صنایع غذایی> قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از روغن وارداتی ۳۰ درصد پالم (روغن نخل) بود که واردات آن به تشکل‌های مرتبط واگذار شد.

سال گذشته با هشدار وزارت بهداشت نسبت به مضرات روغن پالم واردات این روغن از 750 هزار تن به 420 هزار تن محدود شد، اما اکنون مجموع آمار رسمی گمرک حاکی از آن است که تا پایان سال گذشته 536 هزار تن روغن خوراکی پالم وارد کشور شده است.

مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد میزان واردات روغن پالم گفت: در سال گذشته در وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار قرار بود، حداکثر 30 درصد واردات روغن از نوع پالم باشد و بقیه از انواع دیگر روغن مانند آفتابگردان یا سویا وارد کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه تا پایان سال رعایت شده است، افزود: حتی چند کشتی در سال گذشته منتظر تخلیه باز روغن خود بودند و مشمول دموراژ می‌شدند، اما باز هم اجازه تخلیه به آنها داده نشد تا سقف واردات رعایت شود.

خسروتاج در پاسخ به اینکه برخی انجمن‌های صنایع غذایی به این نکته واردات و توزیع روغن پالم از طریق انجمن روغن نباتی وارد شود انتقاد دارند، گفت: این از مصوبات کارگزه تنظیم بازار بوده که در این فعالیت از ظرفیت تشکل‌ها و فعالان همان حوزه استفاده شود.

در سال گذشته در رابطه به اینکه واردات تشکل‌های مختلف تقسیم شود، به سندیکای روغن واگذار شد.

این در حالی است که برخی از اعضای انجمن‌های صنایع  غذایی می‌گویند با محدود شدن واردات و دادن مسئولیت توزیع روغن به انجمن روغن نباتی سهمیه به برخی صنایع غذایی نرسیده و این صنایع مجبورند پالم مورد نیاز خود را از بازار سیاه و با قیمت 400 تومان بالاتر در هر لیتر روغن تهیه کنند.

منبع:فارس
کد خبر f05fc02bea0348b39d6b58e9bef0ba18

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =