بحران‌های شایع شده و پیش روی صنعت شیر مانند ادعای وجود مواد افزودنی، کم‌فروشی و گران‌فروشی یا ادعای افزودن وایتکس و متهم شدن تمام صنعت به استفاده از پالم ضربه بزرگی به صنعت شیر وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به شیراز، مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران (پگاه) در نشستی خبرنگاران اعزام شده از تهران که در پگاه فارس برگزار شد، درباره اهمیت شیر و فواید آن گفت: هر فرد روزانه حدود یک‌هزار و 500 میلی‌گرم کلسیم احتیاج دارد که این رقم برای خانم‌های باردار تا دوهزار و 500 میلی‌گرم نیز افزایش می‌یابد.

حسین چمنی با بیان اینکه 99 درصد کلسیم موجود در شیر در پروسه ساخت سلول‌های استخوان‌ساز در بدن مصرف می‌شود که این رقم تا 30 سالگی هر فرد ادامه دارد، افزود: این در حالی است که 2.2 میلیون نفر در کشور دچار عارضه پوکی استخوان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از شیر، کلم بروکلی بیشترین کلسیم را در بین مواد غذایی دارا است که مصرف هشت تا 10 کیلوگرم آن معادل سه لیوان شیر، نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند که با وجود قیمت هر کیلوگرم کلم بروکلی در بازار، این امر مقرون به صرفه نیست.

چمنی درباره تولید شیرخام با بیان اینکه سالانه 8.2 میلیون تن شیرخام در کشور با گردش مالی حدود 24 هزار میلیارد تومان تولید می‌شود، ادامه داد: به لحاظ اشتغال‌زایی نیز این صنعت حدود چهار میلیون فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 70 برند در 75 شهر کشور فعالیت دارند و 200 هزار واحد صنفی فروشنده لبنیات با حدود 60 هزار فرصت شغلی در واحدهای صنفی ایجاد شده است، تصریح کرد: ارزش مالی ایجاد فرصت‌های شغلی در صنعت فرآورده‌های شیر 100 هزار میلیارد تومان است که 95 درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

چمنی با اشاره به کاهش 42 درصدی مصرف شیر پس از هدفمند کردن یارانه‌ها، یادآور شد: بحران‌های ساختگی مانند وجود مواد افزودنی، کم‌فروشی و گران‌فروشی و وجود وایتکس و شایعه استفاده از پالم ضربه بزرگی به صنعت شیر وارد کرده است.

به گفته وی، این بحران‌های ساختگی، کمر صنعت شیر کشور را شکست.

ای کاش وزیر بهداشت می‌گفت شیر پرچرب دارای پالم نخورید

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران (پگاه) با توجه به حواشی اخبار منتشرشده پیرامون پالم تأکید کرد: اگر وزیر بهداشت به جای بیان "شیر پرچرب نخورید، پالم دارد" از جمله "شیر پرچرب دارای پالم، نخورید" استفاده کرده بود، صنعت لبنیات کشور زیر سؤال نمی‌رفت و سرانه مصرف شیر کاهش پیدا نمی‌کرد.

چمنی اظهار داشت: درباره پالم طوری صحبت شد که مردم تصور کردند نوعی سم است، در حالی که در بیش از هشت محصول اعم از پنیر پیتزا، پنیر آنالوگ، پنیر خامه‌ای، شیرخشک صنعتی، خامه قنادی و... مجوز وزارت بهداشت برای استفاده از پالم صادر شده است.

وی همچنین گفت: به ازای هر فرد، 10 کیلوگرم پالم وارد کشور شده که دارای مجوز بهداشت بوده و با ارز دولتی نیز وارد شده است.

چمنی در ادامه افزود: واردات و مصرف روغن پالم در هیچ کشوری ممنوعیت ندارد، به‌گونه‌ای که آمریکا دوبرابر ایران واردات این محصول را انجام داده است.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران (پگاه) خاطرنشان کرد: 39 درصد روغن نباتی دنیا و 70 درصد روغن سرخ‌کردنی را پالم تشکیل داده است؛ در این راستا، شرکت "Nestle" به‌تازگی مجوز استفاده از پالم در حساس‌ترین غذا یعنی شیرخشک نوزاد را از مراجع نظارتی آمریکا دریافت کرده است.

وی ضمن قدردانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ملت بدون استفاده از شیر و صنایع وابسته یعنی ملتی آسیب‌پذیر؛ از این رو باید همه کمک کنند تا اعتماد به صنعت شیر بازگردد.

صادرات 10 درصد تولیدات لبنی فارس

در ادامه این نشست، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت: 28 واحد لبنی در استان مشغول به فعالیت هستند که 10 درصد از تولیدات استان صادر می‌شود.

علی همتی ادامه داد: تاکنون هیچ‌گونه تخلفی در هیچ واحدی در استان گزارش نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای خسارتی که به صنعت شیر وارد شده است، دارید، تصریح کرد: اسم این مسئله را خسارت نمی‌گذاریم، زیرا وزارت صنعت در این امر هیچ نقش مخربی نداشته است.

همتی در پایان یادآور شد: دولت در هفته گذشته مصوبه‌ای پنج‌هزار و 300 میلیارد تومانی برای حمایت از بخش تولید داشته است که باید دید سهم صنعت لبنیات چقدر است.
کد خبر cd0ad2cd8e1c4dab84f8a8589c36eda3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =