مشاور صنایع شیر ایران گفت: صنایع لبنی با توجه به کشش بازار داخلی و خارجی، توان خرید شیرخام را به نرخ بیش از کیلویی 1250 تومان ندارند و افزایش قیمت این محصول با سیاست‌های ضد تورمی دولت مغایرت دارد و شوک بزرگی برای بازار است.

حسین چمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: صنایع لبنی با توجه به کشش بازار مصرف و بازار‌های صادراتی خود توان اعمال افزایش قیمت شیر خام بیش از 15 درصد و خرید این محصول بیش از کیلویی 1250 تومان را از دامداران ندارند.

وی افزود: اگر قیمت شیر خام بیش از 15 درصد افزایش یابد، بازار داخلی کشش لازم را ندارد، از سوی دیگر صنایع لبنی قدرت رقابت خود در بازار‌های بین‌المللی را از دست می‌دهند.

مشاور صنایع شیر ایران با بیان این‌که اعمال افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام با سه سیاست کلان دولت مغایرت دارد، ادامه داد: افزایش قیمت خرید شیر خام به کیلویی 1440 تومان و افزایش قیمت لبنیات به همین نسبت با سیاست ضد تورمی دولت که یکی از سیاست‌های کلان از ابتدا بوده است مغایرت دارد چرا که افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات در کشور می‌تواند شوک بزرگی به بازار وارد کند و نرخ تورم کلی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

چمنی گفت: اعمال این قیمت جدید با سیاست‌ ضد رکود دولت نیز تناقض دارد چرا که سبب می‌شود ضمن کاهش شدید مصرف شیر در جامعه، صادرات صنایع لبنی هم به شدت کاهش یابد؛ بنابراین اعمال این قیمت، رکود در بازار مصرف داخلی و بازار صادراتی لبنیات را رقم می‌زند که نهایتا منجر به کاهش ظرفیت توزیع کارخانه‌های صنایع لبنی است.

وی با اشاره به این‌که کارخانه‌های صنایع لبنی در کشور تا حدود 50 درصد از ظرفیت موجود خود فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مغایرت سومی که اعمال این قیمت جدید خرید شیر خام با سیاست‌های دولت دارد این است که می‌تواند سیاست سلامت محوری دولت یازدهم را تحت تاثیر قرار دهد چرا که کاهش مصرف شیر خام در کشور باعث کاهش شاخص سلامت جامعه و افزایش ابتلا بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌شود.

مشاور صنایع شیر ایران تاکید کرد: اگر این قیمت جدید برای خرید شیر خام از دامداران اعمال شود هر سه سیاست مذکور دولت که جزو سیاست‌های کلان به شمار می‌رود تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها علی‌رغم این‌که مصرف شیر خام به شدت بسیار کاهش پیدا کرد اما میزان خرید شیر خام از دامداران کاهش نیافت چرا که صنایع لبنی محصول خود را توانستند صادر کند اما اگر افزایش 30 درصدی نرخ خرید شیر خام اعمال شود قدرت خرید بین‌المللی صنایع لبنی کاهش پیدا می‌کند و این برای تولید و تولید‌کنندگان نیز مخاطره‌آمیز است.
کد خبر افزایش قیمت شیر و لبنیات با سیاست‌ ضد تورمی مغایر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =