صنایع غذایی> دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: طبق آمار گمرک کشور از ابتدای امسال تاکنون به چند دلیل، صادرات فراورده های لبنی به عراق از لحاظ وزنی و ارزشی حدود 6 درصد کاهش داشته که تعرفه گذاری برای واردات محصولات ایرانی، از جمله دلایل آن است.


رضا باکری تعرفه گمرکی عراق، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی ایران به دلیل تفاوت نرخ تورم نسبت به میانگین نرخ جهانی، کاهش قیمت صادراتی محصولات کشورهای رقیب همچون ترکیه و عربستان و نبود مشوق های صادراتی را از دلایل کاهش صادرات به عراق عنوان کرد.

به گفته وی، سال گذشته حدود 350 هزارتن انواع فراورده های لبنی ایران به عراق صادر شده بود.

وی با بیان اینکه ماهانه حدود 30 هزار تن محصول لبنی به عراق صادر می شود، افزود: با احتساب کاهش 6 درصدی، حجم صادرات به 27 هزار تن در ماه می رسد.

دبیر انجمن صنایع لبنی، ادامه داد: به طور میانگین نرخ تورم جهانی 2.5 درصد برآورد شده درحالی که نرخ تورم کشورمان 12.5 درصد است؛ تفاوت 10 درصدی منجر به افزایش قیمت نهایی محصول تولیدی کشور می شود.
وی اضافه کرد: کاهش قیمت جهانی لبنیات نیز سبب شده نرخ محصولات لبنی ترکیه و عربستان نیز حدود 30 درصد افت پیدا کند که همین امر بر بازار صادراتی ایران تاثیر گذاشته است.

به گفته باکری، با وجود این مشکلات، ترکیه و مصر نتوانسته اند بازار ایران در عراق را تصاحب کنند و شرکت های ایرانی به طور جدی برای حفظ این بازار از رقبای خود، تلاش زیادی دارند.
وی یادآورشد: بخشی از کاهش صادرات به عراق نیز در نتیجه تعرفه گمرکی تعیین شده از سوی عراق برای محصولات ایرانی است.
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ایجاد مشوق های صادراتی برای صادرات فراورده های لبنی را به دولت پیشنهاد دادیم، افزود: برای حفظ بازارهای صادراتی و توسعه آن بهتر است دولت مبلغی را به عنوان مشوق صادراتی بابت هزینه حمل و نقل مبدا تا مقصد اختصاص دهد.

وی ادامه داد: همچنین دولت ایران حذف تعرفه گمرکی به عراق و کاهش هزینه های حمل مبدا به مقصد را به عراق پیشنهاد داده است.

باکری افزود: با توجه به مابه التفاوت نرخ تورم کشورمان با بازارهای جهانی، دولت باید مشوق های صادرتی به بخش تولید بپردازد تا با جبران این تفاوت تورم، شرکت ها بتوانند در بازار رقابتی جهان، کالای خود را عرضه کنند.

ادامه مذاکره برای حذف تعرفه 25 درصدی صادرات لبنیات به روسیه

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در ادامه گفت: هم اکنون یک هیات ایرانی به مدیریت قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به آستارخان سفر کرده تا درخصوص حذف تعرفه 25 درصدی صادرات لبنیات به روسیه مذاکره کنند.
وی درباره مصوبه پیشنهادی به دولت به عنوان مشوق صادراتی 40 هزار ریالی به ازای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک و خرید شیر خام با قیمت 14 هزار و 400 ریالی افزود: این مشوق صادراتی مربوط به بازار روسیه است زیرا در قیمت هر کیلوگرم شیر خام دامداری های روسیه، 20 سنت (حدود هفت تا هشت هزار ریال) در حالی که نرخ هر کیلوگرم شیرخام ایران 14 هزار و 400 ریال برآورد شده است که همین امر مابه التفاوت حدود چهار هزار ریال نرخ شیرخام دو کشور را نشان می دهد.

باکری گفت: اکنون این مشوق صادراتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شده و در دست بررسی کارشناسی قرار دارد که در صورت تصویب هیات وزیران ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: در صورت موفقیت حذف تعرفه گمرکی روسیه و با احتساب مشوقی که دولت در نظر گرفته است، تصور می کنم صادرات به روسیه عملیاتی شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: برآوردها نشان می دهد ارزش صادرات لبنیات به روسیه حداقل 500 میلیون دلار باشد.

به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرک ارزش صادرات و واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در سال گذشته نسبت به سال 1393 به ترتیب 14 و 27 درصد کاهش داشته است.
براساس این آمار، صادرات محصولات کشاورزی ایران در سال 1393 به 6 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید. این میزان با 18 درصد کاهش در سال 94 به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش یافت.

منبع:ایرنا
کد خبر f410747e4cec492889d6ebb96688267a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =