۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۴
مدیرعامل یک شرکت روغن‎گیری زیتون اظهار کرد: کیفیت روغن زیتون به دو عامل اسیدیته و پراکسید وابسته است.

سید محمدحسین میرابوالفضلی گفت: روغن زیتون ایرانی نسبت به سایر روغن‎های وارداتی مطمئن‎تر است، چرا که روغن‎های دیگری را مخلوط نمی‌کنند.

وی همچنین ادامه داد: کیفیت روغن زیتون به دو عامل اسیدیته و پراکسید وابسته است که روغن زیتونی خوب است که اسیدیته و پراکسید پائین‎تری داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: روغن زیتون مرغوب باید بیخ گلو را بسوزاند و به اصطلاح تلخ مزه باشد.

وی با بیان اینکه استحصال زیتون به 2 روش فیزیکی و شیمیایی صورت می‎گیرد، افزود: روغن‎گیری در استان به روش فیزیکی صورت می‌گیرد و هیچ گونه موادشیمیایی اضافه نمی‌شود.

میرابوالفضلی درخصوص ارقامی که برای روغن‌گیری استفاده می‌شود، ادامه داد: درصد روغن‌دهی 2 واریته کلونیکی و آرنیکی بسیار خوب است و روغن‎های حاصله از این ارقام بهترین روغن‎های دنیا است و همچنین زیتون اصیل ایرانی نیز واریته خوبی داشته و تا 23 درصد روغن‎دهی دارد.

وی همچنین درخصوص شرایط مطلوب انتقال زیتون برای روغن‎گیری، ادامه داد: زیتون‎ها باید با جعبه حمل و نقل شوند تا آسیبی نبینند و فاصله چیدن زیتون تا روغن‎گیری تا 24 ساعت تجاوز نکند و در حین روغن‎گیری حرارت کمتری ببیند.

وی درخصوص مشکلات روغن‎گیری افزود: سال گذشته در ایران به دلیل کمبود زیتون، کارخانه‎های روغن‎گیری عملاً بیکار بودند و زیتون‎ها برای کنسروسازی بیشتر استفاده شده است.
کد خبر fde1ea69ba334aee85be8bf6f48ec676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمتی ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    پر اکسید و اسیدهای چرب آزاد بالا دو نشانه مهم از نا مرغوب بودن کلیه روغن های خوراکی میباشد که شامل روغن زیتون هم میشود ولی عوامل دیکری نیز بطور اختصاصی در کیفیت روغن زینون نیز تاثیرگذار هستند ولی جای تعجب دارد که سوزش بیخ کلو که خود یکی از دلابل با لا بودن پر اکسید و میران اسیدهای چرب آزاد میباشد و خود دلیلی بر نا مرغوبی روغن زیتون و حتی کلیه روغن های خوراکی است نشانی از مرغوبیت روغن ذکر شده است. توضیح اینکه برداشت دانه زیتون روغنی در ایران از طریق ضربه زدن با چوب که سبب شکستکی تعدادی از دانه و در معرض هوا قرارکرفتن روغن با هوا از عوامل مهم و اصلی با لا رفتن پراکسید و اسیدهای چرب آزاد در روغن زیتون ایران میباشد خصوصا وقتی زییون در نوبت طولانی تری برای روغن کیری در معرض هوا نکهداری شود. در قدیم که کاخانجات روغنکشی محدود بود برای جلوکبری از این فساد بیشتر دانه های زیتون با آنزیم کشی از طریق کرم کردن و پاشش نمک تا حدود زیادی از کسترش فساد روغن جلوکیری میشد. سرعت روغنکشی بعد از برداشت یکی از عوامل تاُثیر گذار در کیفیت روغن در ایران میباشد. ضمنا روغن کیری از زیتون با روش فیزیکی میباشد و از روش شیمیائی یا استخراج باحلال در روغن کیری از زیتون متداول نیست.
  • Sabzdasht ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    0 0
    ميرابوالفتحي لا زم به ذكر است روغن زيتوتي كه بصورت شيميايي استحصال مي شود از كيفيت پايين تري برخوردار بوده و قيمت ان يك چهارم روغن استحصال شده بصورت فيزيكي مي باشد. اغلب روغن هاي خارجي كه بصورت قاچاق وارد مي شوند حاوي اين روغن هستند كه بدليل عدم اگاهي مصرف كننده با روغن داخلي (استحصال فيزيكي ) مقايسه مي شود.
  • ميرابوالفتحي -سبزدشت طارم ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    0 0
    در استاندارد جهاني روغن زيتون تدوين شده توسط كميته جهاني روغن زيتون IOC كه معيار تجارت بين المللي نيز مي باشد علاوه بر خواص شيميايي خواص چشايي زيتون نيز مورد توجه قرار گرفته است .يكي از خواص مطلوب ياد شده تلخي و سوزش گلو ( pungency) مي باشد و ربطي به بالا بودن اسيديته ندارد. در مورد استحصال بصورت شيميايي كه محصول ان روغن تفاله زيتون مي باشد: بجز ايران در بسياري از كشورهاي توليد كننده روغن زيتون نظير تركيه ،سوريه تونس .... توليد گرديده و داراي استاندارد جهاني مي باشد. در روغن هاي وارداتي قاچاق كه بسته بندي ان در خارج ازايران صورت گرفته است كافي است به دنبال كلمه POMACE يا همام تفاله بگرديد تا كثرت ان را در بازار درك نماييد. اين روغن كه پس از استحصال تصفيه مي گردد فاقد بسياري از خواص روغن زيتون بكر مي باشد