بلانکیت در نان سنتی که از سوی مشاور رییس سازمان استاندارد اعلام شد قرار است مورد پیگیری سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.

به گفته کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، «در حال حاضر در شهر تهران هشت هزار واحد تولید نان وجود دارد. اما تردیدهای فراوانی در مورد سلامت نان است که کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران امیدوار است بتواند با پرداختن به این مساله گامی در جهت سالم‌سازی بیشتر و افزایش کیفیت نان به عنوان قوت لایموت مردم بردارد.»

این در حالی است که چند سالی می شود استفاده از ماده بلانکیت در پخت نان غیر مجاز شده است.

استفاده از این ماده به ویژه در نان های بربری و سنگک ماشینی برای سفید کردن نان کاربرد دارد. به گفته کارشناسان صنایع غذایی، استفاده از بلانکیت در پخت نان بسیار خطرناک است و مصرف نان حاوی این ماده شیمیایی علاوه بر افزایش ضریب ابتلا به سرطان موجب از بین رفتن پرزهای روده و معده، بی اثر سازی آنتی اکسیدان ها در بدن و اختلالات گوارشی، پوستی و چشم می شود. این در حالی است که نانوایی ها بجز آرد، نمک، آب، مایه خمیر بهداشتی و سبوس حق استفاده از هیچ ماده دیگری را در پخت نان ندارند.

غلامرضا قاسم‌پور، مشاور رئیس سازمان استاندارد در ششمین جلسه کمیسیون کشاوزی اتاق تهران گفت: هزینه تمام شده نان بالا و محصول نهایی را بی‌کیفیت است. مصرف بیش از 90 درصد نان مصرفی مردم را چهار گروه نان لواش، تافتون، سنگک و بربری تشکیل می‌دهد که در نان سنتی مصرفی مردم، بلانکیت مشاهده شده که ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زاست.

او اعلام کرد: ماده بلانکیت برای سفید شدن نان و نرم کردن بافت آن به کار می‌رود و در دو نوع چینی با قیمت 8500 تومان و آلمانی با قیمت 9500 تومان در بازار موجود است. در حال حاضر جوش شیرین و بلانکیت با هم در رقابت برای ناسالم‌ کردن نان هستند. از طرفی نمکی که در نانوایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نمک تصفیه نشده و ناخالص است. علاوه بر این، غیراستاندارد بودن ماشین‌های پخت نان معضل دیگری است که باعث ورود عناصر ناسالم به نان در حین پخت می‌شود.



مشاور رئیس سازمان استاندارد گفت: «بلانکیت یک ماده صنعتی است و مشخص است که خود نانواها و افراد عادی جامعه این ماده و کاربردهایش را نمی‌دانند. لذا حتماً این ماده از طریق فردی آگاه که ممکن است از طریق فروش این ماده سود می‌برد به نانوایی‌ها معرفی شده است. ضمن این که بلانکیت در داخل کشور تولید نمی‌شود و برای مصارف صنعتی نیز از خارج از کشور وارد می‌شود.»
کد خبر cae6593b67114945a6602028e66ca581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیچارگان ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    پس چی. سالم موند بخوریم