مواد غذایی> نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: چنانچه تخریب سرزمین طی ۲۵ سال آینده با روند کنونی ادامه یابد به میزان ۱۲ درصد از تولیدات محصولات غذایی در جهان کاسته می‌شود.

سرج ناکوزی نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی گفت: امسال شعار این روز جهانی «حفاظت از زمین، احیای اراضی، مشارکت مردم» انتخاب شده است که به برجسته‌سازی اهمیت چهارچوب استراتژی جامع و همچنین مشارکت همه جانبه و همکاری برای دستیابی و هدف خنثی‌سازی فرایند تخریب سرزمین می‌پردازد.

وی افزود: حفاظت از اراضی نقش محوری را در تلاش‌هایمان برای رسیدن به توسعه پایدار ایفا می‌کند. مدیریت موثر اراضی جزء اساسی چرخه غذا، آب، انرژی و سلامت زیست محیطی به شمار می‌آید و از این رو که ملل مختلف با چالش‌های گوناگونی در راستای حفاظت از منابع طبیعی روبرو است و دست و پنجه نرم می‌کند، این نوع مدیریت در قالب یکپارچه می‌تواند توسعه پایدار را به ارمغان آورد.

نماینده سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روز به روز میزان فشار بر منابع طبیعی با سرعتی بالا در حال افزایش است، گفت: در سطح جهانی چنانچه طی 25 سال آینده تخریب سرزمین با روند کنونی ادامه یابد به میزان 12 درصد از تولیدات محصولات قضایی در جهان کاسته خواهد شد.

ناکوزی تصریح کرد: به دنبال این اتفاق عملاً به میزان 30 درصد و عظمت این محصولات نیز در ابعادی بین‌المللی افزوده خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر تا سال 2030 روندهای جهانی همچون پویایی جمعیت، افزایش تقاضا برای مصرف انرژی، غذا و اب فشار قابل ملاحظه‌ای را بر اراضی تحمیل می‌کند.

ناکوزی تصریح کرد: به دنبال این شرایط انتظار می‌رود که تقاضا برای غذا 50 درصد، انرژی 45 درصد و آب 30 درصد افزایش یابد.

جانشین هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران بیان داشت: بنابراین با این حجم تقاضا تا سال 2030  باید سطح اراضی کشاورزی به میزان 175 تا 220 میلیون هکتار افزایش یابد که چنین درخواستی برآورده نمی شود، مگر آنکه از بهره‌وری اراضی به شیوه‌ای صحیح حفاظت کنیم.

وی افزود: برای غلبه بر گرسنگی و ناامنی غذایی در جهان تا سال 2050 باید بر تولیدات کشاورزی به میزان 60 درصد افزوده شود که این امر افزایش 100 درصدی محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: اکوسیستم‌ها، تنوع زیستی و همچنین کالا و خدمات وابسته به آنها به شدت تحت فشار روز افزون قرار دارد، طوری که در این روند فقدان تنوع محصولات، جنگل‌زدایی، فرسایش سرزمین و تخریب زمین‌های زراعی، رشد، رقابت روز افزود برای استفاده از منابع محدود آب و تاثیرات مخرب ناشی از تغییرات آب و هوایی را در بر داشته است.

ناکوزی تصریح کرد: بهره‌برداری و مدیریت پایدار اکوسیستم زمین، جنگل، کوهستان، اراضی کشاورزی و خاک و همچنین تنوع زیستی مرتبط با آن در مرکز توجهات جهانی جامعه جهانی قرار گرفته است، تا از این طریق بتوان با عوارض تغییرات آب و هوایی و همچنین چالش‌های فراروی مشکلات زیست محیطی مقابله کرد.

نماینده سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: آرمانهای توسعه پایدار که سال گذشته میلادی به تصویب رسید نیز به این نیاز کشورهای عضو تاکید دارد.

وی بیان داشت: در دهه‌های گذشته فائو به درخواست کشورهای عضو به ارائه تجارب فنی، مشاوره و حمایت‌های لازم در زمینه‌های مختلف کشاورزی و بهبود توسعه روستایی در مناطق نیمه خشک و خشکی که تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار گرفته پرداخته است.

ناکوزی با بیان اینکه در مناطق خشک و نیمه خشک جهان همچون ایران چالش‌ها و فشار بر منابع طبیعی بیشتر قابل مشاهده است، گفت: این فشارها در اینده نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی افزود: در 50 سال گذشته سازمان ملل متحد رابطه نزدیکی با دولت ایران در مورد مدیریت منابع طبیعی داشته و با حمایت از این کشور در غالب پروژه‌ها و طرح‌های گوناگون دوشادوش ایرانیان تلاش کرده تا زمینه مدیریت پایدار این منابع طبیعی را بیش از پیش فراهم سازد.

ناکوزی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست تمرکز اصلی برنامه‌های توسعه‌ای ما به شمار می‌رود اظهارداشت: یکی از بخش‌های مهم برنامه پنج ساله توسعه ملل متحد که از سال 2017 آغاز خواهد شد، همین برنامه است.

نماینده سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: فائو از بدو حضور در ایران تلاش کرده تا دانش فنی و تجارب گسترده خود در زمینه مدیریت اراضی در کنار روشهای مدیریت منابع طبیعی، جنگلداری، مقابله با خشکسالی و غیره را رویکرد مقابله با چالش‌های بیابان‌زایی در ایران را بدهد.

وی با اشاره به برخی از همکاری‌ها در بخش آب و خاک فائو، سازمان جنگلها، مراتع و آبخهیزداری کشور و با همکاری تسهیلات جهانی محیط زیست اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها تحت عنوان پروژه احیای اراضی جنگلی و تحقیق یافته در مناطق خشک و نیمه خشک استانهای کرمان و خراسان جنوبی به اجرا گذاشته دشه که نتایج ملموسی از طریق اجرای موفق این پروژه تا به امروز در زمینه کنترل بیابان‌زایی به دست آمده است.

نماینده سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: فائو در مسیر پیش رو در نظر دارد به گونه‌ای فعال توان بین‌المللی خود را به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد که در حوزه‌های یاد شده نقش کلیدی را ایفا می‌کند، در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

منبع:فارس
کد خبر e2bd8ba4a9154719a250eaee9667d0e3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =