کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف مواد لبنی در کشور از سرانه مصرف جهانی بسیار پایین‌تر است که ممکن است یکی از دلایل آن گرانی مواد لبنی و عدم توانایی تهیه آن توسط خانوارهای ضعیف و کم‌درآمد باشد.


محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات دارویی گفت: صنعت دامپروری کشور یکی از زیربخش‌های با اهمیت بخش کشاورزی است و صنعتی تقریباً همپای تکنولوژی و فناوری‌ها و دستاوردهای روز بشری در دنیا است که از نظر کمی و کیفی در حال رقابت است.

وی افزود: واحدهای دامپروری تولید شیر کشور واحدهایی هستند که برخی از دام‌های آنها ثبت جهانی است و رکوردهای خوب در سطح جهانی دارند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در زمینه طیور و ماکیان یکی از تولیدکننده‌های عمده دنیا در منطقه هستیم گفت: علیرغم وجود حدود 40 درصد ظرفیت خالی تولید به دلیل عدم تقاضا سالانه نزدیک 2 میلیون و 300 هزار کیلو واحدهای صنعتی ما گوشت مرغ تولید می‌کنند.

حجتی تصریح کرد: ایران کشوری است که در دو دهه قبل واردکننده عمده مواد تولیدی دامی از جمله گوشت و لبنیات بوده ولی در سالهای اخیر در خصوص برخی از محصولات از جمله مواد لبنی به صادرکننده تبدیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علیرغم صادرات مواد لبنی مصرف شیر و فرآورد‌ه‌های آن در کشور پایین است، گفت: هدفگذاری شده تا حداقل سرانه مصرف را به 150 کیلو متوسط جهانی برسانیم.

وی افزود: سرانه کم مصرف لبنیات در کشور دلایل مختلفی دارد که ممکن است به علت عدم ترویج مصرف و یا به علت عدم پشتیبانی در مصرف باشد و یا اینکه گرانی شیر و فرآورده‌های آن موجب شده تا خانواده‌های با درآمد پایین نتوانند مقدار کافی آن را مورد مصرف قرار دهند.

حجتی اظهار داشت: ایران کشوری است که در خصوص مسائل مربوط به امور دام و بهداشت آن در کشورهای پیرامونش‌ انضباطی وجود ندارد و در کشورهای اطرافمان در غرب و شرق از جمله پاکستان، افغانستان استانداردی راجع به امور دام وجود ندارد.

وی افزود: حتی بعضی اوقات بی‌مبالاتی‌هایی در مورد تردد دام زنده از خودمان سر می‌زند که شاید علیرغم این مسائل باز هم در ارتقای سلامت محصولات دامی از طریق تولیدات دامی به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در ارتباط با تولید گوشت قرمز ارزیابی ما این است که ترازمان در حال نزدیک شدن به صفر است اگر چه در حال حاضر مقدار کمی هم گوشت وارد می‌کنیم.

حجتی اظهار داشت: هم اکنون در تولید محصولات شیلاتی و آبزیان که بخش سلامت آن به عهده تولیدکنندگان داروهای دامی و سازمان دامپزشکی است یک وضعیت خوب و قابل ارائه داریم.

وی افزود: ارزش تولیدی داروهای واحدهای تولیدی کشور حدود 450 میلیون دلار است که علیرغم این رقم ناچیز حدود 10 درصد در داروهای دامی وابسته هستیم و حدود 90 درصد در این امر خودکفا و امیدواریم همین رقم را جبران و صاحب برند در زمینه تولیدات داروهای دامی شویم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز عراق بازار هدف خوبی برای تولیدات ما است و می‌توان بخشی از تولیدات داخلی را در زمینه داروهای دامی به این کشور صادر کرد.

وی اظهار داشت: صادرات ما را رقابت‌پذیر می‌کند و همچنین ما را به آخرین دستاوردهای دنیا گره می‌زند و این موضوع ناچار ما را به تلاش و تکاپو وا می‌دارد.

وی افزود: ظرفیتی هم در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد تا با معاونت فناوری ریاست جمهوری تسهیلاتی را برای پشتیبانی از این شرکت‌ها بدهند تا ان‌شاءالله یک جهشی در ادامه حرکت داشته باشیم.

بر اساس این گزارش با حضور وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم از کتاب «راهنمای تولید بهینه و اصول تضمین کیفیت در صنعت ساخت داروهای دامپزشکی» رونمایی شد همچنین از 12 نفر از مسئولان فنی و دامپزشکان نمونه تجلیل و تقدیر به عمل آورد.

منبع:فارس
کد خبر fab8422a937848cebea8e86554111aaf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =