۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
مواد غذایی> دبیر سندیکای تولید‌کنندگان خمیرمایه از مصرف جوش‌شیرین در نیمی از نان‌های تولیدی خبر داد و گفت: نظارتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد لذا بخشی از خمیرمایه تولیدی را صادر می‌کنیم، چرا که در کشور از جوش شیرین استفاده می‌شود.

مجید پارسایی با تاکید بر این‌که سازمان غذا و دارو و شورای عالی سلامت استفاده از جوش شیرین را در پخت نان ممنوع اعلام کردند، اظهار کرد: با این وجود روند مصرف این ماده ممنوعه ادامه دارد، چرا که نظارت‌های کامل و دقیقی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که مصرف جوش شیرین در پخت نان باعث ریزش مو، ایجاد بیماری‌های گوارشی، کوتاهی قد و پوکی استخوان می‌شود، گفت: در حالی که نان به روش سالم و با خمیرمایه تولید شود، می‌تواند تامین‌کننده ویتامین‌های مورد نیاز بدن باشد و ارزش غذایی دارد. نان سالم می‌تواند نیاز بدنی طبقه‌ای که بیشتر نان مصرف می‌کنند را تامین کند.

دبیر سندیکای تولید‌کنندگان خمیرمایه با اشاره به بررسی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی اظهار کرد: بخش مهمی از نان‌های تولیدی به ویژه در تهران با استفاده از جوش شیرین پخته می‌شوند که نیاز است وزارت بهداشت، سازمانی را برای نظارت در این حوزه ایجاد کند، چراکه در پی جلوگیری از مصرف جوش شیرین نیاز به واردات دارو نیز کمتر می‌شود.

پارسایی در مورد استفاده از جوهر قند در پخت نان نیز گفت: جوهر قند تقریبا همان جوش شیرین است و از این مواد در پخت نان استفاده می‌شود، لذا با وجود بازار مصرف 40 هزار تنی در داخل، 20 هزار تن از خمیرمایه تولیدی در کشور مصرف و مابقی تولید نیز صادر می‌شود.

وی با اشاره به صادرات خمیرمایه به کشور‌هایی چون افغانستان و تاجیکستان اظهار کرد: با وجود این‌که گمان می‌کنیم کشوری چون افغانستان توسعه کمتری پیدا کرده، شاهدیم که در پخت نان از خمیرمایه استفاده می‌کنند.

دبیر سندیکای تولید‌کنندگان خمیرمایه ایران با اشاره به ظرفیت اسمی 42 هزار تنی کارخانه‌های تولید خمیرمایه تاکید کرد: در حال حاضر به خاطر عدم مصرف خمیرمایه در پخت تمامی نان‌ها، مازاد تولید را صادر می‌کنیم. این در حالی است که در هیچ جای دنیا از جوش شیرین برای تولید نان استفاده نمی‌شود.

پارسایی در پایان یادآور شد: ظرفیت اسمی کارخانه‌های تولید خمیرمایه 42 هزار تن، تولید خمیرمایه تر و خشک 30 هزار تن و صادرات آن حدود 10 هزار تن در سال است.

منبع:ایسنا
کد خبر f51c65f229d942b9af2ffb042668652a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =