مواد غذایی> درحالی‌ برخی گزارشات غیررسمی از کاهش ذخایر برخی کالاهای استراتژیک خبر می دهد که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام شب گذشته با انتشار یک مصاحبه ضرب الاجلی در سامانه جهاد کشاورزی این موضوع را رد کرد.

زمزمه کاهش شدید ذخایر استراتژیک برخی کالاهای اساسی در کشور به گوش رسیده و برخی خبرهای تایید نشده از به حداقل رسیدن ذخایر کالاهایی چون ذرت، کنجاله سویا، گوشت قرمز و مرغ حکایت دارد.

هر چند این خبرها تاکنون به طور رسمی در رسانه‌ای منتشر نشده است، ولی ظاهراً زمزمه آن به گوش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم رسیده، به طوری که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در یک گفتگوی ضرب الاجلی هر گونه کاهش در ذخایر کالاهای استرتژیک کشور را تکذیب کرد.

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام همزمان با درز غیر رسمی این اخبار به یک‌باره خبر از کفایت میزان ذخایر کالاهای اساسی داد و رقم ذخیره استراتژیک گوشت قرمز را حدود 25 هزار تن و مرغ را 50 هزار تن دانست و گفت: هیچ‌گونه کمبودی برای مصرف بازار کنونی و شب عید این محصولات نداریم.

وی افزود: در حال حاضر موجودی گوشت قرمز بخش خصوصی 20 هزارتن و شرکت پشتیبانی امور دام نزدیک به 5 هزار تن است، ضمن آن‌که 50 هزار تن ذخیره مرغ داریم.

ولی اظهار داشت: برای ایام نوروز و هر زمان که بازار نیاز داشته باشد این محصولات به‌منظور مصرف و متعادل کردن قیمت‌ها از طریق بورس و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی موضوع کمبود و گرانی گوشت در بازار کشور را رد کرد و آن را سروصدایی از سوی دلالان برای واردات دانست.

ولی بابیان اینکه تولید داخلی گوشت قرمز بالای 800 هزار تن است، تصریح کرد: با توجه به نیاز سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز تنها به 90 تا 100 هزار تن واردات این محصول نیاز است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: کسری حدود 100 هزار تنی گوشت قرمز با مشارکت این شرکت و بخش خصوصی جبران خواهد شد.

وی گفت: بیش از 80 درصد کسری گوشت قرمز توسط بخش خصوصی از برزیل به‌صورت منجمد وارد و باقیمت مورد تأیید ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود.

ولی خاطرنشان کرد: طی هشت ماهه امسال از حدود 100 هزار تن گوشت موردنیاز وارداتی، 60 هزار تن توسط بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام تأمین شده که بخشی از آن برای تنظیم بازار ماه‌های رمضان، محرم و صفر توزیع‌شده است.

وی افزود: مابقی کسری گوشت قرمز موردنیاز نیز برای تنظیم بازار شب عید در حال ورود به کشور است و جای نگرانی نیست.

ولی ذخیره 6 هزار تن گوشت قرمز را از برنامه‌ها و تکالیف این شرکت عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به موجودی 5 هزار تنی شرکت پشتیبانی امور دام، یک هزار تن باقیمانده را تأمین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از دامداران از این 6 هزار تن برنامه ذخیره گوشت قرمز، 3 هزار تن از محل تولیدات داخلی و دام بومی کشور تأمین شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: بخشی از ذخایر گوشت قرمز را از طریق دام بومی سیستانی تأمین می‌کنیم.
وی اظهار داشت: گوشت گوساله منجمد شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت هر کیلو 22 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

ولی در ادامه از عرضه گوشت مرغ از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار خبر داد و این اقدام را حرکتی به‌منظور عرضه مستقیم این محصول و کوتاه کردن دست دلالان عنوان کرد.

وی افزود: در مناطقی که تولید مرغ بیش از مصرف باشد، این شرکت آماده خریداری مرغ اضافی به‌منظور تنظیم بازار، متعادل کردن قیمت و عرضه در ایام پیک است.

افزایش عرضه ذخایر استراتژیک برنج و بالا رفتن قیمت کنجاله

در گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه به شورای اقتصاد نیز اشاره به "افزایش 77 و نیم درصدی قیمت برنج خارجی در چند ماه اخیر نیز با توجه به ممنوعیت واردات در فصل برداشت برنج داخلی" و "افزایش توزیع ذخایر استراتژیک برنج کشور" ‌ شده است.

این گزارش می‌افزاید که نرخ هر کیلوگرم برنج هندی درجه‌یک 4 هزار و 913 تومان و برنج پاکستانی درجه‌یک 5 هزار و 844 تومان است، درحالی‌که نرخ این محصولات در سال گذشته به ترتیب 4 هزار و 821 تومان و 5 هزار و 650 تومان بوده است.

گزارشات میدانی نیز حاکی از افزایش قیمت کنجاله سویا در بازار داخل طی یک هفته اخیر است که حدود 20 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده است.

بنا بر این گزارش کنجاله خارجی در بازار کمیاب شده و کنجاله عرضه‌شده توسط کارخانجات روغن‌کشی طی هفته اول دی‌ماه افزایش حدود 20 درصدی را رقم زده است و قیمت کنجاله سویا از رقم حدود کیلویی 1450- 1400 تومان به حدود 1700 تومان رسیده است.

منبع:تسنیم
کد خبر cdd57a0661c64db182b78704e1df448f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =