مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: علوفه دامی جایگزین مناسبی برای ما به التفاوت پول شیر خام به دامداران است، چرا که دامداران همچنان روی هر کیلوگرم شیر خام 230 تا 300 تومان ضرر می دهند.

سعید سلطانی سروستانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این که، مبلغ 190 تومان مابه التفاوت پول شیر به دامداران ادامه روند چهار ماه پایانی سال گذشته است، افزود: این در حالیست که برای سال گذشته نیز قیمت واقعی شیر خام 1450 تومان بوده که با چکش کاری 1300 تومان تعیین شد که 1110 تومان آن نرخ مصوب سال 91 بوده و 190 تومان مابه التفاوت به دامداران پرداخت می شد.

بر اساس مصوبه جدید دولت و با توجه به افزایش هزینه های تولید شیر خام از ابتدای سال جاری، به منظور جبران زیان دامدارانی که شیر خام خود را در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ مطابق روال چهار ماهه پایانی سال ۱۳۹۲ به کارخانجات لبنی تحویل داده اند، به همان نسبت مشمول دریافت ما به التفاوت نقدی شوند.

سروستانی اظهار داشت: با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تاکنون هزینه های کارگری 25 درصد، حمل و نقل 35 درصد، حامل های انرژی 70 درصد و علوفه دامی بین 50 تا 180 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی کارشناسی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای ابتدای سال 93، قیمت واقعی هر کیلوگرم شیر خام با سود 10 درصد، حداقل 1530 تومان تعیین شد، در حالی که چندی پیش دولت نرخ مصوب شیر خام را 1440 تومان تعیین کرده است و دامداران همچنان متضرر هستند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه دامداران بلاتکلیف هستند گفت: نگرانی دامداران این است که پرداخت مابه التفاوت سال 93 نیز همانند مابه التفاوت سال گذشته با تاخیر پرداخت شود، به طوری که پس از گذشت هفت ماه هنوز مبلغی بیش از 100 میلیارد تومان ما به التفاوت پول شیر دامداران که مربوط به سال گذشته بود هنوز پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: معتقدیم بهتر است دولت به جای مابه التفاوت پول شیر، نهاده و علوفه دامی در اختیار دامداران قرار دهد، چرا که علاوه بر اینکه علوفه مورد نیاز دامداران با قیمت مناسب تامین می شود، بلکه قیمت علوفه دامی موجود در بازار نیز ارزان می شود که این کمکی مناسب به دامداران خواهد بود.

وی اظهار داشت: متاسفانه دامداران شیر خام را زیر قیمت واقعی تولید به فروش می رسانند که ادامه این روند می تواند موجب تعطیلی دامداری ها و در نهایت واردات محصولات لبنی شود.
کد خبر عرضه علوفه دامی جایگزین مناسبی برای مابه التفاوت پول شیر خام است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =