مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه تولید سالانه 8 میلیون تن شیر در کشور، گردش مالی 24 هزار میلیارد تومانی دارد از حذف تولیدات لبنی ایران از بازار عراق به دلیل طرح مساله استفاده از روغن پالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری حسین چمنی  پیش از ظهر امروز در نشست خبری در محل هتل نوید ساری، اظهار داشت: در روایات اشاره شده که فقط شیر می‌تواند جای آب و غذا را بگیرد.

وی با بیان اینکه از منظر دینی، جایگاه شیر روشن است، ادامه داد: 15 قرن است که پیام‌های حکمت‌آموز درباره شیر را در کنارمان داشتیم اما بی‌توجهی کردیم.

اتفاقات خطرناک در اثر پایین بودن سرانه مصرف شیر


مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به اینکه بحث شیر، موضوع اقتصادی نیست، افزود: شیر بحث ملی است و پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور باعث شده اتفاقات خطرناکی رخ دهد.

چمنی خاطرنشان کرد: ما به هر دلیلی نباید شیر را از سبد غذایی خانوار کسر کنیم و گاهی سیاست‎‌ها به گونه‌ای بوده که باعث حذف شیر از سبد غذایی خانوار شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید شیر خام کشور 8 میلیون تن است و آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، گفت: با قیمت لیتری یک‌هزار و 500 تومان، گردش مالی 24 هزار میلیارد تومانی دارد و حدود 12 درصد ارزش نفت صادرات سالانه کشور است.

چمنی افزود: ارزش فرصت‌های شغلی این صنعت بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است و 95 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تا سال 75 یکی از واردکننده‌های کره، شیر خشک و پنیر بودیم، تصریح کرد: 4.5 میلیارد دلار در سال‌های جنگ صرف واردات صنایع لبنی شد.

صادرات 700 میلیون دلاری صنعت شیر

چمنی با اشاره به اینکه صنایع لبنی کشور در دو سال گذشته بالاترین صادرات را داشته است، گفت: در دو سال اخیر به صادرات 700 میلیون دلاری رسیدیم و صنعت شیر تنها صنعتی است که موازنه مثبت تجاری دارد.

کاهش مصرف شیر و افزایش مصرف قند

این مسئول با اعلام اینکه در 75 شهر کشور حدود یک‌هزار و 70 برند فعال موجود است، ابراز داشت: صنعت شیر، رقابتی‌ترین صنعت کشور است و وقتی یک صنعت رقابتی می‌شود، تا این اندازه دخالت در آن جایز نیست.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ما در سال‌های گذشته متناسب با صنایع شیر نبوده است، ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت هر ایرانی روزانه 190 گرم لبنیات استفاده می‌کند سرانه مصرف کشور حدود 70 کیلوگرم است و در کشورهای توسعه یافته کف مصرف بالغ بر 280 کیلوگرم و کشورهایی مثل سوئد و نروژ ... بالغ بر 500 کیلو سرانه مصرف لبنیات دارند.

چمنی با اشاره به سقوط مصرف 42 درصدی شیر در کشور، گفت: شکر، چای، قند و نان اضافه مصرف داشته که به زیان سلامت مردم است.

وی با اشاره به اینکه 2.2 میلیون نفر از مردم کشور دچار پوکی استخوان هستند، افزود: در سال 80 حدود 15 درصد از جمعیت کشور دچار پوکی استخوان بودند که این میزان در سال 90 جمعیت 15 درصدی دچار پوکی استخوان به 34 درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اگر سبک فعلی تغذیه ادامه پیدا کند در سال 1429 به جای 2.2 میلیون نفر، 5.6 میلیون نفر افرادی خواهیم داشت که دچار عارضه پوکی استخوان هستند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه سالمندان کشور ما 20 سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه یافته زمین‌گیر می‌شوند، افزود: در 35 سال آینده در کشور با مشکل پیری مواجه هستیم و مسئله پیری هم متفاوت از سالمندی است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با اعلام اینکه سیاست‌های کشور بیمار محور است، گفت: پایه‌های سلامت کشور باید تقویت شود و این مسئله در سیاست‌ها کم دیده می‌شود، این نگرش بیمار محور باید به نگاه سلامت ‌محور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت سیاسی به طور مستقیم در گرو امنیت غذایی است، ادامه داد: سیاست‌ها علیه مصرف شیر قرار گرفته است و در اجرای قانون هدفمندی، با شیر مانند نفت و گازوئیل برخورد شد.

چمنی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مرثیه‌ای برای شیر خواندند که ابتدا از مواد نگهدارنده شروع شد، تصریح کرد: بعد جریان وایتکس در شیر به وجود آمد و در هیچ خانه و رسانه‌ای نبود که به این مسئله نپردازند.

وی با اشاره به اینکه در بحث قانون هدفمندی، ما متهم به کم فروشی لبنیات شدیم، افزود: موضوع اخیر روغن پالم هم که تیر خلاص بر صنایع لبنی کشور بود.

روغن پالم یا روغن سوخته

چمنی یادآور شد: روغن پالم به گونه‌ای مطرح شد که انگار روغن سوخته ماشین در شیر می‌ریختیم.

وی با بیان اینکه پالم یکی از روغن‌های گیاهی است، اظهار داشت: پنج نوع روغن پالم وارد کشور می‌شود، من متخصص روغن پالم نیستم اما به دلیل مسائل به وجود آمده مجبور به مطالعه در این زمینه شدم.

چمنی با اشاره به اینکه سهم نخست روغن نباتی در 40 سال اخیر در دست آمریکا بوده است، گفت: 39 درصد روغن نباتی دنیا اکنون در دست دو کشور آسیای جنوب شرقی است که از روغن پالم است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 1.4 میلیون تن روغن نباتی وارد کشور شده که 760 هزار تن روغن پالم بوده است، خاطرنشان کرد: به ازای هر ایرانی 10 کیلوگرم پالم وارد شده و روغن جزو کالاهای اساسی است که ارز دولتی می‌گیرد و با مجوز وزارت بهداشت وارد می‌شود.

چمنی ادامه داد: اگر پالم سم دارد چرا به ازای هر ایرانی 10 کیلوگرم با ارز دولتی وارد می‌شود و امسال هم به ازای هر ایرانی هفت کیلوگرم روغن پالم وارد می‌شود و چرا جلوی واردات پالم را نمی‌گیرند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران خاطرنشان کرد: 70 درصد از روغن سرخ‌ کردنی هم باید روغن پالم باشد که بتواند فعل و انفعالات را انجام دهد.

وی درباره نتایج اظهارنظر نسنجیده درباره لبنیات، گفت: اعتماد عمومی مردم به صنعت شیر خدشه‌دار شد، اعتماد عمومی نسبت به کارکرد دستگاه‌های نظارتی هم با این اظهارنظرها کاهش یافته است و سرانه مصرف شیر هم به طور کلی کم شد و مردم به سمت مصرف شیرهای فله‌ای و از چاله پالم به چاه تب مالت هدایت شدند.

حذف ایران از بازار عراق

چمنی یادآور شد: دو کشور همسایه، اعلام کردند که دیگر محصولات لبنی ما را مصرف نمی‌کنند، دشمنان ما مثل عربستان و امارات حاضر بودند میلیاردی هزینه کنند تا ایران را از بازار عراق حذف کنند و هدف آنها، به دلایل سیاسی بود، در کشور ما با یک جمله، مشکل دشمنان ما را حل کردند و ایران از بازار عراق حذف شد.
کد خبر dd33fbde0d7046cf90737097fc582f13

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربد ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    1 0
    تاکنون و بر اساس اخرین گزارشات مرکز امار ایران مربوط به سال 92 شیر تولیدی کشور حدود 6.9 میلیون تن براورد گردیده است .