نان که جزئی از اقلام پرمصرف خانوار ایرانی محسوب می‌شود حواشی به خصوصی را به خود اختصاص داده‌ است و برای آن که مشتریان بتوانند نان با کیفیت و خوب مصرف کنند رو به خرید نان‌های کنجد دار آورده‌اند.


یکی از موارد جدانشدنی از سفره ایرانی‌ها نان است، نانی که همیشه دغدغه‌ها و مشکلات خاص خود را برای مسئولان و مصرف کنندگان به همراه داشته است.

نان قبل از هدفمندی یارانه‌ها در برخی از مناطق شهر تهران با قیمت‌های متفاوت با توجه به قیمت آرد عرضه می‌شد اما این موضوع با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها برچیده شد. ولی موضوعی که قبل و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در قیمت نان تاثیر داشته و دارد درخواست مردم به نوع پخت و استفاده از افزودنی‌ به نان همچون کنجد است.

کنجد در نان‌های بربری و سنگک قابل استفاده است و سه نرخی بودن این نان‌ها با تفاوت قیمت 200 تومانی در هر نان را به همراه داشته است.

در حال حاضر قیمت مصوب نان سنگک و بربری به صورت ساده 600 تومان است که با توجه به اعلام تنها یک نرخ، این گونه برداشت‌ می‌شود که دولت تنها نان ساده و بدون کنجد را قبول داشته یا برای راضی نگهداشتن نانوایان نرخی برای نان‌های سفارشی نعیین نکرده است.

قیمت‌هایی که با توجه به مصوبه قانونی مطرح شد برای خردادماه سال 1391 بوده و طبق قانون دولت باید هر 12 ماه یکبار نرخ مصوب اعلام کند اما تا به امروز و با گذشت 29 ماه از آخرین نرخ اعلامی نانوایان از این شرایط ناراضی هستند.

نان‌ سنگک با توجه به میزان کنجد با سه قیمت سنگک ساده 600 تومان، سنگک یک رو خاشخاش 800 تومان و دو رو خاشخاش هزار تومان عرضه می‌شود.

پرس و چو از افرادی که نان سنگک دو رو خاشخاش خریداری می‌کنند حاکی است، نان سنگک دو رو خاشخاش را به دلیل آن تهیه می‌کنند که کاملا پخته است و خوش خوراک تر است.

به عیده این افراد، شاید نان سنگک دو رو خاشخاش گران‌تر از قیمت معمول باشد اما دور ریز آن بسیار کم تر از نان‌های ساده است و مطمئن هستند که نان با کیفیت و خوبی مصرف می‌کنند.

در کنار نان سنگک، نان بربری ساده نیز با قیمت 600 تومان، نان بربری کم کنجد 800 تومان و نان بربری پر کنجد هزار تومان بنا به در خواست مشتری عرضه می‌شود.

رییس اتحادیه نان سنگک در رابطه با عرضه نان همراه با کنجد با وجود آن‌ که در سال گذشته سازمان حمایت عرضه نان کنجد دار را تایید نکرده است گفت: عرضه نان کنجد دار به درخواست و رضایت مشتری هیچ مشکلی ندارد و خلاف قانون نیست.

نظرنژاد با بیان این که در مناطق شمالی شهر اکثر مشتریان از نان کنجدار استفاده می‌کنند، اظهار کرد: 29 ماه است که نرخ مصوب به نانوایی‌ها اعلام نشده است که این موضوع کاهش وزن چانه و کیفیت را به همراه داشته است از این رو مشتریان بیش‌تر به دنبال خرید نان کنجد دار هستند.

وی ادامه داد: وزن چانه از سوی مسئولان تحمیلی بوده و برای این که نان سنگک با کیفیت تولید شود باید وزن آرد در حدود نیم کیلو باشد اما این وزن در حال حاضر 410 گرم است.

او با اشاره به این که کیفیت نان پایین است، تاکید کرد: مردم و نانوا از شرایط فعلی پخت و عرضه نان ناراضی هستند، از این رو چندین بار درخواست شده که قیمت نان واقعی شود تا حجم دورریز کاهش و کیفیت خروجی نان افزایش یابد.

کیفیت بهتر پخت نان های کنجدی از سوی نانواها که مورد استقبال خریداران هم قرار گرفته و موجب افزایش فروش نانهای کنجددار شده است، شیوه جدیدی برای جبران ارزانی قیمت نان هم ارزیابی می شود.

منبع:تسنیم
کد خبر 2dd4e3e5bba64357bed9140d0430bcdf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس شاهمرادی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    2 0
    باسلام عرض و ادب اول ازهمه ازاین سایت خوب جانانه سپاسگزارم ،چون درد دل نانوایان را مطرح می کند بامسئولین درمیان میگذارد،جای تشکر دارد،وضمنأ اگرنان سنگک و بربری برای جبران ارزانی نان خود ازکنجد استفاده می کنند، پس آیا نان لواش و تافتون، شما لطأ بفرمائید ازچه استفاده کنند بابت جبران ارزانی نانشان،ازقدیم گفتن واقعأ انصاف نصف دین است ماکجا استاده ایم مانانوایان که سه سال است جدأ مظلوم واقع شده ایم دردمان را به چه کسی بگوئیم،عباس شاهمرادی عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی نانوایان تهران