گاهی از اوقات می بینید نمی توانید جلوی غذا خوردن تان را بگیرید؟ به این حالت اعتیاد غذایی گفته می شود. اعــتیاد غـذایـــی در شکل ها و انواع مختلف وجود دارد کـه می تـواند به چاقی بیش از حد، دیابت و سایر بیماری های خطرناک منجر شود.

پی بردن به دلیل ابتلا به چنین اعتیادی سـاده نیــست. اگر حس می کنید نمـی تــوانید جلوی زیاد غذا خوردن تان را بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید.

انواع اعتیاد به غذا

بعضی از انواع غذاهای اعتیادآور

کافئین

چای و قهوه حاوی کافئین هستند. این ماده یکی از محرکان اعتیاد آور سیستم عصبی به شمار می رود.

شکر

مصرف بیش از حد شکر، مکانیسم تولید گلوکز را در بدن مختل می کند. مهم ترین منبع گلوکز در بدن کربوهیدرات ها هستند. اگر کسی مقدار زیادی شکر بخورد، به شکر معتاد می شود.

اعتیاد به غذاهای آلرژی زا

دانشمندان پی برده اند انسان ها به دلیل نوعی حساسیت نمی توانند از اعتیادشان به مواد غذایی پیشگیری کنند. محققان معتقدند حساسیت های غذایی در کناره مغز – قسمتی که احساس گرسنگی و تشنگی را کنترل می کند – وجود دارد. ممکن است فردی بعد از خوردن غذای آلرژی زا به دلیل کاهش شدید قند خون، بیشتر گرسنه شوند.

پیشگیری از اعتیاد به غذا

غذاهایی وجود دارند که اعتیادآورند. اگر فردی از آنها استفاده کند ممکن است معتاد شود. نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می تواند اعتیاد آور باشد. مصرف بیش از حد شکر، شکلات، محصولات لبنی و حبوبات نیز اعتیاد آورند.

حفظ تعادل در خوردن مواد غذایی اهمیت دارد. به واکنش بدن تان بعد از صرف هر وعده غذایی توجه کنید. اگر گرسنه تر شدید، باید بدانید غذایی که خورده اید آلرژی زاست.

آیا شما به غذا معتادید؟

علائم اعتیاد به غذا عبارتند از:

- میل زیاد برای خوردن غذایی به خصوص

- خوردن زیاد ماده غذایی خاص

- گرسنه شدن بعد از مصرف برخی غذاها

- گوشه گیری

- اضطراب

- کج خلقی و بد اخلاقی هنگام گرسنگی

- سوء تغذیه

- افزایش وزن

- خستگی
کد خبر cb90a5c5f6164654ab43dd02c7002115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =