صنایع غذایی> رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با ارایه گزارشی به ربیع فلاح استاندار مازندران نسبت به خطرات و تهدیدات سلامت جامعه ناشی از مصرف شیر فله ای گفت که امروز سلامت مردم به دست دلالان و سوادگران لبنیات افتاده است.


اسماعیل خاتمی مقدم  افزود: هشدار های لازم در سه سال اخیر چندین بار به مسوولان مختلف استانی و کشوری داده ایم.

وی اضافه کرد: واپس نشینی بهداشتی سبب رشد مصرف سنتی تا 15درصد از کل شیر تولیدی کشور،رشد 50 درصدی بیماری تب مالت و شکل گیری حدود هشت هزار مرکز عرضه ثابت و سیار غیر رسمی شیر فله ای شد.

رییس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران افزود: همزمان با هدفمندی یارانه ها از سال 89 و تشدید تحریم های بین المللی و به تبع آن بحران های اقتصادی ، تورم و در عین حال کاهش قدرت خرید و دسترسی مصرف کنندگان به محصولات غذایی و بویژه لبنیات سالم و با قیمت مناسب و در خلا نظارت و کنترل مقام های مسوول ، فرآیند نادرستی بنام فله فروشی محصولات خام لبنی در کشور تقویت و توسعه یافت.

وی دلایل گرایش مصرف کنندگان به لبنیات فله را کاهش قدرت خرید، بی اعتمادی به لبنیات صنعتی ناشی از عملکرد ضعیف برخی برندهای لبنی با تولید محصولات با کیفیت پایین، باورهای سنتی و عدم تامین برخی نیازهای مصرف کنندگان در محصولات صنعتی، ترویج ارگانیک و تازه بودن لبنیات فله ،تبلیغ منفی آگاهانه یا غیر آگاهانه نسبت به کیفیت لبنیات صنعتی ،عدم آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خطرات بهداشتی و اقتصادی لبنیات فله و ویژگی های متناظر مثبت در لبنیات صنعتی،روند رو به رشد سهولت دسترسی به لبنیات فله ،غفلت و عدم پیگیری به موقع دستگاههای اجرایی و نظارتی متولی سلامت و اقتصاد مردم،تصورات سطحی از اشتغال در بدنه دولت و حمایت غیر مستقیم از اشتغال های کاذب و آسیب رسان به سلامت ،نظام توزیع پر هزینه و دستوری بودن اقتصاد لبنیات برشمرد.

وی با بیان اینکه گسترش فله فروشی شیر پدیده ای که در مدت سه سال اخیر امنیت غذایی و اقتصادی بخش بزرگی از مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: از سال 1391 با معاونت و مباشرت انجمن صنایع غذایی مازندران کمیته ساماندهی این مقوله بهداشتی شکل گرفته است.

خاتمی مقدم با بیان اینکه مازندران اولین استانی بوده که خطر بهداشتی و اقتصادی فله فروشی لبنیات را در کشور مطرح و در حال حاضر بین تشکلهای تخصصی و دولت بعنوان استان پیشرو مطرح است، گفت: با وجود تشکیل کمیته استانی ساماندهی عرضه لبنیات فله با دستور استاندار وقت،تهیه بانک اطلاعاتی مراکز عرضه لبنیات فله در استان ،انجام تور بازدید گروهی و انفرادی برای بازرسی و برخی اقدامات قانونی نسبت به مراکز غیر مجاز ،اطلاع رسانی مطبوعاتی ،تهیه فیلم آموزشی متاسفانه این اقدامات نتوانست مانعی برای فله فروشی شیر ایجاد کند.

وی آسیب شناسی عدم موفقیت کمیته ساماندهی را نگاه صنفی و بخشی تشکل ها و مسوولین بدون توجه به سلامت مردم ،ضعف قوانین ،عدم اراده کافی برای پیگیری و اجرا ،محدودیت پشتوانه های سخت افزاری، نرم افزاری و منابع انسانی ، پای کار نبودن سازمان دامپزشکی بعنوان متولی اصلی، بی خبری مطلق دستگاه قضا از وقوع و شیوع پدیده فله فروشی و اهمیت بهداشتی و اقتصادی آن و عدم اولویت برتر در وزارت بهداشت عنوان کرد.

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت : هر راهکاری برای برون رفت از وضعیت نابسامان فعلی باید ناظر بر دو استراتژی اصلی مبنی بر افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اعتمادسازی به محصولات لبنی صنعتی و ساماندهی مراکز عرضه و برخورد با متخلفین باشد.

خاتمی مقدم برنامه سازی و بکارگیری امکانات صدا و سیما و سایر رسانه ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ، سازمان دامپزشکی ، متخصصین بهداشت و تغذیه ، تشکل های صنفی و تخصصی را یکی از راهکارها عنوان کرد و گفت: ورود دستگاه قضایی به مقوله فله فروشی با رویکرد امنیت بهداشتی و اقتصادی نیز ضروری است.

وی اضافه کرد: تهیه بنرها و بروشورهای آموزشی و شناسایی مخاطب خاص مانند دانش آموزان ، دانشجویان ، کارمندان و کارگران و

هم افزایی و هماهنگی تشکل ها و دستگاه های اجرایی و نظارتی و قضایی برای برخورد قانونی و ساماندهی مراکز عرضه لبنیات فله

نیز از دیگر روش ها برای برون رفت از خطر سلامت جامعه است.

بیش از هشت هزار واحد دامداری در مازندران وجود دارد که بر اساس بررسی های انجمن صنایع غذایی بیش از 700 واحد دامداری در استان به صورت فله ای شیر خام را در بازار عرضه می کنند.

مازندران سالانه با تولید 672 هزار تن شیر خام ، رتبه دوم کشور را دارد که 70 درصد آن در واحدهای سنتی و در روستاها تولید می شود.

سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در کارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود که فقط 30 درصد آن در استان تامین و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.


منبع:ایرنا
کد خبر f712bef86c484b1a9a34a39fd6fcdbbc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =