یک کارشناس تغذیه معتقد است، نان جو یکی از بهترین انواع نان است که در گذشته به عنوان غذای گلادیاتورهای رومی استفاده می‌شده، اما امروز از برنامه غذایی مردم کنار رفته است.

مریم شیرمستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، نان را یکی از مهم‌ترین ارکان غذایی ایرانیان دانست و افزود: نان‌های مختلفی جهت مصرف در بازار وجود دارد، اما لازم است نانی را انتخاب کنیم که کمترین ضرر و بیشترین سود را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نان‌های تیره و سبوس‌دار از نظر غذایی غنی‌تر هستند، یادآور شد: فیبر و سبوس موجود در این نان‌ها احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند و احتمال ابتلا به دیابت و بالا رفتن کلسترول و تری‌گلیسیرد را کاهش می‌دهند.

به گفته این کارشناس تغذیه نان‌های سبوس‌دار علاوه بر ارزش غذایی بالا، حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌های گروه B هستند و علاوه بر آن برخی از آنها با آهن و اسید فولیک غنی شده‌اند.

شیرمستی گفت: نان سنگک و بربری از نان‌های حاوی سبوس هستند. بهتر است از نان‌های فانتزی که آرد سفید در آنها بیشتر است، کمتر استفاده شود. البته موضوع دیگری که بر کیفیت انواع نان اثر دارد آن است که آیا نان به صورت تخمیری عمل آمده یا به آن جوش شیرین اضافه شده است.

این کارشناس تغذیه نان جو را نیز از جمله دیگر نان‌های مفید برشمرد و ادامه داد: این نان در گذشته غذای گلادیاتورها بوده و انرژی و قدرت بدنی آنها را افزایش می‌داده است، اما متاسفانه امروز از برنامه غذایی مردم کنار گذشته شده است.

وی در پایان گفت: البته قیمت نان نیز در انتخاب مردم تاثیر دارد. علاوه بر آن نان‌های لواش سریع‌تر پخته می‌شوند و فرد زمان کمتری را باید در انتظار خرید نان بماند.
کد خبر 20485db0d85f42d4ae8c82b03a8f6216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =