سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران در آمار مقدماتی خود اعلام کرد که در بهار ۹۳ بیش از ۲۰ هزار تن پسته خندان به ۴۷ کشور خارجی صادر شد که ارزش آن برابر ۱۶۸.۵ میلیون دلار است .

به گزارش خبرنگار تراز؛ بر اساس آمار گمرک از مجموع صادرات کشور،‌ پسته ۲.۰۹ درصد را شامل می شود که با توجه به مبلغ ۱۶۸.۵میلیون دلار می توان گفت به این ترتیب قیمت هر کیلو پسته خندان صادراتی اعم از پوسته خشک یا تازه ۸.۴ دلار محاسبه شده است.

اگر میانگین قیمت هر دلار را ۳ هزار تومان در نظر بگیریم هر کیلو پسته به قیمت ۲۵ هزار و ۲۷۵ تومان صادر شده است.

اما نکته جالب اظهار نظر رییس اتحادیه آجیل وخشکبار تهران بود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران مصطفی احمدی به خبرنگار «تراز» گفت: ‌پسته خندان و آنچه که بین ایرانی ها جزو اقلام پرمصرف و پرطرفدار نظیر پسته کله قوچی و اکبری است، اصلا صادر نمی شود.

وی تاکید کرد:‌ برخلاف ذائقه ایرانیان،‌پسته های فندوقی و دربسته به سایر کشورها صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ پسته فندوقی تنها نوع پسته صادراتی ما را تشکیل می دهد.

وی اظهار داشت:‌ این که گفته شود پسته خندان ایران به قیمت حدود ۲۶ هزار تومان صادرات می شود سرآغاز بحرانی است که دوسال پیش درکشور به وجود آمد.

احمدی در مورد قیمت پسته فندوقی در بازار گفت:‌هم اکنون پسته فندوقی از ۲۱ تا ۳۲ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در حالی این اظهارات را مطرح می کند که اگر سری به بازار و یا فروشگاه های عرضه خشکبار بزنید به حتم شاهد فروش پسته جداقل دو برابر این قیمت خواهید بود.

اکنون قیمت پسته فندوقی درجه یک در بازار ۳۶ هزار تومان و درجه ۲ این محصول نیز ۳۳ هزار تومان است و از پسته کیلویی ۲۱ هزار تومان و به عبارت بهتر زیر ۳۰ هزار تومان خبری نیست.

همچنین اقلام پرطرفدار و پرمصرفی مانند پسته اکبری اکنون به قیمت ۴۹هزار و ۵۰۰تومان و درجه ۲ این محصول نیز به قیمت حداقل ۴۲هزار تومان و پسته کله قوچی درجه ۲ نیز ۳۷هزار تومان و درجه یک آن به قیمت ۴۱هزار تومان بدست مصرف کنندگان می رسد.

هرچند باید گفت این محصولات در برخی از فروشگاه های شمال شهر نیز به بیش از این قیمت ها عرضه می شوند.

حال باید پرسید آیا واقعا بازارهای مصرف کشورهایی مانند امارات متحده عربی با خرید ۲۹ میلیون و ۱۰۸ هزار دلار، هنگ کنگ با خرید ۲۳ میلیون و ۵۶۶ هزار دلار و قزاقستان با خرید  ۲۰ میلیون و ۴۴۸ هزار دلار،‌به عنوان بزرگترین مشتریان خشکبار ایران،‌ خریدار پسته های فندوقی و دربسته که در میان ایرانیان طرفدار چندانی ندارد،‌هستند و یا اینکه پسته های خندان به کام خارجیان ارزان بوده و فقط ایرانیان را نقره داغ می کند؟
کد خبر قیمت پسته ایرانی در بازار داخل و خارج فقط پسته دربسته به خارج صادر می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =