مواد غذایی> دبیر انجمن ملی طیور ایران در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، طی گزارشی آثار و تبعات حذف ارز 4200 تومانی بر صنعت مرغ و تخم‌مرغ و سفره مردم را تشریح کرد.

در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، آنالیز آزادسازی نرخ ارز در صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور که از سوی دبیر انجمن ملی طیور ایران ارائه شده بود، مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست، امید گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز گره‌زدن رفع مشکلات اقتصادی کشور به حذف ارز 4200 تومانی را سرابی بیش ندانست و از بخش‌خصوصی خواست تا مطالبه‌گر اصلاحات در اقتصاد باشد.

 سید فرزاد طلاکش دبیر انجمن ملی طیور ایران به تشریح گزارشی تحلیلی درباره پیامد آزادسازی نرخ ارز در صنعت مرغ و تخم‌مرغ و اثر آن بر دهک‌های پایین جامعه پرداخت.

وی در این تحلیل، به مقایسه هزینه‌های مصرف تخم‌مرغ به هزینه کل خوراکی خانوار طی یک دهه گذشته پرداخت و با ارائه آمار، برآورد کرد که این هزینه طی سال 99 معادل 0.1 درصد بوده است. به گفته وی، میانگین هزینه یک کیلوگرم تخم‌مرغ به هزینه کل خانوار طی سال گذشته نیز معادل 0.02 درصد بوده‌است.

طلاکش سپس با اشاره به اینکه در شرایط حاضر حدود 8 میلیارد دلار یارانه ارزی مصرفی برای کالاهای اساسی تخصیص یافته، گفت: در صورت آزادسازی ارز به نرخ 25 هزار تومان، مابه‌التفاوت ریالی حدود 166 هزار میلیارد تومان در دسترس دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد طی سال‌های 1400 تا 1404، جمعیت هفت دهک متوسط و کم‌برخوردار جامعه حداکثر 65 میلیون نفر خواهد بود، در صورتی که این هفت دهک برای میانگین سرانه مصرف 250 عدد تخم‌مرغ، یارانه خرید دریافت کنند، در بالاترین قیمت باید در ازای هر عدد تخم‌مرغ معادل 12 هزار و 500 ریال اضافه‌تر پرداخت کنند که به معنی آن است که دولت، باید حدود 20 هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت گران شدن تخم‌مرغ با ارز آزاد را پرداخت کند که در مقایسه با 166 هزار میلیارد تومان، رقم بسیار اندکی است.

طلاکش سپس مشابه این تحلیل را بر قیمت مرغ در صورت آزادسازی نرخ ارز، برآورد کرد. وی با بیان اینکه قیمت واقعی هر کیلوگرم مرغ که مرغ‌دار با شرایط حاضر انتظار دارد به طور منصفانه برای او قیمت‌گذاری شود، حداقل 215 هزار ریال است، افزود: با آزادسازی نرخ ارز به 25 هزار تومان، قیمت تمام شده مرغ در واحدهای تولیدی معادل 412 هزار ریال برآورد می‌شود که این میزان در خرده‌فروشی‌ها به 515 هزار 900 ریال خواهد رسید.

دبیر انجمن ملی طیور ایران سپس افزود: با محاسبه 25 کیلوگرم سرانه مصرف مرغ برای 65 میلیون نفر جمعیت در دهک‌های کم‌درآمد و متوسط، مابه‌التفاوت حداکثری نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم با آزاد شدن ارز معادل 258 هزار ریال خواهد بود که لازم است دولت مبلغ 42 هزار میلیارد تومان پرداخت کند.

وی افزود: بنابراین، مجموع یارانه موردنیاز برای جبران افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ برای 65 میلیون نفر جمعیت کشور، معادل 62 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که نسبت به رقم 166 هزار میلیارد تومان حاصل از این آزادسازی، عدد ناچیزی است.

طلاکش در ادامه، به تاثیر این آزادسازی بر صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور اشاره کرد و افزود: در صورتی که صرفا در سال اول آزادسازی نرخ ارز، حداکثر مبلغ 40 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات و با ساز و کاری که از سوی انجمن ملی طیور ایران تدوین شده، در اختیار قرار گیرد، مشکل نقدینگی صنعت برطرف خواهد شد.


کد خبر d02c1cb1893748e5abb993abcfb5b49b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =