صنایع غذایی> در حالی که یک شرکت عربی برای تولید آبمیوه در ایران مجوز قانونی فعالیت دارد، اما نباید ارائه مجوز به یک شرکت باعث سیل ورود آبمیوه‌های عربی بی‌کیفیت به بازارهای داخلی ایران شود.

دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه و کنسانتره  با اعلام این خبر گفت: با وجود گرم شدن هوا به‌علت مشکلات اقتصادی حجم مصرف آبمیوه طی سال‌های اخیر در روند نزولی قرار گرفته است.

ولی‌الله داوودآبادی افزود: حجم سرانه مصرف آبمیوه و کنسانتره از ۱۱,۵ لیتر به ۱۰ لیتر کاهش پیدا کرده که نشان‌دهنده کاهش اقبال مصرف ایرانیان از آبمیوه و کنسانتره است.

وی خاطرنشان کرد: طی هفت تا هشت سال گذشته روند مصرف آبمیوه سیل صعودی داشت که به‌نظر می‌رسد رکود اقتصادی حاکم بر بازار باعث کاهش روند مصرف شده است.

آبمیوه‌های خارجی بازار را اشباع کرده است


داوودآبادی ادامه داد: واردات آبمیوه‌های خارجی در داخل بازارهای کشور باعث اشباع بازار داخلی شده است، در حالی که بخشی از آبمیوه‌های وارداتی نه‌تنها از کیفیت بالاتری برخوردار نیستند،...

وی تصریح کرد: نتایج آنالیز آزمایشگاهی نشان می‌دهد داخل برخی از آبمیوه‌های واردایت سرب و سدیم وجود دارد که نه‌تنها منجر به سلامت جامعه نخواهد شد، بلکه امنیت غذایی کشور را نیز تهدید می‌کند.


سیل ورود آبمیوه‌های عربی بی‌کیفیت به ایران

دبیر انجمن صنفی تولید آبمیوه و کنسانتره یادآور شد: هرچند یک شرکت عربی اکنون به‌عنوان یکی از برندهای شناخته‌شده اقدام به تولید آبمیوه در داخل کشور کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از آبمیوه‌های ساخت کشورهای عربی به شکل قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده که باید مورد بررسی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

داوودآبادی تأکید کرد: اشباع بازار از آبمیوه‌های خارجی بر کسی پوشیده نیست و برای امنیت غذایی و حمایت از تولیدات داخلی باید برای کنترل قاچاق و کاهش واردات قانونی چاره‌اندیشی کرد.


برندسازی در ایران به حاشیه رفته است

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ آبمیوه نظیر تکدانه، سن‌ایچ یا سان‌استار میلیاردها تومان صرف سرمایه‌گذاری و برندسازی خود کرده‌اند؛ با این وجود، برندسازی در ایران چندان مورد توجه نیست.

داوودآبادی در پایان گفت: با وجود فعالیت شرکت‌های بزرگ آبمیوه و کنسانتره، سهم صادرات آبمیوه از سبد صادرات غیرنفتی چندان پررنگ نیست و حجم محدودی از آبمیوه‌های تولیدی به عراق، افغانستان و آسیای میانه صادر می‌شود.

منبع:ایانا
کد خبر d2058b62338c4dfcbc1ebfb3a632011d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =