مواد غذایی> معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد تولید روغن بیش از نیاز مصرف داخلی است، گفت: در اسفندماه سال ۹۹ تولید این محصول به ۲۱۵ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران از ایرنا، «یزدان سیف» با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۱۶۰ هزار تن روغن تولید شده بود، اظهار داشت: ۱۹۶ هزار تن روغن در بهمن ماه سال ۹۹ تولید شد، این در حالی است که در سال ۹۸ روغن تولید شده ۱۸۵ هزار تن بود.

به گفته وی، ۱۵۴ هزار تن روغن در دی ماه سال ۹۸ به بازار عرضه شده بود که در دی ماه سال ۹۹ به ۱۷۷ هزار تن رسید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات در تامین روغن وابستگی ۹۳ درصدی به واردات مواد اولیه روغن یا دانه های روغنی است، تصریح کرد: سخت ترین دوران تحریم در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ بود که همزمان با شیوع ویروس کرونا و مشکلات ارزی تولید را با وقفه مواجه کرد که استفاده ذخایر راهبردی کشور توانست مشکلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر در مهرماه بنادر کشور با حمله سایبری ۱۰ روزه ای مواجه شدند، تاکید کرد: این وقفه تولید را با مشکلاتی مواجه کرد و بر اساس شایعه و اخبار نادرست منتشر شده، تقاضا به طور چشمگیری افزایش یافت.

سیف با بیان اینکه با افزایش تولید، وقفه به وجود آمده مدیریت شد، خاطرنشان کرد: ایجاد انتظارات تورمی، افزایش تقاضا را در پی دارد که این روند حوزه تنظیم بازار را دچار مشکل می کند.

به گفته وی، با توجه به مخازن بنادر، کشتی های پهلوگرفته و روغن داخل کارخانجات، بیش از ۶۵۰ هزار تن کالا موجودی داریم که این میزان مصرف چهار ماه کشور را تامین می کند.

مشکلی در تامین روغن وجود ندارد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه واردات نیز همانند سابق به روال عادی بازگشته و کمبودی در کشور نخواهیم داشت، اظهار داشت: بحران روغن زمانی به پایان می رسد که انتظارات به وجود آمده کاهش یابد اما در تامین این کالا هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر روغن های توزیع شده و در جریان تولید، فقط برای ماه مبارک رمضان ۱۴۵ هزار تن حواله روغن خام برای تولید در کارخانجات ارائه داده که بالغ بر ۳۰۰ هزارتن امکان تولید ایجاد کرده است تا هیچ مشکلی در هیچ جای کشور به وجود نیاید.

سیف با بیان اینکه میانگین مصرف روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن به طور ماهانه است، تصریح کرد: در ماه های پایانی سال در هر ماه بیش از این میزان تولید داشته ایم.

به گزارش ایرنا، به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، امسال برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن واردات روغن خام انجام تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

 
کد خبر e287f4669b584153a5b93869f7a01fc6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =