در چند روز گذشته و پس از اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی و به ویژه ماست و شیر پرچرب حرف و حدیث های فراوانی مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار تراز؛ دکتر هاشمی گفته است: بسیاری از شیرهای پرچرب به خاطر چربی روغن چرب هستند که سازمان غذا و دارو این موضوع را پیگیری می کند و ضروری است مردم دقت کنند که بابت چه چیزی هزینه بالاتری پرداخت می‌کنند لذا رییس جمهور گزارش‌های مربوط به این موضوع را در اختیار دارد و در صحبت‌هایی که با وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته به دستور وی استفاده از روغن پالم از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
این در حالی است که محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی نیز با تایید این مساله اظهار داشته است: اخیرا از سوی سازمان استاندارد استان تهران یک مورد گزارش تخلف استفاده از روغن پالم در شیر پر چرب ارائه شده که صنایع لبنی درخواست کرد این مساله مورد پیگیری قرار گیرد و با کارخانه متخلف در صورت محرز شدن تخلف، برخورد شود.
به گفته وی، کارخانه‌ای که در گزارش سازمان استاندارد به تخلف آن اشاره شده بود مدعی است که این مشکل و تخلف از سوی دامداران صورت گرفته و ربطی به فرآیند تولید شیر در کارخانه مذکور ندارد اما باید سازمان استاندارد و دیگر دستگاه‌های نظارتی این تخلف را بررسی و با متخلف برخورد کنند چرا که استفاده از هر گونه روغن نباتی در شیر ممنوع است.
به عبارت بهتر شرکت های لبنی توپ را به زمین دامداران انداخته و بر این باروند آنها ممکن است به شیرهای خود پالم اضافه کنند.
 رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران با رد این ادعا به خبرنگار «تراز» گفت: دامداران نمی توانند هیچ گونه موادی به شیر اضافه کنند زیرا ماهیت شیر از نظر رنگ، بو و حتی شکل ظاهری تغییر می کند.
سیروس روستا افزود: دامدار ظرف مدت یکی -۲ ساعت و حداکثر یک روز شیر را به کارخانه تحویل می دهد و بیش از این زمان شیر از حالت استاندارد خارج شده و باید دور ریخته شود.
وی تصریح کرد: همچنین کارخانه هنگام تحویل شیر حداقل ۸ تا ۱۰ نوع آزمایش بر روی آن انجام می دهند که هر گونه ماده اضافی و یا ناخالصی را نشان می دهد بنابراین امان این کار از سوی دامداران اصلا وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در این چند سال که در زمینه دامداری فعالیت دارم نه دیده و نه شنیده ام که از پالم برای تولید لبنیات استفاده شود بنابراین اگر وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت مردم مستنداتی درباره این موضوع دارد باید با افراد متخلف برخورد جدی و قاطع کند.
روستا درباره میزان چربی استاندارد در شیر تولیدی دامداران توضیح داد: بر اساس استانداردها میزان چربی شیرهای مورد استفاده در کارخانه ۳.۲درصد است اما اگر دام ها تغذیه مناسبی داشته باشند چربی شیر آنها می تواند تا ۳.۷ و ۳.۸ درصد نیز بالا رود البته چربی شیر گاومیش ۴.۵ تا ۵درصد است .
وی ادامه داد: شیر مورد استفاده کارخانه های لبنی بین ۳.۲ تا ۳.۵درصد است و چربی اضافه شیر به صورت خامه در می آید و با کاستن از چربی کارخانه ها اقدام به تولید شیر پرچرب ۳.۲ درصد یا شیر کم چرب ۱.۵درصد می کنند.
وی تاکید کرد: استفاده از شیر گاومیش نیز در تولید شیر چندان متداول نیست.
رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران درباره گفته وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از پالم در ماست با ۱۲درصد چربی گفت: تولید ماست با ۵ تا ۷درصد چربی طبیعی است اما تولید ماست با ۱۰ تا ۱۲درصد چربی کمی شبه برانگیز است هرچند اگر واقعا از شیر پرچرب نظیر گاومیش استفاده شده باشد به حتم قیمت محصول نهایی بسیار بالاتر از قیمت ها فعلی خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر چنین چیزی صحت داشته باشد نشان دهنده نبود نظارت کافی از سوی نهادهای متولی به ویژه وزارت بهداشت بوده و این مساله باید هرچه سریعتر پیگیری شود زیرا ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد.
روستا خاطر نشان کرد: به خاطر تخلف یک واحد نباید کل صنعت لبنیات کشور را زیر سوال برد زیرا محصولات کارخانه های لبنی ایران از نظر کیفیت با تولیدات خارجی رقابت کرده و تمام استانداردها در آنها رعایت می شود بنابراین نباید اجازه داد ذهنیت نسبت به همه تولید کنندگان بد شود.
وی در ادامه با اشاره به خرید شیر به قیمت ۱۱۹۰تومان ازسوی کارخانه ها گفت: با وجود ابلاغ بخشنامه خرید شیر به قیمت ۱۴۴۰تومان هنوز شرکت ها شیر را به قیمت مصوب قبلی از دامدار خریداری می کنند.
وی تاکید کرد: برای دامدار قیمت شیر بیش از ۱۶۰۰تومان تمام می شود و به عبارت بهتر با قیمت فعلی ۱۱۹۰ تومان دامدار در هر کیلو شیر ۴۰۰-۵۰۰تومان ضرر می کند.
روستا هشدار داد: اگر به مشکلات دامداران و وضعیت قیمت ها رسیدگی نشود شاهد ورشکستگی و کناره گیری بسیاری از فعالان این بخش و فرستادن گاوهای شیری به کشتارگاه ها خواهیم بود و این مساله به حتم ضربات جبران ناپذیری برجای می گذارد و کشور را دچار مشکل می کند.
کد خبر ضرر ۵۰۰ تومانی دامداران به ازای هر کیلو شیر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =