مواد غذایی> پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ میلادی میزان تقاضای انواع روغن‌ خوراکی تا بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و به ارزشی بیش از 130 میلیارد دلار برسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران از صنعت غذا، بازار جهانی روغن نباتی از نظر نوع محصول به روغن پالم، روغن سویا، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و انواع دیگر تقسیم می‌شود. بیشترین کاربرد این محصول نیز در پخت شیرینی، تهیه لبنیات، نانوایی و سایر موارد عنوان شده است.

طبق اطلاعات به‌دست آمده، در سال ۲۰۱۵ میلادی ارزش بازار جهانی روغن نباتی به ۸۶٫۵ میلیارد دلار رسید که پیش بینی شده این رقم تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۰۶٫۹ میلیارد دلار می‌رسد.

از این‌رو می‌توان گفت بازار جهانی روغن نباتی با رشد پایدار مواجه بوده و در طول ۵ سال ارزش آن بالای ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که انتظار می رود بازار تولید و عرضه روغن نباتی در سطح جهان تا سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۳٫۵ درصد رشد پیدا کند که این روند صعودی می تواند سود قابل توجهی را برای فعالان این حوزه به ارمغان آورد.

بسیاری از کشورها به‌سوی ایجاد طعم‌های جدید در تولید روغن‌های نباتی روی آورده‌اند که این امر با استقبال چشمگیر مصرف‌کنندگان مواجه شده است. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ میلادی میزان تقاضای این نوع روغن‌ها تا بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

همچنین به‌دلیل رشد تقاضا در بخش مصرف محصولات ارگانیک، سالم و طبیعی، انتظار می‌رود بازار روغن نباتی نیز با خواصی همچون کم چرب بودن، کلسترول کم و کالری پایین تولید شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. باید یادآور شد که افزایش تقاضا برای روغن‌های خوراکی در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند، به‌دلیل بهبود اقتصاد و رشد جمعیت، عمدتاً رشد مصرف روغن نباتی را به‌دنبال خواهد داشت.بازار روغن نباتی لوبال طیف وسیعی از محصولات از جمله روغن پالم، روغن سویا، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و سایر انواع قابل استفاده در شیرینی‌پزی، لبنیات، نانوایی و سایر صنایع را در بر می‌گیرد. این بازار شامل یک تحلیل در سطح جهان از مناطقی مانند آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-‌ اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا می‌شود.همچنین با توجه به خواص چند منظوره روغن پالم در مواد غذایی و سایر صنایع، این محصول همچنان بالاترین روغن مصرفی جهان است.

علاوه بر این، روغن پالم یکی از پرمصرف‌ترین روغن نباتی در جهان به‌شمار می‌رود. کاربران اصلی روغن پالم شامل کشورهای چین، هند، اندونزی و اتحادیه اروپا هستند. هند، چین و اتحادیه اروپا روغن پالم خام تولید نمی‌کنند و تقاضای آنها کاملاً با واردات برآورده می‌شود.نکته قابل توجه اینجاست که تقاضای زیادی برای روغن پالم از بخش‌های مختلف مصرف‌کننده در سراسر جهان وجود دارد، زیرا این هزینه خرید آن ۲۰ درصد کمتر از اکثر روغن‌های گیاهی بوده و بسیار متنوع است.

در چند سال گذشته، تولید روغن پالم به میزان قابل توجهی تقویت شده است و تقریباً تمام رشد تولید در مالزی و اندونزی تمرکز داشته است. در بیشتر مناطق توسعه یافته، حجم تقاضا برای سوخت زیستی افزایش یافته که این امر میزان تقاضای روغن پالم را با رشد روبه‌رو کرده است. 
کد خبر fc920af34f18469a828505fcb2dbbb64

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =