۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
غذا و تغذیه> محققان به تازگی کشف کردند که ارتباط مستقیمی بین یک ژن و تولید چربی در بدن وجود دارد.

ژن کشف شده در مطالعه اخیر، ژنی است که پروتئینی به نام ۳-۳-۱۴ زتا را کد می کند. محققان مشاهده کردند که با خاموش کردن این ژن، تولید پروتئین متوقف می شود و  چربی سفید در سلول ها کاهش می یابد.

این پروتئین که در تمام سلول های بدن یافت می شود چربی سفید یا تک حفره‌ای، همان چربی معمولی است. سیتوپلاسم به صورت باریکه‌ای در محیط و هسته به صورت پهن و کناری دیده می‌شود. از طرف دیگر چون در این نوع چربی پس از حل شدن چربی ذخیره شده در درون سلول ها (ضمن آماده سازی بافت) حفره واحد و بزرگی در درون سلول چربی ظاهر می‌گردد این نوع چربی را چربی تک حفره‌ای می‌نامند.

چربی سفید در بدن بطور یکنواخت ذخیره نمی‌گردد. معمول ترین محل ذخیره آن ناحیه شکم، اطراف لگن و اطراف ارگان های داخلی است. در صورتی که پشت دستها و پاها، ریه، بافت عصبی مرکزی، اندامهای تناسلی، بینی و گوش و پلک ها فاقد چربی هستند. چربی سفید محل ذخیره تری گلیسریدهاست که به عنوان ذخیره انرژی بدن بشمار می‌روند.

عقیده بر این است که سلول های چربی در اواخر دوره جنینی و دوره محدودی پس از تولد بوجود می‌آیند و پس از آن تعداد آنها ثابت می‌ماند. بنابراین چاقی در اثر افزایش حجم سلولهای چربی حاصل می‌شود نه افزایش تعداد آنها. به همین دلیل تغذیه بیش از حد در دوران نوزادی در هفته‌های اول پس از تولد منجر به تشکیل تعداد زیادی سلول چربی خواهد شد که نتیجه آن مستعد ساختن فرد برای چاق شدن در بزرگسالی است.

منبع:مهر
کد خبر dce4d274524546c2b8ef2696a67393ab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =