مواد غذایی> رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در حالی تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی پارسال به ۳۹ درصد رسید که ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به این بخش اختصاص داده شد.

مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: براساس گزارش مرکز آمار تورم برای خانوار‌های روستایی ۴۰ درصد، برای دهک‌های یک تا چهار ۴۰و ۸ دهم درصد و نرخ تورم برای دهک دهم، ۳۶ و ۵ دهم درصد بود که نشان می‌دهد برخلاف آنچه شعار داده می‌شود یارانه‌ها بیشتر به سوی دهک‌های پردرآمد تقسیم می‌شود.
 
وی اضافه کرد: هر قدر توزیع یارانه‌ها هدفمند باشد برای اقتصاد کشور و عدالت اجتماعی مناسب‌تر است و اثر آن در سفره‌های مردم مشخص می‌شود.
 
 خوانساری گفت: براساس نظرسنجی‌ای که وزارت صنعت از ۹۵۰ کارآفرین درباره مشکلات تولید انجام داد نبود ثبات اقتصادی مهمترین چالش و مشکل تولید بود که انگیزه را برای سرمایه‌گذاری کاهش داده و موجب فرار سرمایه از کشور همچنین انتقال سرمایه به بازار‌ها و فعالیت‌های غیرمولد شده است.
 
وی افزود: سال گذشته تورم کشور ۳۶ و ۴ دهم درصد بوده است بیشترین زیان متوجه سپرده‌گذاران شده است، زیرا در حالی که نرخ سود بانکی ۱۶ درصد بود سال گذشته دلار ۶۰ درصد، مسکن ۸۰ درصد، سکه ۸۳ درصد و بورس ۱۵۰ درصد بازدهی داشته است.
بروکراسی وزارت بهداشت عامل وارد نشدن واکسن برای کارگران
رئیس اتاق تهران با بیان اینکه برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن توسط سه شرکت بخش خصوصی هماهنگی‌های بین المللی انجام شده بود گفت: به علت بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت، برای واردات واکسن دچار وقفه زمانی شدیم و نتوانستیم برای ۶ میلیون دوز واکسن گشایش اعتبار کنیم.
 
وی افزود: با وقفه زمانی که به علت بروکراسی حاکم بر سازمان غذا و دارو ایجاد شده در عمل ۶ میلیون دوز واکسن خارجی از سوی تامین‌کنندگان به فروش رفته و شرکت‌های ما اخیرا منابع جدیدی پیدا کردند که در این باره نهاد ریاست جمهوری کمک کرد که امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر این واکسن‌ها را وارد کنیم.
 
نامزد‌های انتخاباتی به جای بد و بیراه گفتن برنامه‌های خود را اعلام کنند
 
 خوانساری با اشاره به در پیش بودن مناظره‌های انتخاباتی برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مناظره‌ها به شکلی باشد که داوطلبان ریاست جمهوری برنامه‌های خود را بگویند، زیرا بد و بیراه گفتن مشکلی از کشور حل نمی‌کند بنابراین نامزد‌ها باید در مناظره‌ها از برنامه‌های خود دفاع کنند.
 
رئیس اتاق تهران گفت: از صدا و سیما می‌خواهیم میزگردی با حضور کاندیدا‌ها و صاحب‌نظران مطرح اقتصادی، اجتماعی و دیگر عرصه‌ها تشکیل دهد تا کاندیدا‌ها در حضور کارشناسان برنامه‌های خود را مطرح کنند و لز این طریق ما و مردم راحت‌تر بتوانیم به جمع بندی برسیم.

خوانساری با بیان این که تا هفته گذشته تقریبا هیچ یک از چهره‌های مطرح برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور نکرده بود گفت: در دقایق پایانی افراد مطرح آمدند و ثبت نام کردند البته از آنجا که در کشور حزب ما وجود ندارد افراد با وجود اینکه در مصدر امور قرار می‌گیرند، اما پاسخگو نیستند و حرف‌های انتخاباتی آن‌ها هم بیشتر شعار است تا عمل.
 
وی افزود: باید مشخص کنیم تا در این دوره ۴ ساله پیش رو چالش‌های اقتصادی کشور چیست می‌دانیم که البته بیشترین چالش‌های کشور در ۴ سال آینده اقتصادی است و اگر کسانی که ثبت نام کردند به چالش‌های اقتصادی واقف بودند تعداد شان به این میزان نمی‌رسید البته هرکدام از این افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند کارنامه دارند و اینکه چقدر بتوانند چالش‌های پیش رو را حل کنند جای بحث دارد.
 
وی ادامه داد: با پژوهشکده سیاستگذاری شریف تفاهمنامه داریم که بر اساس این تفاهمنامه طرحی به نام بنای ایران تهیه شده که چالش‌ها و راهکار‌های اقتصادی ایران در آن تهیه شده که در آن به ۵ موضوع اصلی رشد اقتصادی، مهار پایدار تورم، فقر زدایی، مقابله با فساد و ارتقاء جایگاه ایران در اقتصاد جهانی پرداخته شده است از کاندیدا‌ها میخواهیم که در باره این ۵ موضوع دیدگاه‌های خود را بیان کنند.
 
رئیس اتاق تهران گفت: در این باره ۱۴ پرسش مطرح کردیم که در پرسش نخست آمده در ۱۶ سال گذشته ۱۷ میلیون نفر به جمعیت در سن کار کشور اضافه شده، اما متوسط اشتغال در این مدت سه میلیون نفر بوده است برنامه کاندیدا‌ها در این باره چیست؟
 
 خوانساری گفت: برگرداندن سرمایه اجتماعی به مسیر فعالیت اقتصادی و کارآفرینی و اینکه با وجود صفر بودن متوسط رشد اقتصادی کشور در ۱۰ سال گذشته میانگین تورم سالانه ۱۸ درصد بوده برنامه کاندیدا‌ها برای اصلاح این رویه چیست؟
 
وی گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه در کشور پرداخت می‌شود که اگر بر ۸۰ میلیون ایرانی تقسیم کنیم ماهانه به هر نفر میلیون‌ها تومان پرداخت می‌شود که عادلانه نیست و در اقتصاد نمی‌چرخد بنابراین باید ببینیم کاندیدا‌ها چه برنامه‌ای برای هدفمند کردن یارانه‌ها دارند؟

منبع:خبرگزاری صدا و سیما
کد خبر dae21dd95fe14989b23c0927995c1acd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =