رویترز به نقل از فعالان بازار غلات اعلام کرد ایران بخشی از گندم وارداتی خود را به صورت آرد صادر می کند و در حال حاضر ماهانه ۱۵۰ هزار تن آرد گندم از این کشور به عراق، افغانستان و جنوب خلیج فارس صادر می‌شود.


فعالان بازار غلات به رویترز گفتند شرکت های خصوصی ایرانی در حال حاضر ماهانه حدود 150 هزار تن آرد گندم صادر می کنند.
یک تاجر در حاشیه کنفرانس جهانی غلات گفت: «شرکت های خصوصی و شرکت های تجاری ایران شروع به صادرات آرد کرده اند، و این یک فعالیت دارای ارزش افزوده است که می تواند توسعه پیدا کند.»
ایران یکی از واردکنندگان عمده گندم است و تقاضا برای گندم از سوی این کشور امسال به دلیل ناامیدکننده بودن حجم برداشت محصول گندم داخلی افزایش یافته است.
به گفته تجار، مشتریان اصلی آرد گندم ایران شامل عراق، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس شامل امارات هستند.
یک تاجر غلات گفت، منابع تامین گندم برای تولید آرد شامل روسیه، قزاقستان، اروپا و استرالیا هستند که بر این اساس همه گندم وارداتی ایران صرف مصرف داخلی نمی شود بلکه با تبدیل به آرد به کشورهای دیگر صادر می شود.
یک تاجر دیگر گفت: «همچنان تمرکز اصلی در واردات گندم برای مصرف داخلی روی دولت ایران است... اما دولت به تدریج در حال خارج شدن از واردات جو و ذرت برای غذای دام و همچنین روغن سویا و روغن نباتی  به دلیل کاهش تحریم هاست.»
ایران هیچگاه به دلیل تحریم از خرید مواد غذایی منع نشده است، اما تحریم های غرب موجب دشواری انجام تراکنش های مالی و حمل محموله ها به مقصد ایران شده بود. در نتیجه انجام معاملات مربوط به واردات مواد غذایی نیز با موانعی مواجه می شد.

منبع:تسنیم

کد خبر ea98239f432d454a8df7ece31c75a126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =