مواد غذایی> رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبودی در زمینه دام زنده نداریم، گفت: سالانه ۴۰ هزارتن گوشت مازاد وارد می‌شود و دام روی دست دامدار مانده است.

سیداحمد مقدسی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کمبود دام سبب افزایش قیمت گوشت در بازار شده است، اظهارداشت: چنین مساله‌ای به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای قصد دارند تولیدکننده و صادرکنندگان را مقصر گرانی گوشت در بازار جلوه دهند، افزود: نکته جالب اینجاست که قیمت گوشت برای تولیدکننده گران نشده اما برای مصرف کننده افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: این افراد درحال زمینه چینی برای افزایش قیمت بیشتر در بازار هستند که مباحث فوق را مطرح می‌کنند.

مقدسی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر قیمت گوشت برای تولیدکنندگان ۱۰۰۰ تومان کاهش و برای مصرف کنندگان حدود ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته است، گفت: در حال قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم دام سنگین (گوساله زنده) برای تولید کننده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است درحالی که دامدار دام خود را به سختی با قیمت ۱۰ هزارتومان به فروش می‌رساند.

وی ادامه داد: حتی اگر قیمت دام خریداری شده از دامدار ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان باشد، نرخ گوشت برای مصرف کنندگان حداکثر باید ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان باشد درحالی که این عدد در حال حاضر بیش از ۳۵ هزارتومان است.

مقدسی با اشاره به اینکه شرایط دام سبک نیز تفاوت چندانی با دام سنگین ندارد، افزود: درحال حاضر گوسفند روی دست عشایر مانده است و کسی گوشت را از دامداران خریداری نمی‌کند ضمن اینکه مسئولان باید حتما به این شرایط رسیدگی کنند تا عده‌ای با سواستفاده، نتوانند قیمت را برای مصرف کننده بالا ببرند.

وی با بیان اینکه به دستور دولت صادرات دام مازاد از کشور آزاد است، ادامه داد: آنچه که بعنوان دام صادراتی از آن یاد می‌شود مازاد تولید است که روی دست تولیدکنندگان مانده و کسی نیست که آن را بخرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران همچنین ضمن انتقاد شدید از واردات بیش از نیاز گوشت منجمد به کشور اظهارداشت: واقعا جای سوال دارد چرا با وجود آنکه ما با مازاد دام در کشور مواجه هستیم این همه گوشت وارد می‌شود؟

مقدسی میزان واردات گوشت منجمد به کشور را ۱۰۰ هزارتن اعلام کرد و  گفت: میزان تولید ما ۸۲۰ هزار تن و میزان مصرف داخلی ۸۸۰ هزارتن است با این وجود کشور تنها به واردات ۶۰ هزارتن گوشت نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزارتن گوشت بیشتر از نیاز کشور وارد می‌شود، تاکید کرد: همین عامل باعث شده دام روی دست تولیدکنندگان بماند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور درباره آخرین وضعیت بازار لبنیات و شیرخام نیز گفت: متاسفانه بهبودی در شرایط ایجاد نشده است.

مقدسی اضافه کرد: مشوق صادراتی که برای صادرات لبنیات در نظر گرفته شد و به تصویب رسید با وجود گذشت حدود ۴۰ روز از این ماجرا؛ هنوز به این صنعت تخصیص داده نشده است.  

منبع:مهر


کد خبر f277946b998a41aab6af5b9ba9918ee2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =