برای احیاء و توسعه نخلستان‌های کشور، نقشه ملی راه خرما پس از سال ها کش و قوس سرانجام تدوین شد که به‌زودی جهت اجرایی شدن در اختیار مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی امروز در نشست "شناسایی ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری مرتبط با خرمای کشور توسط بخش خصوصی" با اعلام این خبر گفت: بر اساس نظر ویژه‌ای که محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی دولت یازدهم بر توسعه باغبانی در کشاورزی کشور دارد، معاونت باغبانی دوباره احیا شد.

جهانگیر عرب افزود: سیاست این معاونت برای توسعه بخش باغداری کشور، بر اساس مطالعه و تحقیق شکل می‌گیرد و هیچ طرحی بدون، بررسی‌های لازم آغاز نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کنار گذاشته شدن معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی در سال‌های گذشته، روابط تشکل‌های بخش باغبانی با وزارت جهادکشاورزی را کمرنگ کرد که این امر منجر به قطع روابط بین‌المللی ما در بخش خرما نیز شد.

عرب ادامه داد: کشور هندوستان برای تدوین استانداردهای بین‌المللی خرما پیش‌قدم شده است، اما با توجه به اینکه ایران از تولیدکنندگان بزرگ این محصول است، نامه‌ای به کدکس نوشته شده و خواستار ارائه استانداردهای جهانی خرما  توسط ایران شده‌ایم.

خرید تضمینی خرما آغاز شد

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به پراکندگی تشکل‌های بخش خرمای کشور تصریح کرد: در بخش خرمای کشور تشکل‌های فراوانی وجود دارد و هریک به‌طور جداگانه برای خود تصمیم می‌گیرد، در صورتی که این تشکل‌ها زیر یک چتر جمع شوند نتایج بهتری حاصل می‌شود.

وی یادآور شد: سه قرارداد مطالعات باغبانی ظرف یک هفته آینده به امضاء می‌رسد که این امر نشانگر مطالعه‌محور بودن معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی است، این قراردادها بدون استثنا با مشاوران تحقیقاتی بخش خصوصی بسته می شود و به‌عنوان ناظر در کنار ما خواهند بود.

عرب تأکید کرد: طرح احیا و تهیه نقشه راه نخلستان‌های کشور تهیه شده است که به‌زودی به شریعتمدار مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی ارائه خواهد شد.

وی اظهار داشت: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حدود یک ماهی که مستقر شده است بحث خرید تضمینی خرمای مانده از سال گذشته را امضا و امروز به استان‌ها ابلاغ کرد که سازمان تعاون روستایی مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد.

عرب درباره مشکلات بانکی نخلداران گفت: مشکلات بانکی نخلداران تنها مربوط به این بخش نیست و در سایر بخش‌های کشاورزی و حتی سایر صنایع قابل لمس است و به‌صورت ملی باید به آن توجه شود.

وی همچنین افزود: در نقشه راه نخلستان‌های کشور تولید زنجیره ای و از مزرعه تاسفره توجه شده است، زیرا در صورتی که این تحقیقات وجود نداشته باشد، نتیجه کار به هدر دادن آب، خاک و منابع ملی است.

عرب در پایان خاطرنشان کرد: در بخش اقتصاد مقاومتی، احیا و توسعه مکانیزاسیون نخلستان‌های کشور نقش پررنگی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داردکه امید می‌رود بتوان در این بخش موثر باشیم.
کد خبر نقشه ملی راه خرما تدوین شدخرید تضمینی خرمای سال 92 از امروز آغاز شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =