در ایام هفته دولت، با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی بخش خصوصی، بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: این سازمان دارای قدمتی تاریخی بوده و با تولید 880 هزار تن در دریاها و آبزی‌پروری تا پایان سال 1392 رقم تولید مناسبی را عاید کشور کرده است.

حسن صالحی افزود: از این مقدار 500 هزار تن صید از دریاها و 380 هزار تن سهم آبزی‌پروری است.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه آماری نشان می‌دهد که سه درصد در صید دریایی و 10 درصد در آبزی‌پروری نسبت به مدت مشابه گذشته رشد وجود دارد.

صالحی ادامه داد: در زمینه آبزی‌پروری برای تولیدات ماهیان سردآبی، گرم‌آبی و میگو، سال گذشته بیش از 140 هزار تن ماهی سردآبی و بیش از 170 هزار تن ماهی گرم‌آبی و بیش از 500 تن ماهیان خاویاری تولید شده است و بیش از یک تن نیز خاویار از فیل‌ماهیان پرورشی در سال گذشته به بازارهای جهانی صادر شد.

وی تصریح کرد: در ایام هفته دولت، بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد که با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد تومانی بخش خصوصی ایجاد شده است.

پیش‌بینی تولید 15 هزار تن میگوی پرورشی

رئیس سازمان شیلات ایران یادآور شد: افزایش پرورش میگو یکی از مهم‌ترین سیاست‌های این سازمان است که در این راستا با وجود مشکلاتی چون لکه‌سفید، تولید انجام شده و در پایان سال گذشته حدود 13 هزار تن و در سال جاری نیز بیش از 15 هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید می‌شود.

صالحی تأکید کرد: در سایت گواتر که از دورافتاده‌ترین مزارع پرورش میگو محسوب می‌شود، در سطح 200 هکتاری حدود 500 تن پیش‌بینی برداشت میگو داریم که برای ورود این میگو به بازار مسکو برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس از دیگر پروژه‌های سازمان شیلات محسوب می‌شود که در این راستا امکان پرورش بیش از 800 هزار تن در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر وجود دارد.

صالحی همچنین گفت: برای سواحل دریای خزر پیش‌بینی تولید 300 هزار تن و سواحل جنوب بیش از 600 هزار تن ماهی در قفس شده است.

وی در ادامه افزود: بیش از 200 هزار هکتار از اراضی ساحلی کشور شناسایی شده است و در مناطقی ازجمله گواتر که نمی‌توان فعالیت کشاورزی انجام داد، می‌توان استخر پرورش میگو احداث کرد.

صدور موافقت اصولی برای 60 بهره‌بردار ماهی میکتوفیده

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ماهیان میکتوفیده که در اعماق 300 متری دریا وجود دارند، از دیگر پروژه‌هایی است که این سازمان برای 60 سرمایه‌گذار موافقت اصولی صادر کرده است.

صالحی هنر شیلات را از آب، گوشت سفید گرفتن دانست و ادامه داد: تلاش می‌شود تلفیق آبزی‌پروری در کنار فعالیت کشاورزی به‌صورت جدی دنبال شود.

وی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی برای افزایش سرانه مصرف ادامه دارد، به‌گونه‌ای که در حال حاضر مصرف سرانه آبزیان کمتر از نصف متوسط جهانی بوده و در پایان سال 92 نیز رقم سرانه به 8.5 کیلوگرم رسیده است، اما در جهان مصرف متوسط جهانی 19 کیلوگرم برآورد شده است.
کد خبر e063c6db83094b90aa15578c610fe498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =