سازمان تعاون روستایی پروژه ساماندهی بازار خرماهای انباشته‌شده پارسال و خرید تولیدات امسال را ابلاغ کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای سیاست‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی (فراتر از طرح‌های کلیشه‌ای خرید تضمینی محصولات کشاورزی)، امروز طرح ساماندهی تنظیم بازار خرماهای انباشته‌شده پارسال و تولید امسال با کمک اتحادیه مربوطه به‌عنوان مباشر خرید خرما ابلاغ شد.

حسین صفایی در توضیح چگونگی اجرای این طرح به ایانا گفت: از آنجا که هم‌اکنون فصل برداشت خرماست و برداشت با تأخیر خرما باعث ریزش آنها از نخیلات می‌شود، با اتحادیه خرما قراردادی منعقد شد تا نخلدار مجبور نباشد هر کیلوگرم خرمایی که به نرخ بالای پنج‌هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد را به نرخ یک‌هزار تومان به واسطه‌ها بفروشد.

وی در اشاره به تدابیر اتخاذشده برای حل مشکل نخلداران خرما با توجه به به فروش نرفتن خرماهای پارسال خاطرنشان کرد: در این راستا و پس از عقد قرارداد با اتحادیه مباشر خرید، مقرر شد تا اتحادیه یادشده سردخانه‌های لازم را برای این موضوع اجاره کند و نخلداران که خودشان خرماهای برداشت‌شده را در همان باغ بسته‌بندی می‌کنند، در سردخانه‌های اتحادیه مباشر به امانت گذارند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه نخلداران در قبال به امانت گذاشتن خرما در سردخانه‌ها 50 درصد وجه آن را دریافت می‌کنند، ادامه داد: در همین راستا به اتحادیه مباشر و نخلداران چهار ماه فرصت بازاریابی برای خرماهای موجود داده می‌شود تا محصولات برداشت‌شده را به نرخ مناسب بفروشند.

صفایی در پایان با بیان اینکه به این ترتیب از سویی فرصت اقتصادی مناسب و تازه‌ای برای فعالان شناسنامه‌دار همین صنف برای بازاریابی محصول تولیدی فراهم می‌شود، تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدکننده نیز ناگزیر نخواهد بود تا خرمای برداشت‌شده را با کف قیمت بفروشد.

لازم به ذکر است، این طرح مشمول استان‌های خرماخیز سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر و هرمزگان می‌شود.
کد خبر 11ca2266e87d446e8a12330df31fc8a7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =