مواد غذایی> رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 8.8 میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان پرورش دهنده ماهی پرداخت می‌شود که از بیماری VHS خسارت دیده‌اند، به شرطی که بعد از اعلام سازمان دامپزشکی بلافاصله تولید خود را قطع کرده باشند.


مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ویروس VHS یکی از خطرناک‌ترین بیماری ماهیان قزل‌آلا است، گفت: ردپای ویروس مذکور از سال 1382 در کشور تائید و به مراجع بین‌المللی اعلام شده است.

وی افزود: با تغییر اقلیم و گرم شدن هوا، آبهای سطحی کاهش می‌یابد و به این ترتیب ویروس‌هایی از قبیل VHS موجب اثرگذاری بر ماهی‌قزل‌الا که نوعی ماهی سردآبی است می‌شود.

وی با اشاره به تعدد مزارع پرورش ماهی و افزایش روز افزون آنها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تولید، گفت: نیاز سالانه به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا حدود 650 تا 700 میلیون است در حالیکه حدود 200 میلیون آن در داخل تأمین می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی اظهارداشت: سازمان شیلات کمیت تخم چشم‌زده ماهی را تعیین می‌کند و سازمان دامپزشکی در تعیین کمیت و تعیین شرکت واردکننده آن نقشی ندارد بلکه فقط یک نقش حاکمیتی را بر عهده دارد.

خلج اظهارداشت: نظارت بر محصول وارد شده بر عهده سازمان دامپزشکی است که این سازمان با این موضوع به صورت جدی برخورد می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهارداشت: هم‌اکنون از کشورهای مختلف مانند فرانسه، دانمارک، اسپانیا با شرایط منطقی تخم چشم‌زده ماهی به کشور وارد می‌شود و در 3 سال اخیر حدود 1122 نمونه از همه محموله‌های وارداتی برداشت شده و 1608 آزمایش روی آنها انجام شده که در نتیجه آزمایشات هیچ‌گونه ردپایی از ویروس VHS در محموله‌های وارداتی نبوده است.

وی افزود: اگر از طریق قاچاق محموله آلوده وارد می‌شود ما نمی‌توانیم آن را کشف کنیم و این وظیفه بر عهده ما نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهارداشت: برای آینده در پرورش این ماهی باید به سمت تجهیز و سیستم‌های مداربسته حرکت کنیم و آب ورودی و خروجی از استخرهای مزارع پرورش ماهی مشخص باشد.

خلج بیان داشت: در حال حاضر مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا به شرایطی رسیده که آمادگی مجدد برای ریختن بچه ماهی را دارد مشروط بر اینکه ضوابط بهداشتی در آن رعایت شود.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طبق گفته پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا یکی از دلایل شیوع ویروس VHS در بین مزارع پرورش ماهی، نزدیکی مزارع به یکدیگر بوده و چرا سازمان مجوزهایی را در فواصل نزدیک برای احداث مزارع پرورش ماهی می‌دهد، گفت: 50 درصد مزارع پرورش قزل‌آلا واجد دریافت پروانه بهداشتی نیستند ولی به هرحال شکل گرفته و ما نتایج آن را می‌بینیم.

وی افزود: در آینده باید به دنبال تغییر باشیم و پرورش دهنده خودش الزامات پرورش را رعایت و نسبت به آن متعهد باشد.

خلج در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پرورش دهندگان ماهی می‌گویند از غرامت حدود 10 میلیارد تومانی خسارت دیدگان پرورش ماهی قزل‌آلا از ویروس VHS ، مبلغی دریافت نکرده‌اند، گفت: مبلغ مذکور معادل 8 میلیارد و 800 میلیون تومان است و ما به آن دسته از مزارع پرورش ماهی خسارت می‌دهیم که بعد از اعلام سازمان دامپزشکی بلافاصله تولید خود را قطع کردند.

وی افزود: ولی به آن دسته از پرورش دهندگانی که در مقابل اعلام خطر نسبت به ویروس توجهی نکردند و به تولید ادامه دادند و باعث آلودگی سایر مزارع شدند هیچگونه خسارتی را به آنها پرداخت نخواهیم کرد.

خلج در ادامه درخصوص ویروس کرونا گفت: این ویروس که معمولاً در شتر وجود دارد ممکن است به انسان هم انتقال یابد ولی در مورد اینکه ویروس مذکور در انسان باعث تلفات شده است، وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ویروس کرونا در کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان و امارات شیوع داشته و درصد کشندگی آن بالای 40 درصد است و قابلیت انتقال به انسان را هم دارد.

ویروس کرونا در بین شترهای بومی وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی اظهارداشت: سازمان دامپزشکی براساس رسالتش درخصوص مبارزه با ویروس کرونا اقداماتی به عمل آورده است از جمله اینکه نمونه برداری از همه شترهای بومی سراسر کشورانجام داده و بالغ بر 3 هزار آزمایش در آزمایشگاه‌های مرجع مرکز تشخیص سازمان انجام شده که براساس آن هیچ ردپایی از ویروس کرونا در شترهای بومی کشور دیده نشده است.

وی بیان داشت: اما با توجه به مرز مشترک با برخی کشورها و قاچاق شتر و واردات غیر مجاز آن به کشور، سازمان دامپزشکی با حمایت وزیر کشاورزی، از نیروهای انتظامی، نظامی و استانداران تقاضای کمک کرده‌ که اجازه ورود شتر به کشور داده نشود.

در ادامه جمال‌الدین جاویدی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی به ارائه توضیحاتی در خصوص ویروس کرونا پرداخت و گفت: براساس اعلامیه مسقط اوایل اردیبهشت جلسه‌ای با نمایندگان WHO و OAE و FAO و کارشناسان منطقه‌ای به مدت 2 روز برگزار شد و در این جلسه و با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدند که انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان است.

وی افزود: شترهای یک کوهانه عربی مظنون به ویروس کرونا هستند که در ایران این شترها وجود ندارد و مرکز بیماری‌ در عربستان است ولی با این وجود برای احتیاط، همه شترها را ازمایش کرده‌ایم و نتایج حاصل از آن عدم وجود این مشکل در کشور بوده است.

جاویدی اظهارداشت: شترهای وارداتی غیرمجاز هم مورد آزمایش قرار گرفته‌اند به طوریکه 21 روز پس از آزمایش اول باز هم آزمایش می‌شوند و اگر به لحاظ ویروس پاک بودند شتر کشتار می‌شود و مصرف گوشت آن هم مشکلی ندارد.

 3 درصد اعتبارات بخش سلامت به سازمان دامپزشکی اختصاص یابد

در ادامه خلج اظهارداشت: ما خواهان تخصیص 3 درصد اعتبارات بخش سلامت به سازمان دامپزشکی هستیم و امیدواریم تا با همکاری مجلس این مبلغ به سازمان دامپزشکی کشور اختصاص یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به آئین نامه اجرایی خدمات الکترونیک گفت: سازمان دامپزشکی یکی از پیشروترین سازمان‌ها در توسعه خدمات الکترونیک است به طوریکه در این سازمان سامانه خدمات الکترونیک از 6 سامانه سال 90 به 11 سامانه الکترونیک ارتقاء یافته است.

وی افزود: براساس برنامه تا سال 1395 تعداد سامانه‌های الکترونیک به 26 عدد می‌رسد که این اقدامات در جهت شفاف‌سازی، تسهیل و سرعت در انجام کارها و ارتقاء اداری و جلوگیری از فساد است.

۹۳؛ سال منحصر به فرد در شیوع آنفولانزای پرندگان

خلج با اشاره به آنفولانزای پرندگان که صنعت طیور و بهداشت عمومی و همچنین سلامت انسان‌ها را دچار مخاطره‌ی جدی می‌کند، گفت: امسال به لحاظ شیوع آنفولانزای پرندگان سال منحصر به فردی بود، بنابراین با توجه به سطح گستردگی شیوع این بیماری در کشورهای مختلف از جمله آمریکای شمالی، روسیه، قزاقستان و به دلیل قابل انتقال بودن آن به انسان در کشور آماده‌ باش و ستادهای مراقبت شکل گرفت.

بر این اساس به اکیپی سازمان دامپزشکی و محیط زیست ساماندهی شد تا در مناطق آبگیرها و تالاب‌ها که پرندگان مهاجر وجود دارند مراقبت‌هایی به عمل آید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: این سازمان 31 هزار و 394 نمونه از تعداد 961 واحد پرورش طیور صنعتی و 380 روستا انجام داد و روی این نمونه ها بالغ بر 105 هزار آزمایش صورت گرفت.

وی افزود: ره‌آورد این تلاش این بود که ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور در گردش نیست.

وی با بیان این که توقع عمومی برای سلامت در جامعه افزایش یافته و مطالبات بر رابطه با ارتقاع فرآورده‌های خام دامی و ارتقا بهداشت دام فزونی یافته است گفت: ما هم بر حسب این توقع تلاش کرده‌ایم اتفاق مثبتی را با نگاه واقع‌بینانه رقم بزنیم.

وی افزود: در مهرماه گذشته بالغ بر 10 میلیون گوسفند و بز و 853 هزار گاو و گاومیش و 18 هزار شتر و 12 هزار شترمرغ در کشتارگاه‌های دام مورد بازرسی قرار گرفته و 638 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است.

خلج اظهار داشت: در نتیجه این کارها 5 میلیون و 916 هزار لاشه طیور به دلیل عدم قابلیت مصرف یا بیماری زرد شده است.

خلج اظهار داشت در همین مدت 1 میلیون و 660 هزار مورد بازدید از عرصه‌های مختلف مورد نظارت از جمله مراکز بسته بندی و عرضه داخل شهر، 124 هزار و 250 مورد غیربهداشتی گزارش شده و نهایتا 5 هزار و 600 تن برآورده دام خامی ضبط شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: در عین حال از 64 هزار نمونه‌برداری آزمایشگاه و 60 هزار مراجعه به دستگاه قضایی داشته‌ایم.

وی با بیان این که در همه دنیا کشتارگاه صنعتی پیشرفته شاخص توسعه محسوب می‌شود گفت: این موضوع یک آیینه برای نشان دادن بیماری‌های دامی است و ما تلاش کرده‌ایم کشتارگاه‌های صنعتی را افزایش دهیم به طوری  که در حال حاضر 230 کشتارگاه صنعتی فعال و 72 کشتارگاه صنعتی که مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند و در حال تجهیز برای بهره‌برداری هستند.

خلج افزود: هم اکنون 74 کشتارگاه صنعتی دام و 39 کشتارگاه صنعتی پروانه تاسیس گرفته و 288 کشتارگاه سنتی داریم و برای بهبود شرایط به سمت بازسازی آن در حرکت هستیم که این کار نیازمند مشارکت وزارت کشور و شهرداری‌ها است.

وی با اشاره به این که در استان گیلان هیچ کشتارگاه سنتی وجود ندارد گفت: در تلاش هستیم تا طی سنوات آینده کشتارگاه‌های سنتی دام  بسته شده و کشتارگا‌ه‌های صنتعی جایگزین آن شود.

خلج افزود: مالاشیت گرین ماده‌ای است که معمولاً در صنعت استفاده می‌شود و وجود آن در مواد غذایی مضر است اما رد پایی از آن در ماهیان قزل‌آلا یافت شده است.

وی اظهار داشت: این ماده صنعتی توسط پرورش‌دهندگان به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می‌شود که باید برای آن جایگزین استفاده شود و ما هم قصد داریم از ابتدای اسفند امسال با آزمایش‌هایی که بر روی ماهیان قزل‌آلای تولیدی انجام می‌دهیم از عرضه ماهیانی که در آنها این ماده صنعتی وجود دارد خودداری کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه درخصوص خمیر مرغ اظهار داشت سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت هر دو هدفشان سلامت انسان است و ما در سازمان دامپزشکی دغدغه وزارت بهداشت را برطرف کرده‌ایم.

وی افزود: 13 میلیون مرغ تخم‌گذار پایان دوره داریم که این ها در کشتارگاه‌های صنعتی ضایعاتشان تهی می‌شود و خمیر کاملاً سالم و بهداشتی از آن تولید می‌شود و با نمونه‌برداری از تولیدات اگر بار میکروبی در آن وجود داشت مجوزی برای پخش آن داده نمی‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد صادرات محصولات ایران به روسیه گفت زنده بودن تولید به این است که در بازارهای کشورهای دیگر حضور پیدا کنیم و مساله‌ای که معاون اول رئیس جمهوری بر آن تاکید دارد این است که برای خروج از رکود اقتصادی باید صادرات غیرنفتی افزایش یابد.

وی افزود: بر سازمان دامپزشکی شرط لازم برای صادرات کالا رعایت مقررات بهداشتی و شرط لازم برای صادرات دام زنده، فرآورده، نهاده‌ها، واکسن و دارو رعایت مقررات بهداشتی است.

خلج اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی چندین کشور را به عنوان کشور هدف قرار داده است، کشور روسیه روندی طولانی را طی کرده و سال گذشته پرسشنامه‌ای به ایران ارسال کرده که پاسخ آن ارسال شده و به موازات و بر اساس اراده سیاسی دو کشور بحث صادرات طیور و دام هم شروع شد.

ممنوعیتی برای صادرات آبزیان به روسیه نداریم

ربیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: در این خصوص تاکنون جلساتی بین دامپزشکی ایران و روسیه برقرار شده و نهایتا پروتکل بهداشتی دام بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن آبزیان ما هیچ ممنوعیتی برای صادرات ندارند.

وی با اشاره به تأکید کشور روسیه بر داشتن کد IR توسط شرکت‌های صادرکننده افزود: در این رابطه 4 شرکت در حوزه صنایع لبنی کد داشته و 7 کشتارگاه صنعتی طیور نیز این کد را دریافت کرده‌ و به فدراسیون روسیه معرفی شده‌اند.

خلج اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور کار خود را انجام داده و الان منتظریم این شرکت‌ها و کشتارگاه‌ها خودشان با اتحادیه گمرکی در جلسه‌ای موضوع صادرات محصولات را نهایی کنند.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: از 15 فروردین ماه سال آینده اجازه صادرات گوشت مرغ تنها به کشتارگاه‌هایی داده می‌شود که کد IR داشته باشند تا مطمئن باشیم محصولی سالم و با بسته‌بندی مناسب به کشورهای دیگر انتقال پیدا می‌کند.

منبع:فارس
کد خبر ef75e9049e9f4552af22e096a85ced76

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =