غذا و تغذیه> دکتر سید محسن مداح متخصص تغذیه و عضو انجمن تحقیقات چاقی آمریکا پرده از 10 خرافه غذایی رایج جهت لاغر شدن عجولانه و آسیب زننده برداشت که کمکی به کاهش وزن ماندگار نخواهد کرد.

برای پیشگیری از چاقی و کاهش وزن ماندگار ساختن فرهنگ جدید در غذا خوردن لازم است ، فرهنگی که در نتیجه ی آن رفتارهای غذایی که موجب افزایش وزن می شوند جای خود را نه به کم خوری موقت و غیر متعارف بلکه به روش درست تغذیه برای داشتن یک وزن مناسب و ماندگار برای همه عمر می دهند لذا باید با خرافه های غذایی که به شرح ذیل است مقابله نمود و توصیه های پزشکی را جدی گرفت


*گرسنه ماندن باعث لاغری نمی شود 

برنامه هاى غذايى رايانه اى و برنامه هاى كم خورى توأم با تحمل گرسنگى به نام هاى فرنگى مثل رژيم غذايى كانادايى و هرگونه كم خوردن موقت خارج از فرهنگ غذايى جارى جامعه آسيب زننده به بدن و برگشت پذير است.

*میوه را برای رفع گرسنگی میل نکنید

كم خوردن ميوه به سلامتى لطمه مى زند. با اين وجود جايگزين كردن ميوه به جاى غذاى اصلى و براى رفع گرسنگى توصيه نمى شود. هر يك عدد سيب يا پرتقال معادل ٤ قاشق برنج انرژى دارد. يك ليوان آب پرتقال طبيعى معادل نصف يك چلوى رستوانى قند وارد بدن مى كند.

*ترس از برنج در رابطه با چاقى يك باور اشتباه است

مواد نشاسته اى لزوما سبب چاقى نيستند و از قضا ٥٠٪ نياز انرژى روزانه باید از نان و برنج تامين شود. آنچه موجب اضافه وزن است دريافت بيش از نياز اقلام غذايى "خوش مزه" زندگى است كه معمولا چيزى غير از نان و برنج اند. جالب اينكه انرژى برنج پخته در وزن برابر با نان ، دو و نيم برابر كمتر است. بعبارت ديگر صد گرم نان دو و نيم برابر برنج پخته انرژى دارد. اين به آن معنى است كه ترس از برنج در رابطه با چاقى يك باور اشتباه است.

* غذای پخته شده لزوما یک تغذیه سالم محسوب نمی شود

اگرچه مصرف اضافی چربى ها ممكن است دليل اضافه وزن باشد ولى روغن ها بايد ٢٥٪ نياز روزانه بدن به انرژى را تأمين كنند و خوردن غذاى صرفا پخته شده بعنوان يك تغذيه سالم شناخته نمى شود.

* تاثیر ژنتیک در چاقی یک حکم قطعی نیست

نقش ژنتيك در چاقى آنقدر نيست كه سبب شود فردى حتى با رعايت غذايى مبتلا به چاقى شود. والدين مبتلا به اضافه وزن عادات غذايى خود را نيز به كودكان خود منتقل مى كنند.


*لاغری موضعی نداریم به فکر روش درست غذایی باشید

كم بودن فعاليت بدنى دليل اوليه چاقى در كودكان و بزرگسالان نيست. افزايش فعاليت بدنى و ورزش منظم اگرچه ضامن سلامت است ولى همراه با ورزش اشتها بيشتر و نياز به غذا بطور خودكار افزايش مى يابد. اضافه وزن خود را با كم تحركى توجيه نكنيد جايى از تغذيه تان اشكال أساسى دارد 

*هیچ دارویی برای چربی سوزی وجود ندارد حتی گیاهی ... فریب نخورید

- هيچ دارو يا وسيله چربى سوز وجود ندارد. اثر لاغرى چاى سبز و آب كرفس و ... تبليغات و خرافه است و گرنه تاكنون ريشه اضافه وزن در دنيا خشك شده بود. داروهاى ضد اشتها حاوى مواد شيميايى از جمله آمفتامين (شيشه) مى باشند! فريب تبليغات را نخوريد.

*غذاى مصنوعى یا طبيعى نداريم

انرژى يك قاشق عسل سه برابر مربا است; روغن زيتون نه برابر برنج پخته انرژى دارد پس غذاى مصنوعى و طبيعى در رژیم لاغری نداريم

*خشکبار مفید ولی بمب انرژی 

وجود خشكبار در حد روزانه ٢ عدد گردو يا هشت عدد پسته يا بادام در سبد غذايى لازم است ولى به ياد داشته باشيم كه انرژى خشكبار در وزن مساوى شش برابر برنج پخته است پس یادمان باشد خشکبار مفید است ولی بمب انرژی محسوب می شود

*مصرف شیر و ماست محلی 4 کیلوگرم اضافه وزن سالیانه در پی دارد

شير و ماست پاستوريزه كم چرب استفاده كنيد. شير و ماست محلى با چربى حدود ٤٪ در مقايسه با لبنيات كم چرب (1/5٪) سبب افزايش وزن حدود ٤ كيلوگرم در يك سال مى شود.

منبع:خبرآنلاین
کد خبر f52d39e39c8645079c88ec0922b515ca

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =